Tanultak a taxisok az uberesektől

2016.08.17. 10:48

Noha kivonult – vagyis ahogy ők fogalmaznak, szüneteltetik a magyarországi szolgáltatásukat – az Uber, jelentősen nem emelkedett a forgalma az egyik nagy hazai taxiscégnek sem. Fárbás Tibor, a 6X6 Taxi üzletág-igazgatója azt mondja, az Uber nem tartotta be a jogszabályokat, de tanultak tőlük.

Nagyjából két héttel azután, hogy az Uber leállt Magyarországon, mik a tapasztalataik? Emelkedett a forgalmuk?

A nyári időszak mindig is gyengébbnek számított, ahogy az év eleji egy-két hónap is ilyen. Ez persze függ az időjárás alakulásától is. Ha mondjuk, egy olyan időszakot élnénk, amikor szélsőséges az időjárás, nyílván magasabb lenne a fuvarszám. Nekünk júniusban is – amikor az Uber még működött – magasabb volt nagyságrendileg 8-10 százalékkal a forgalmunk, mint egy évvel korábban. Az Uber kivonulása utáni emelkedés csak minimális volt, és az is inkább az amúgy erősebb időszakokban mutatkozott, vagyis pénteken és szombaton.

Fárbás Tibor, a 6x6 Taxi üzletág-igazgatójaFotó: Adrián Zoltán - Origo

Folyamatosan halljuk, hogy jóval több a taxis főleg Budapesten, mint amennyit a piac elbír. Elképzelhetőnek tartja, hogy annyira sokan vannak, hogy az Uber ebből a piacból nem tudott akkora szeletet kihasítani, hogy a kiválása érezhető legyen?

Az Uber tevékenysége engedélyek nélkül történt, és erről a jogalkotó is meggyőződött. Volt elegendő idő számára, hogy megszerezze a szükséges engedélyeket, mégsem tette. A piacon most felszabadult egy bizonyos rész, ami az utcán csapódik le. Hála az egyforma, sárga színű taxiknak, az emberek az utcán is be mernek ülni a taxikba. De nálunk hónapról hónapra emelkedik az applikációról való rendelés is. Az Uber elindított egy egészséges versenyt azzal, hogy mindenkinek el kellett kezdenie fejleszteni a saját applikációját. Az összes társaságnak volt, és működött, de nem azokkal a paraméterekkel, amivel az Uber bejött erre a piacra. Azt gondolom, hogy nem szégyen tanulni és átültetni a jó dolgokat. Ha látom, hogy van egy utazóközönség amely előnyben részesíti ezeket az utazási formákat, akkor fontos, hogy azzal kalkulálni tudjunk.

Annak ellenére, hogy rákényszerítette önöket az Uber valamire, ami, ahogy ön fogalmaz, jó dolog, azért gondolom, megkönnyebbültek, hogy felfüggesztik a szolgáltatásukat?

Bíztunk abban, hogy a törvényi szabályozás megoldja ezt a dolgot. Komplex, átfogó szabályozást vártunk, amit be is lehet tartatni Magyarországon. Ez megtörtént. A lehetőség adott volt számukra, az Uber is beállhatott volna a sorba, de nem tették meg.

Jelenleg egyetlen társaság autói állhatnak a Liszt Ferenc repülőtéri droszton. Úgy tudjuk ezen a téren történhet változás. Így lesz?

A repülőtéren a taxisok helyzete speciálisan működik, kíváncsian várjuk a fejleményeket. A legutóbbi megméretésen is indultunk, de ismét a jelenlegi szolgáltató nyert.

Sok taxis azzal próbálkozik, hogy behajt a repülőtér felső részére, és az alatt az idő alatt próbál utast szerezni, amíg nem kell fizetnie. Normális ez így?

Korábban, 5-6 éve én magam javasoltam, hogy vegyünk példát a németországi hasonló megoldásokról, így például a ketrecelvről, ami szerint az önkormányzat bábáskodik a drosztengedélyekhez kötött repülőtéri behajtási engedélyek kiadása fölött. Ezáltal a sofőr csak azzal a kártyával tud behajtani a repülőtérre, amit korábban kiváltott.

Fárbás Tibor szerint a repülőtérre minden taxist be kellene engedniFotó: Adrián Zoltán - Origo

Magyarul azt szeretné, ha minden társaság odaállhatna?

Azt gondolom, hogy azok a társaságok, amelyek minősített társaságok, és mind műszakilag, mind pedig a törvényi előírásoknak megfelelnek, akkor igen, el tudom képzelni, hogy ne csupán egy taxitársaság kerülhessen oda. Ezzel a speciális taxishelyek nem lennének kisajátítva, hanem mindenki, aki az előírásoknak megfelel, használhatná.

Nagyjából egy éve egységes szabályozást vezettek be: többek között a taxikat azonos színűre kellett festeni, egy meghatározott kornál nem lehettek ezután idősebbek a kocsik, és még a motor teljesítményét is előírták. Mik a tapasztalataik ezzel kapcsolatban?

Sokan cseréltek autót. Mi azt láttuk, hogy a műszaki megfelelés miatt inkább a nagyobb jármű felé vették az irányt, és többen vásároltak euro 5-ös autót, mint euro 4-est, azt ugye a szabályozás miatt tovább tudják használni. Egyébként mi a BKK-minősítésen felül kétszer ellenőrizzük a sofőrjeink autóit.

Az új szabályozással az ellenőrzések is megnőttek. Mik ezzel kapcsolatban a tapasztalatai?

Egy időszakban az ellenőrzések igen gyakoriak voltak. Némelyiknek csak formális, „papír”-alapja volt, a kollégáink elmondása alapján kissé túlzó volt az ilyen jellegű szigor, bár igaz, elmarasztalva ezeknél az eseteknél nem lettek a kollégák.

Mond példákat?

Például azért, mert nem volt kint a sofőr fényképes igazolványa, vagy szólt a kocsiban az URH vagy a rendes rádió.

Utóbbi nem szólhat?

Az utasok jogai között az van kiírva, hogy az utas jogosult csendben utazni, de nem az, hogy ezt vagy az URH-rádiót tilos használni. Folyik még egyébként kommunikáció az utóbbin, balesetről és egyéb dolgokról például itt szólnak egymásnak a kollégák, illetve a címkiosztás is történhet az URH-n keresztül, amennyiben technikai probléma gátolná a néma címkiadó rendszer működését.

Az URH-t bizonyos esetekben lehet használni akkor is, ha utas van a kocsiban – mondja Fárbás TiborFotó: Adrián Zoltán - Origo

Az előbbinél nagyobb probléma a túlszámlázás, hogy a taxisofőr valamilyen módszerrel manipulálja az óráját, majd a valós ár többszöröséről állít ki számlát. Önök, a cég vezetői próbálnak ez ellen tenni?

Mi magunk is végzünk próbautazásokat. A tapasztalataink azt mutatják, hogy a kollégáink komolyan veszik a hatósági árral történő szolgáltatást, eddig nem találkoztunk kihágással. Természetesen a külső ellenőrzések ettől függetlenül zajlanak. Mi nagy hangsúlyt fektetünk az árgaranciára, ez egy mérvadó dolog nálunk.

Mivel jár önöknél a túlszámlázás?

Teljes kizárással.

Visszatérő kritika még, hogy az utas megrendeli a taxit, ami a kapuja előtt várja, de mire leér, az óra nem az alapdíjat, hanem annál többet mutat.

A rendelet úgy szól, hogy miután megrendelte a taxit, a kiajánlott idő, illetve a megrendelővel történt kapcsolatfelvétel után a kollégánk elindíthatja a taxamétert. Előrendelés esetén az előrendelt időpont után indítható az óra.

El is indítja a sofőr ilyenkor? Ha igen, ön szerint az elegáns?

Nekünk van egy olyan szolgáltatásunk, hogy a sofőr, mielőtt odaér, küld egy sms-t, hogy megérkezett. Általában a mi sofőrjeink még szoktak várni három percet. De ha valaki applikációval rendel kocsit, az rögtön jelzi, ha megérkezett az autó.