Elszámoltatja Tarlóst a Fidesz a jövő héten

Tarlós István Főpolgármester, Budapest, BKK, BKV, autóbusz, busztender, költségvetés, Fidesz
Vágólapra másolva!
Érik az újabb kemény ütközet Tarlós István főpolgármester és a fővárosi fideszesek között. Tarlós le akarja beszélni a frakciót arról, hogy sokmilliárdos költséggel magánkézbe adják a fővárosi buszok üzemeltetését. A főpolgármester szerint erre nincs pénz, a fideszesek viszont úgy látják, a roncsok már nem bírják a strapát, és olcsóbbak az új buszok, mint az állandó szervizelés. A fideszesek a jövő héten megpróbálják átkattintani Tarlóst, és kivesézik az elmúlt kétéves tevékenységét is.
Vágólapra másolva!

Újabb fejezetéhez érkezett a főpolgármester és a Fidesz-frakció között zajló konfliktus a héten. Ezúttal a fővárosi busztenderen vitatkozott össze Tarlós István a fideszesekkel, mivel a főpolgármester nem látja, honnan lesz a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) elegendő pénze arra, hogy szerződést kössön egy magáncéggel 150 busz üzemeltetésére.

A Fidesz-frakció viszont semmiképp nem halasztaná el a buszpályázat eredményhirdetését, mert ragaszkodik ahhoz, hogy az egyre öregebb járművek helyett új buszok fussanak jövőre Budapesten. Ráadásul a fideszesek szerint a legolcsóbb megoldást választaná a BKK. A megegyezésre nincs sok idő, ugyanis október 16-áig, vagyis a jövő keddig ki kell hirdetni a győztest, különben érvénytelen a pályázat. A jövő hétfőre rendkívüli ülést hív össze Tarlós István, hogy a képviselők tárgyaljanak a pályázatról, illetve a szerződés pénzügyi fedezetéről is.

Tarlós nem látja, honnan lesz pénz

A Fővárosi Közgyűlés korábban a buszágazat 66 százalékának kiszervezésére adott engedélyt. Ezek szerint jövőre 150, 2014-ben 450, míg 2016-ig 900 buszt futtatna valamilyen alvállalkozó a budapesti utakon. A BKV és a céget felügyelő BKK igazgatósága október elején döntött arról, hogy a tavaly decemberben, 150 (75 szóló és 75 csuklós) busz üzemeltetésére kiírt busztendert a VT-Transman nyeri. A tervek szerint tavasztól havonta ötven új busz érkezne Budapestre, és a járművek főként a belvárosban, illetve Újpesten, Kelet-Pesten és Észak-Budán állnának forgalomba.

Eredményt azonban hivatalosan még nem hirdettek, mert a BKK a fővárosi közgyűlés határozatára vár. A tervek szerint a BKK tíz évre kötne szerződést a Videoton tulajdonában lévő VT-Transmannal, és évente 8,2 milliárd forintot fizetne a buszok üzemeltetéséért. Csakhogy ez az összeg Tarlós István szerint nagyjából két és fél milliárddal több, mintha a szolgáltatást a BKV a jelenlegi, igaz, egyre rosszabb állapotban lévő buszaival maga látná el, és a főpolgármester szerint - ahogy annak a hétfői frakcióülésen is hangot adott - egyelőre nem látni, honnan lesz a BKK-nak pénze arra, hogy ezt a többletköltséget kifizesse.

Forrás: MTI/Kovács Attila
Tarlós István nem látja a busztender fedezetét

Tarlós hétfőn a kifogásairól levelet is írt György István főpolgármester-helyettesnek, és ebben a főpolgármester úgy fogalmaz: "a pénzügyi fedezetet a busztender következményeivel kapcsolatban nem látom biztosítottnak". Tarlós István szerint felelőtlenség lenne úgy szerződést kötni egy magáncéggel, hogy még az sem dőlt el, hogy mekkora költségvetésből gazdálkodhat a főváros, illetve a BKV jövőre. (A BKV idei és jövő évi finanszírozásáról év eleje óta tartanak az egyeztetések a főváros és a nemzetgazdasági tárca Naszvadi György által vezetett költségvetési államtitkársága között, miután a kormány több alkalommal világossá tette, hogy nem hajlandó tovább önteni a pénzt "a feneketlen kútnak" tekintett cégbe.)

Rosszul számol Tarlós a fideszesek szerint

A fővárosi frakció befolyásos tagjai viszont értetlenül állnak a főpolgármester "utolsó perces hátraarca" előtt, az idei év ugyanis szerintük már rendben van (a BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló szerződést április végén kötötte meg a kormány és a főváros), a jövő évi finanszírozás megoldására pedig megállapodás köti a kormányt.

A fideszesek szerint ráadásul - ahogy arra a hétfői vita után kiadott közleményükben is utaltak - a fővárosi közgyűlés korábbi döntéseivel "minden olyan keretfeltételt biztosított" a buszbeszerzéshez, amely alapján a budapesti tömegközlekedést működtető BKK megalapozott döntést hozhatott az ügyben. Az állítást igazolandó egy, a vitára rálátó fideszes képviselő az [origo]-nak egy összesítést is eljuttatott arról, hogy a közgyűlés - Tarlós István szavazatával - korábban öt különböző határozatban támogatta az autóbuszpark megújítását. A BKK feladatellátási szerződése a politikus állítása szerint pedig azt is egyértelműen rögzíti, hogy a társaság az éves menetdíjbevétel terhére 51 milliárd forintig éven túli kötelezettségvállalással élhet, vagyis bőven lenne fedezet a buszüzemeltetés kiszervezésének főpolgármester által számolt 2-3 milliárdos többletköltségére.

A fideszesek szerint ráadásul Tarlós rosszul is számol, mert nem kerülne 2-3 milliárd forinttal többe, ha kiszerveznék a buszok üzemeltetését. Egy tanulmány szerint, amelyet a BKK készített, ugyanis a buszüzemeltetés 8,2 milliárdba kerülő kiszervezése csak 900 millió forinttal lenne több, mint ha a régi, leromlott állapotú buszokat üzemeltetné tovább a BKV. Ha azonban ehhez a karbantartás durván 1 milliárdos költségét is hozzászámítanák, akkor máris a régi rendszer fenntartása lenne drágább. Az pedig még ennél is többe - 9,5 milliárd forintba - kerülne a számítás szerint, ha az előbb-utóbb nélkülözhetetlenné váló új buszokat a BKV-nak kellene megvennie és üzemeltetnie, a vállalat ugyanis a piaci cégeknél sokkal nehezebben és rosszabb feltételekkel jut hitelekhez.

Forrás: MTI/Bruzák Noémi

"Át akarják kattintani" Tarlóst

Az [origo] birtokába jutott BKK-tanulmány, amelyet a fideszesek szerint a főpolgármester is ismer, több oldalon sorolja, hogy milyen hatásai lehetnek annak, ha nem hirdetnek eredményt a busztenderen. Az egyik legérezhetőbb hátrány az összefoglaló szerint, hogy olyan, selejtezésre váró járműveket kell üzemben tartani, amelyek felújítási és egyedi javítási költségei irracionálisak, illetve adott esetben további kiadásokkal járó járműbérletre kényszeríthetik a BKK-t.

A tanulmány szerint a roncsok üzemben tartása tovább növelheti a műszaki eredetű menetkimaradások jelenleg is magas, ötszázalékos arányát. Az alvállalkozói szerződésre ráadásul azért is szükség lenne, mert különben az 1-es és 3-as villamosvonalak a jövő év elejétől kezdődő felújításához nem áll majd rendelkezésre elegendő üzembe állítható pótlóbusz. A tervek szerint ehhez ugyanis a buszcserével felszabaduló, még jobb állapotú régi buszokat állítaná be a BKK. A busztender bedöntésének legnagyobb vesztesége azonban egy az [origo]-nak nyilatkozó fővárosi fideszes szerint a "fővárossal szembeni bizalom- és hitelvesztés". A politikus azt is elképzelhetőnek tartja, hogy az eredmény kihirdetése előtti visszatáncolás miatt nem is akadna majd induló egy esetleges későbbi tenderen.

Mivel Tarlós István rögtön a hétfői fideszes frakcióülés után elutazott, sem a fővárosi frakció vezetőjének, sem György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettesnek nem volt alkalma megtárgyalni vele a történteket. Az [origo]-nak nyilatkozó képviselők szerint így csak bízni tudnak benne, hogy a hétfői rendkívüli ülésig "át tudják kattintani" a főpolgármestert, és meg tudják győzni, hogy feleslegesen aggodalmaskodik.

A fővárosi frakció vezetése közben információink szerint e vitától függetlenül is egyfajta elszámolást tervez a főpolgármesterrel. A képviselőcsoport jövő heti ülésén információink szerint a frakciót vezető Németh Zoltán várhatóan egy, a frakció elmúlt két évét értékelő jelentést mutat be a képviselőknek. A dokumentum, úgy tudjuk, sérelmezi, hogy az elmúlt két évben a frakciónak nem volt saját arca a főpolgármester mellett. Emellett javaslatokat tesz arra is, hogy milyen jogokat kellene meg-, illetve visszaszerezniük Tarlós Istvántól a képviselőknek.