Egymilliárdot vihetnek haza Simicskáék plakátcégének tulajdonosai

állami cégek reklám plakát
Vágólapra másolva!
Hatalmas nyereséget ért el tavaly az a közterületi reklámcég, amelyhez a kormányváltás óta elkezdtek özönleni az állami hirdetések. A két befolyásos, szoros politikai kapcsolatokkal rendelkező üzletember, Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó cégnél az a döntés születetett, hogy a több mint egymilliárd forintos profit egészét fizessék ki osztalékként a tulajdonosoknak.
Vágólapra másolva!

Jó híreket kaptak a Publimont Kft. tulajdonosai a cég március 20-án tartott taggyűlésén. A cégbíróságon fellelhető jegyzőkönyv szerint a közterületi reklámokkal foglalkozó vállalkozás ügyvezetője közölte, hogy a Publimont az előző évben 1,05 milliárd forintos adózott eredményt ért el. A cégvezető ráadásul előállt azzal a javaslattal is, hogy a teljes összeget fizessék ki osztalékként, amivel a tulajdonosok egyet is értettek, és az [origo] által megtekintett jegyzőkönyv szerint "rövid tanácskozás után", egyhangúlag meg is szavazták az erről szóló határozatot.

A több mint egymilliárdos nyereség hatalmas ugrást jelent a cég történetében, a Publimont ugyanis 2010-ben az akkori beszámolója szerint ennél még jóval kevesebb, mindössze 340 millió forintos adózott eredményt ért el (akkor is az a döntés született, hogy a teljes összeget kifizetik osztalékként). A cég a hazai közterületi reklámpiac egyik legnagyobb szereplője. Három tulajdonosa van, két cég és egy magánszemély. A két cég áttételesen Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik, aki a kilencvenes évek közepén a Fidesz gazdasági igazgatója volt, az első Orbán-kormány idején egy ideig az adóhivatalt vezette, és a párt több politikusa szerint jelenleg is fontos gazdasági háttérembernek számít. A harmadik tulajdonos a kiterjedt üzleti érdekeltségeiről ismert Nyerges Zsolt, akinek testvére januárban politikai főtanácsadó lett a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban.

Állami hirdetések útja

Az [origo] tavaly év végén egy cikkben részletesen bemutatta a Publimont látványos felfutását. A 2009-ben még veszteséges cég 2010-ben kezdett megerősödni, és a korábbi cikkhez végzett kutatásainkból kiderült, hogy a kormányváltás óta több nagy állami cég és intézmény köztéri reklámjainak jelentős, meghatározónak mondható része a Publimont felületein jelent meg (részletek ebben a cikkünkben).

Ezek az állami érdekeltségek évente összességében milliárdos nagyságrendben költenek ilyen típusú reklámokra, ami minden bizonnyal jelentősen hozzájárult a Publimont megerősödéséhez.

Rendkívüli eredmény

A Publimontnak a tavaly közzétett üzleti beszámolója szerint 2010-ben 2,79 milliárdos bevétele volt, és a taggyűlési jegyzőkönyvből megismert egymilliárdos nyereség arra utal, hogy 2011-ben ezt jócskán sikerült felülmúlnia. A pontos szám egyelőre nem ismert, a cégeknek az üzleti beszámolójukat ugyanis csak május végéig kell leadniuk, a Publimonttól pedig nem sikerült megtudni, mennyi bevételt termeltek tavaly. A cég pénzügyi osztályán az [origo]-val csütörtökön azt közölték, legfeljebb az ügyvezető adhat felvilágosítást, őt azonban nem sikerült elérni.

A Publimont egyik versenytársának vezetője szerint az egymilliárdos nyereség rendkívülinek számít, a céghez befutott piaci információk szerint ugyanis a köztéri reklámcégek többsége tavaly veszteséget termelt, vagy legfeljebb nullszaldós eredményt ért el. "Tavaly ugyan összességében növekedett a piac, de ez nagyrészt az állami megrendelések bővülésének volt az eredménye" - magyarázta a névtelenséget kérő cégvezető, hozzátéve, ezeknek az állami megrendeléseknek a többsége - ahogy erre az [origo] korábbi cikkében idézett adatokból is kiderült - a Publimontnál és egyéb, személyi szálakon hozzá kötődő reklámcégeknél kötött ki.

Milliárdok máshonnan is

Régóta meghatározó szereplője például a köztéri reklámpiacnak az áttételesen szintén Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter Kft. Ebben a cégben tulajdonrésze van a közös ismerősök szerint Simicskával baráti viszonyban álló Fonyó Károly által vezetett Euro AWK nevű cégnek is, amely szintén köztéri reklámokkal foglalkozik.

Nem a Publimont jelenti az egyetlen üzleti kapcsolódási pontot Simicska Lajos és Nyerges Zsolt között. A két befolyásos üzletembernek korábban közös cége volt Svájcban, Nyerges pedig emellett elnöki posztot tölt be a Közgép Zrt. építőipari óriáscégben, amelyben egy hetekkel ezelőtt a Népszabadság által közzétett - a Közgép által azóta sem kommentált - nyilatkozat szerint tulajdonosi érdekeltsége van Simicskának. A Publimonthoz hasonlóan számos állami megrendeléssel rendelkező Közgép szintén jelentős összegű, 2,9 milliárd forintos nyereséget ért el a több mint 56 milliárdos tavalyi bevétel után. Ahogy arról az [origo] korábban beszámolt, a Közgépnél is az a döntés született, hogy a teljes összeget fizessék ki osztalékként a tulajdonosoknak.