A magyar gazdaság hatalmas lehetőségek előtt áll: a világjárvány miatt sok vállalat megszűnt, meggyengült, vagy kiszorult a világpiacokról, a magyar vállalatok azonban betörhetnek az új piaci résekbe, növelve bevételeiket, a foglalkoztatást, erősítve a magyar gazdaság egészét - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Nagyatádon szerdán.

Szijjártó Péter az édességiparban tevékenykedő Chocoland Kft. nemzeti exportvédelmi programban kapott kormányzati támogatását igazoló okirat átadásakor azt hangsúlyozta, a világjárvány nem kizárólag az emberek életét és egészségét, hanem a munkahelyeket is veszélybe sodorta.
Teljesen új világgazdasági korszakba lépünk, amely új, éles versennyel kezdődik, hiszen a nemzetközi piacok újraosztása kezdődött meg, számos nagynak, erősnek hitt, vagy erősnek látott vállalat tört meg, számos gyárat be kellett zárni, a termelési kapacitásokat vissza kellett fogni és tömegesen elbocsátani a munkaerőt - mutatott rá.

Úgy vélte, hogy szinte nincs olyan iparág, ahol ne alakultak volna át alapvetően az erőviszonyok, és bár a világjárvány következményei a magyar vállalatoknak is jelentenek kihívásokat, de legalább annyi lehetőséget is tartogatnak a számukra.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszél az édességipari Chocoland Kft. kormányzati támogatását igazoló okirat átadásánForrás: MTI/Varga György

Kiemelte, a kormány célja, hogy a magyar vállalatokat segítse betörni ezekre a helyekre. Szavai szerint ahhoz, hogy élni is tudjanak a kínálkozó lehetőséggel, a vállalatoknak márkaépítésre, digitális fejlesztésekre van szükségük és el kell jutniuk a leendő megrendelőkhöz.

A kormány ezért támogatási programot indított, amelyben azokat a vállalatokat segíti, amelyek ki akarják használni a világgazdasági változásokat, újabb és újabb külpiaci megrendeléseket kívánnak szerezni, hozzájárulnak a magyar gazdaság exportteljesítményének növeléséhez - közölte. Jelezte, hogy a külpiacrajutási támogatás 2 milliárd forintos keretéből 46 cég kap támogatást, amelyek stratégiát, terveket készítettek exportpiacuk növelésére. A forrás a cégek projektköltségének a felét fedezi.

Szijjártó Péter megítélése szerint az exportteljesítmény növelésére leginkább ott van esély, ahol mi magyarok valami egyedit tudunk kínálni a világpiacnak, a magyar élelmiszeripar, azon belül a több évtizedes hagyományokkal bíró édességipar kifejezetten ilyen.

A Chocoland Kft. 50 millió forint kormányzati támogatást kap 100 millió forintos külpiacra jutási projektjéhez, hogy exportpiaci részesedést tudjon szerezni Németországban, Hollandiában, Nagy-Britanniában és az Egyesült Arab Emirátusokban - jegyezte meg.

A külgazdasági és külügyminiszter szólt arról, hogy Magyarországnak világviszonylatban "nem túl nagyméretű", 10 milliós piaca van, de "a magyar emberek munkájából, kreativitásából, szorgalmából fakadóan" a magyar gazdaság világgazdasági súlya sokkal nagyobb annál, mint amit egy ekkora piac indokolna. A lakosságszám tekintetében a 92., az exportteljesítményt nézve a 34. helyen vagyunk a világranglistán - mutatott rá.

Hangsúlyozta azt is ,hogy "azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a magyar gazdaság erősebb legyen a világjárvány után, mint előtte volt". "Minél erősebbek a magyar vállalatok, annál erősebb a magyar gazdaság" - jelentette ki.

A Chocoland Kft. csomagoló üzemrésze Nagyatádon 2020. október 28-án.Forrás: MTI/Varga György

Szászfalvi László, a térség kereszténydemokrata országgyűlési képviselője fontosnak nevezte, hogy a Chocolandéhoz hasonló beruházások az országnak ne csak a gazdaságilag kiemelt helyein, hanem a hátrányos helyzetű térségeiben, a családi, a kis és a közepes vállalkozásokat érintően is nagy számban valósuljanak meg, s "kézzel foghatóvá váljon" az erre irányuló kormányzati politika.

A politikus kiemelte, hogy választókörzetében ebben az uniós költségvetési ciklusban az előzőhöz képest a háromszorosára nőtt a vállalkozói pályázati aktivitás, és a vállalkozókhoz két és félszer több forrás érkezett, ami jelentős változás. Kijelentette, a cél az, hogy folytatódjon e kedvező tendencia.

Vajda Dániel Szilárd, a Chocoland Kft. marketing menedzsere beszámolt arról, hogy a céget 2007-ben a szülei alapították. Az MTI érdeklődésére kitért rá, a bérgyártással is foglalkozó társaság 21 embert alkalmaz, szaloncukrot, táblás csokoládét, csokoládéfigurákat, szőlőcukrot és egyedi bonbonokat készít.

A cég tavalyi árbevétele az előző évi duplája, 146 millió forint volt, s 36 millió forint nyereséget ért el 2019-ben. Megjegyezte, a koronavírus-járvány miatt idén visszaesésre számítanak.