Szigorúan ellenőrzi a GVH a multikat, hogy megakadályozza az árspekulációt

tej, dobozos tej, áruház, polc, élelmiszer,   ÁLTALÁNOS KULCSSZÓ áruház avatás bolt ÉPÜLET megnyitó tej üzletlánc
Tata, 2019. június 5. Tejtermékek a tatai Interspar hipermarketben a megnyitó napján, 2019. június 5-én. MTI/Bodnár Boglárka
Vágólapra másolva!
Nem véletlenül beszélt arról Orbán Viktor miniszterelnök, hogy a multik árspekulánsként emelik az árakat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökétől, Rigó Csaba Balázstól megtudtuk, hogy jelenleg számos versenyfelügyeleti eljárás van folyamatban, egyebek mellett árrögzítés gyanúja miatt, ami olyan jogsértés, ami az infláció emelkedéséhez is hozzájárulhatott. Az ügyekben a kiszabható bírság elrettentő: az előző évi nettó árbevétel akár 13 százaléka is lehet. Az infláció csökkentését célzó intézkedések a szakember szerint beváltak, az egyszámjegyű inflációt – a csökkenés ütemét és dinamikáját figyelembe véve – akár már az ősszel elérhetjük.
Vágólapra másolva!

Milyen eszközök állnak a Gazdasági Versenyhivatal rendelkezésére az élelmiszerár-infláció letörésének elősegítésére és az ehhez kapcsolódó intézkedések ellenőrzésére?

A Gazdasági Versenyhivatal 2022 ősze óta kiemelt figyelmet fordít az élelmiszerpiacok piaci folyamatainak feltárására, illetve az infláció mögött rejlő, a versenyjogot érintő okok részletes vizsgálatára. Ennek keretében

a GVH több célzott gyorsított ágazati vizsgálatot folytatott le,

valamint 2023. július elsejétől működteti az online árfigyelő rendszert, ami az első 26 nap tapasztalatai és a Gazdaságfejlesztési Minisztérium számításai alapján eddig legalább 2 százalékponttal járult hozzá az élelmiszer-infláció letöréséhez.

Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke Forrás: Gazdasági Versenyhivatal

A kötelező akciózás, illetve az árstopok betartásának ellenőrzése, valamint a be nem tartás szankcionálása nem a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik – ezzel együtt a GVH a fogyasztók védelme és a tiszta piaci verseny erősítése érdekében folyamatosan látókörében tartja, mind az élelmiszer-kiskereskedelem, mind az egyes szolgáltatások piacait.

Tapasztalataink szerint a versenyfelügyeleti eljárásokban kiszabott bírságoknak, illetve már önmagában a GVH aktív jelenlétének is visszatartó, a piaci folyamatok normalizálódását segítő hatása van.

Fontos hangsúlyoznom, hogy a nemzeti versenyhatóság a továbbiakban is kiemelt figyelmet fordít a magyar fogyasztók védelmére és a jogkövetésre törekvő vállalkozások segítésére.

Továbbra is aktívak leszünk, mind a hatósági ellenőrzések terén, mind az infláció letörése érdekében végzett tevékenységeinkben.

Mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött reményeket a fentebb említett, online árfigyelő?

A július elsejei indulást követő négy hét tapasztalatai biztatóak: a magyar emberek kiemelkedő mértékben érdeklődnek az oldal iránt, sokan használják az Árfigyelőt. Az indulás óta közel 700 ezer egyedi látogatója volt az oldalnak, akik mintegy 48 millió letöltést és 264 ezer kulcsszavas keresést hajtottak végre. Az indulás nagyon jó,

Mivel folyamatos a fejlesztés, ezért a látogatottsági adatok is változni fognak. Több hónap elteltével lehet hiteles havi látogatottsági adatokat mérni.

Az adatbázisban hat kiskereskedelmi lánc mintegy 1200 boltjában, összesen 62 termékkategóriában kereshetnek a felhasználók.

Segítségével megtalálhatják a legjobb kiskereskedői ajánlatokat és lehetőségeket, ezáltal időt és pénzt takaríthatnak meg a vásárlásaik során. Az adatokat szolgáltató kiskereskedelmi láncok naponta frissítik az egyes termékek árait és láthatóan reagálnak egymásra,

Az indulás óta eltelt időszak tapasztalatai azt támasztják alá, hogy az Árfigyelő nem csak az egyes termékek árának összehasonlíthatóságát biztosítja a fogyasztók számára, hanem hatékonyan járul hozzá a piaci verseny fokozásához, az árak csökkentéséhez, ezáltal pedig az infláció letöréséhez.

Az Árfigyelő nagyban hozzájárul ahhoz, hogy egyszámjegyűre csökkenjen az infláció

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium pénteken közölt kimutatása szerint 2023. július 1. és július 26. között a 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4%-kal mérséklődtek, amelynek közel 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.

Orbán Viktor miniszterelnök pénteki rádióinterjújában árspekulánsoknak nevezte a multikat.

Miniszterelnök úrnak igaza van. A GVH 2023. első felében párhuzamosan két gyorsított szektorvizsgálatot folytatott le, a tej és tejtermékek, illetve a tartós élelmiszerek piacain. A GVH vizsgálatai igazolták, hogy a kiskereskedelem szereplői az egyes élelmiszerek fogyasztói áraira átmeneti jelleggel,

szociális támogatás céljával bevezetett árstopok következtében felmerülő veszteségeik csökkentésére törekedtek, egyes, árstoppal nem érintett termékek esetében magasabb árrést realizáltak 2022-ben.

Az ellátási lánc minden szintjén – termelők, feldolgozók, kiskereskedők – találtunk példát olyan termékre, amelynek árrése, nyereségtartalma – az indokolható költségeket meghaladóan – növekedett, és olyanra is, amelynél ez csökkent 2022-ben.

Az Árfigyelő hatása számokban

Az Árfigyelő elindulása óta legnagyobb mértékben, közel 14%-kal mérséklődtek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, paradicsom, fokhagyma) ára 20%-ot meghaladó mértékben. A gyümölcsök átlagosan 8,3%-kal lettek olcsóbbak, de például az alma ára több mint 20%-kal mérséklődött. A margarin és spagetti ára 12-13%-kal, a sertészsír, kenyerek és a tojás pedig átlagosan 8-9%-kal kerülnek kevesebbe, mint a hónap elején. A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamell ára csökkent, közel 10%-kal.

A kiskereskedelmi szinten látható, hogy a vizsgált tartós termékek esetén a vállalkozások bruttó árrése jellemzően a fogyasztói ár nagyobb részét tette ki, mint amit a GVH a tejtermékek esetén tapasztalt, tehát a tartós termékeken például a kiskereskedők jellemzően magasabb nyereséget tudtak realizálni 2022-ben.

Meggyőződésem, hogy a jelenlegi magas élelmiszerinflációs környezetben a magasabb nyereség-realizálás a kormányfő és a fogyasztók szempontjából joggal tűnhet nyerészkedésnek vagy árspekulációnak.

Az sem véletlen, hogy több szakember profit hajtotta inflációt emleget. Jelenleg is több olyan versenyfelügyeleti eljárás van folyamatban, amelyben élelmiszer-kiskereskedelmi cégek érintettek, köztük multinacionális cégek. Versenykorlátozó megállapodás gyanúja – pl. árrögzítés – illetve a fogyasztókat megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok gyanúja miatt is van folyamatban eljárás, amelyekről jelenleg még nem adhatok bővebb tájékoztatást. Felhívom a figyelmét, hogy ezekben az ügyekben a kiszabható maximális bírság az eljárás alá vont cégek előző évi nettó árbevételének a 13%-a is lehet, vagyis az érintett cégek rendkívül komoly mértékű szankció lehetőségével néznek szembe.

A dolgok jelenlegi állása szerint, a fentebb tárgyalt intézkedések folytatásával az előttünk álló 5 hónap elegendőnek ígérkezhet a miniszterelnök által pénteken prognosztizált egyszámjegyű infláció elérésére?

Biztos vagyok benne, hogy még év vége előtt egyszámjegyű lesz az infláció, ezen dolgozunk gőzerővel. Becslésem szerint egy jelentősebb csökkenés ment végbe ebben a hónapban: a júniusi 20,1%-os infláció után 18% alatti értéket várok júliusban. Szeretném újra hangsúlyozni: az élelmiszer inflációcsökkenéséhez 1 hónap alatt több, mint 2 százalékponttal járult hozzá az Árfigyelő.

A csökkenés ütemét és dinamikáját látva álláspontom szerint már ősszel elérhető lesz az egyszámjegyű infláció.

Ez azért fontos, mert így visszaáll a reálbér-növekedés, többet tudnak költeni a fogyasztók, amely hozzájárul a gazdasági növekedéshez.

Remélhetőleg 2024 közepére visszatér a magyar gazdaság arra a növekedési pályára, amelyről a COVID-19 pandémia és a szomszédunkban zajló háború letérítette.

Vannak-e további tervek az Árfigyelő platform jövőjét illetően?

A fogyasztói igények, visszajelzések alapján a kezdetektől cél a rendszer továbbfejlesztése. Nagy Márton miniszter úrral és csapatával egyeztetve tervezzük az Árfigyelőben található termékek minőségi paramétereinek bővítését, valamint a termékkategóriák bővítését, nem kizárólag az alapvető élelmiszerekben gondolkodunk.

A termékkategóriák bővítése felmerülhet minden olyan esetben, ahol a magyar fogyasztók kitettek az inflációs helyzetet kihasználó árspekulációnak, vagy ahol a verseny növelésével csökkenthetőek az árak és ezen keresztül az infláció.

A tervek szerint a jövőben egyebek mellett szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólista és kalkulátor is segíti majd a fogyasztókat. A felhasználói igényeknek megfelelően fejlesztjük a megjelenítést, illetve a szolgálatás térképes funkcióját, pl. térképes boltszűrő formájában.