A szagolgatás is kevés lehet az átverés ellen

2006.12.11. 8:15

Dupla réteg fólia a sajton, acetontól megkopott müzlipapír, ecetszagú hús, zörgő jég a mélyhűtött csomagban - megannyi vészjel, ami óvatosságra intheti a vásárlót akkor is, ha a szavatosságot jelző felirat szerint minden rendben van. A címkehamisítási botrány óta tudjuk: a friss terméket ígérő csomagolás rejthet romlott ételt, de a csalást észre lehet venni. Az [origo] szakértők, boltosok és vásárlók segítségével összegyűjtött 9 jó tanácsot arról, mire érdemes figyelni az üzletekben.

Mindig megnézem a címkén a szavatossági időt, de ennél többet nem tudok tenni - ezzel a válasszal találkozott leggyakrabban az [origo] munkatársa, mikor három budapesti élelmiszerüzletben arról faggatta a kosarat cipelő embereket, hogyan próbálják megelőzni, hogy romlott terméket sózzanak rájuk. Mire a vásárlók megtanulták a fogyasztóvédők által évek óta ismételt leckét, a múlt héten kirobbant címkézési botrány alapjaiban ingatta meg ezt a védekezési módszert. Az [origo] utánajárt, melyek azok az árulkodó jelek, amelyek mégis segíthetnek eldönteni, melyik terméket jobb elkerülni. Szakértőket, boltosokat és vásárlókat kérdeztünk trükkökről, ötletekről, az ő segítségükkel állítottuk össze az alábbi listát.

1. Legyen óvatos, ha két címkét lát a csomagoláson!

"Nem szabad megvenni az olyan terméket, amelyre két címkét ragasztottak, mert nem lehet tudni, ki címkézte át és miért" - magyarázta az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) élelmiszerbiztonsági szakértője, Dömölki Lívia. "Találkoztam olyan sajttal, amelyen két rétegben volt az átlátszó fólia, mindkét rétegen külön címkével. A belső címkén látszott csak, hogy a szavatosság rég lejárt" - mesélte az [origo]-nak Szigethy Emma életmód-tanácsadó, az Egyszemélyes Életmód Klub elnöke.

Az egyik hazai élelmiszer-üzletláncnál dolgozó boltos szerint ugyanígy érdemes gyanakodni akkor is, ha az eredeti, nyomtatott felirat mellé ragasztanak még egy címkét is a csomagolásra. "Látja, az ilyen rendben van" - mutatott egy csokoládé piros csomagolásán a szavatosság lejártának dátumát jelző fekete betűkre. "De az ilyenekkel már vigyázni kell" - folytatta, kezébe véve egy külföldi gyártmányú táblás édességet, amelyen ragasztott címke takarta félig az eredeti adatokat.

2. Gyanakodjon, ha a színes csomagolás helyenként kopottas!

"Nagyon nehéz ügy. Nem mondom, hogy szagolja meg: acetonszagú-e a csomag, mert mire a boltba kerül a termék, ez már valószínűleg nem érződik" - fogalmazott lemondóan Dömölki Lívia fogyasztóvédelmi szakértő, de a boltos szerint a címkézési botrány során lelepleződött acetonos módszer azért nem tünteti el száz százalékban a nyomokat. "A kereskedelemben dolgozva sok mindent lát az ember" - mondta, majd részletezte is, mire gondol. Szerinte, ha színes egy termék csomagolása, az acetonos suvickolás nemcsak a feliratot tünteti el, hanem a színt is megkoptatja. Tehát ha helyenként halványabb a megszokottnál a csomagolás, érdemes gyanakodni. Ennél a módszernél gondot jelenthet, hogy a kopás a fehér alapon nem látszik. Az [origo] házi tesztje szerint sem válik be a kopásfigyelő technika minden esetben. Kipróbáltuk: van olyan csomagolás, amelynek acetonálló a színe.

3. Nézze meg: nem látszik-e a felirat mellett más dátum lenyomata is a csomagoláson!

A festéket el lehet tüntetni az acetonnal, de előfordulhat, hogy a csomagolásba nyomódva, halványan látszik még az eredeti lejárati dátum is. Tisztán kivehető volt a 2006-os évszám azon a müzliszeleten is, amely a fekete felirat szerint 2008-ig fogyasztható. Ez a müzli is rajta volt a címkehamisítási botrány során lebukott termékek listáján, ennek ellenére a lelepleződés után, pénteken még több kartondoboznyi sorakozott belőle egy Múzeum körúti kereskedés polcain. Amikor az [origo] munkatársa arról érdeklődött az üzlet eladójától, hogy ehető-e még a termék, azt a választ kapta, hogy természetesen igen.

4. Kerülje a címke nélkül árult termékeket!

"Időt kell szánni a termék megvizsgálására. A gyanakvó vásárló a jó vásárló" - foglalta össze az életmód-tanácsadó, hogyan védhető ki az efféle átverés. Szigethy Emma szerint az is gyanús lehet, ha felhajlik a címke, és ezen kívül érdemes megnézni, hogy minden kötelezően feltüntetendő adat rajta van-e a csomagoláson: gyártó, forgalmazó, származási hely, a gyártás ideje, a fogyaszthatóság és a csomagolás dátuma, valamint a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet engedélye. Ha bármelyik hiányzik, inkább hagyjuk ott a terméket a boltban.

Bármennyire megrendült is a bizalom a hamisítás lelepleződése miatt a címkéken feltüntetett információk valóságtartalmában, a címke megléte fontos követelmény, hiszen ha egyáltalán nem ragasztanak ilyet egy élelmiszerre, semmi garancia sincs a minőségére, származására, arra, hogy egyáltalán engedélyezték-e a forgalomba hozását. "Ha egy ételen nincs címke, az már gyanús" - jelentette ki az életmód-tanácsadó, aki hozzátette, hogy sajnos a legtöbb boltban éppen ezekre a helyekre ragasztják rá az árat vagy a vonalkódot, ezért nem is látni a megfelelő adatokat.

5.  Ne vegyen olyan csomagolt húst, ami levet eresztett!

Az életmód-tanácsadó, a boltos és az [origo] által megszólított vásárlók egyetértettek abban, hogy az átlátszó fóliába csomagolt húsokon általában könnyű észrevenni, ha megromlottak. Erre utal a megváltozott szín, vagy ha piros lében úszik a hús. Szigethy Emma szerint ez ugyanis többnyire azt jelenti, hogy egyszer már felolvasztották. Gyanút kelthet az ecetszag is, mivel a boltokban előfordul, hogy ecettel mossák át a húst, ettől ugyanis frissebbnek tűnik - sorolt fel egy újabb vészjelet Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének fogyasztóvédelemmel foglalkozó munkatársa.

"Este hazafelé, rohanásban vettem a csirkehúst. Reggel kibontottam, és éreztem, hogy nagyon büdös. Rögtön visszavittem a boltba, nem is a pénz akartam megkapni, csak azt mondtam: ez nekem nem kell, vegyék vissza" - mesélte egy idős nő a Móricz Zsigmond téri szupermarketben. "Én többé nem veszek fagyasztott húsokat" - tette hozzá. Van olyan is, aki hogy elkerülje a hasonló kellemetlenségeket, nem áll meg az étel szemrevételezésénél. "Megmondom őszintén, mikor húst veszek a hipermarketben, én bizony az ujjammal átlyukasztom előbb a csomagolást. Ha jó, akkor megveszem. De ha érzem, hogy nyálkás, hogy büdös, akkor otthagyom" - árulta el a boltos.

Fotó: Szabó Pál

6. Mélyhűtött termékeknél árulkodó lehet a túl sok jég.

"Velem is előfordult már, hogy vettem gyorsfagyasztott élelmiszert, gondoltam, azzal nem lehet baj. Hazavittem, és kiderült, hogy két hónapja lejárt" - elevenítette fel a boltos az egyik olyan esetet, amikor nem volt eléggé elővigyázatos. Az életmód-tanácsadó szerint a zacskó megtapogatása után sokszor idejében észre lehet venni, ha gond van az étellel. A mélyhűtött termékeknél, főleg a halaknál az a gyanús, ha sok a jég, ami a zacskón keresztül ropog a kezünkben. Ez ugyanazt jelenti, mint a vörös lé a húsnál, vagyis újrafagyasztást.

7. Válassza a kevésbé feldolgozott élelmiszert!

"Minél közelebb marad egy étel az élelmiszer eredetéhez, annál megbízhatóbb. Ezért kerüljék a darált, pácolt húsokat, ne vegyenek az áruházban helyben sütött húsokat" - tanácsolta Haraszti Anikó a Tudatos Vásárlók Egyesületétől. A nyersen, eredeti formájukban árult ételeken könnyebb észrevenni, ha máshogy néznek ki, más az illatuk, mint amilyennek normális esetben lennie kellene.

8. Vásároljon ismerős boltosnál!

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője szerint érdemes olyan kis boltban vásárolni, ahol ismerjük az eladót. "Ilyen helyen vegyünk húst, felvágottat, sajtot, vajat, tejet, tojást, mivel a lejárt, átcímkézett termékeket leginkább olyan helyekre szállítják, ahol nagy tömegű áru van, ott kevésbé tűnik fel" - mondta Dömölki Lívia. A kis élelmiszerüzlet boltosa önérzetesen azt állította: időnként hozzájuk is visznek gyanús árut, de az ilyet egyszerűen nem veszik át.

A Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa szerint a biopiac vagy a termelő még jobb választás, mert minél közelebb van egymáshoz a beszerzési és az eladási hely, annál kevesebb idő van arra, hogy az étel megromoljon, és így leplező trükkökre sincs szükség.

9. Ne hagyja szó nélkül a csalást!

"Ha bárhol szabálytalanságot tapasztalnak, jelezzék azt az üzletvezetőnek és a hatóságoknak" - hívta fel a figyelmet a reklamálás fontosságára Haraszti Anikó a Tudatos Vásárlók Egyesületétől. Szigethy Emma azt is tanácsolja, hogy a vásárlók kérjék a panaszkönyvet, ha úgy érzik, megpróbálták megkárosítani őket. "A panaszkönyvnek minden üzletben jól látható helyen kell lennie, de, ha nem találjuk, kérjük. Sokan azt mondják, minek szólni, úgysem történik semmi. Ez fordítva igaz, nem történik változás, ha nem szólunk" - mondta.

Janecskó Kata

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK