Karácsony előtt tárgyal a BKV-ról Orbánnal Tarlós
2015. december 11. 11:01
Bizonyára szóba kerül a hamarosan kezdődő Budapestinfón a BKV egyenruhabotránya. Kiderült ugyanis, hogy a közlekedési cég több ezer alkalmazottját olyan ruhadarabokkal látná el, amelyekről egy független
szakértői vizsgálat megállapította, hogy nem abból az anyagból készültek, ami rájuk van írva,
és ez csak egy probléma a sok közül.
Tarlós István főpolgármester tájékoztatóján téma lehet a BKV reklámfelületeinek hasznosítására vonatkozó új tendere is.
Az Origo írta meg, hogy a BKV pályázatot ír ki reklámfelületeinek bérbeadására. Bár Orbán Viktor drukkertársa, Garancsi István vállalkozása egyelőre nem tervezi, hogy elindul a tenderen, piaci és politikai forrásaink mégsem adnak sok esélyt, hogy győzhet bármelyik Simicska-érdekeltségű cég.
Téma lehet a Budapestinfón a budapesti olimpia ügyében a fővárosi ellenzék által sürgetett népszavazás kérdése is.
A budapesti MSZP a minap nyílt levelet tett közzé, amelyben azt is írták: megdöbbentő, hogy Tarlós István a budapesti polgárok érdekeinek képviselete helyett arra hivatkozva utasította el a népszavazás gondolatát, hogy "a lakosságnak kevés az információja ahhoz, hogy felelősen döntsön az ügyben".
Kezdődik a Budapestinfó, megérkezett a főpolgármester.
A Fővárosi Önkormányzat soha nem rendelt meg semmilyen tanulmányt a Századvég-csoporttól, és nem is fizetett a cégnek ezért - kezdte a Budapestinfót Tarlós István. A főpolgármester jelezte: 2011-ben kaptak tőlük egy tanulmányt, de azt a kormány rendelte és fizette is ki a Századvégnek.
Az olimpiai népszavazásról is beszélt Tarlós, aki a csütörtöki Kormányinfón ez ügyben megszólaló Lázár János nyilatkozatát korrektnek nevezte.
A főpolgármester azt is mondta, nem érdemes kerületi szinten erőltetni a népszavazást ebben a témában, mert a főváros rendezhet olimpiát, nem valamelyik kerület.
Álmomban két macska voltam, és kergettem egymást
- ez jutott eszébe Tarlósnak arról, hogy most azok a fővárosi képviselők sürgetnek népszavazást ebben a témában, akik nemrég még megszavazták az olimpiarendezési készülődést a fővárosi közgyűlésben.
Ha az olimpiai bizottság akar népszavazást, vagy valaki összegyűjti a referendumhoz szükséges kellő számú aláírást, akkor lesz népszavazás az olimpiáról, mert Tarlós nem referendumellenes - hangzott el.
A Lánchíd közforgalom előli lezárása csak hosszú távon képzelhető el - jegyezte meg a főpolgármester. Nem lesz egyirányú a Lánchíd dupla kerékpársávval - cáfolta az erről szóló sajtóhíreket Tarlós.
December 21-én tárgyal Orbán Viktor miniszterelnökkel Tarlós a BKV hosszú távú finanszírozásáról és más, Budapest előtt álló feladatokról - jelentette be a főpolgármester.
Tarlós a témára kitérve megismételte: nem arról van szó, hogy a főváros pénzért kuncsorog a BKV-nak. Azt is hozzátette: korábban már felajánlotta, hogy ha az állam nem fedezi a közösségi közlekedéshez biztosított forrást, akkor szívesen átadják a feladatot az államnak.
A BKV bevételei növekedtek 2010 óta, nem tagadható a színvonaljavulás, viszont a finanszírozás kérdése továbbra sem megoldott - magyarázta Tarlós.
Szerinte a kormány sarokpontként tekint a költségvetés tervezett jövőbeni számaira, amely szerint az eddigi 24 milliárd forintnál kevesebb pénzt kap a jövőben a fővárosi közösségi közlekedés, pedig Tarlós szerint "már a 24 milliárd sem elég."
Évente mintegy 31 milliárd forint hiányzik a fővárosi közösségi közlekedés jelenlegi színvonalon történő fenntartásához - ismételte a már korábban is mondott számot a főpolgármester, megjegyezve, hogy ebből csak 15 milliárd az agglomerációs közlekedés biztosításának fedezete.
Januártól, amikor a 4-es metró megkapja a végleges használatbavételi engedélyt, megtörténik a felszíni párhuzamosságok megszüntetése, de ezzel éves szinten csak mintegy 1,5 milliárd forint takarítható meg - jelezte a főpolgármester.
A dugódíj legkorábbi bevezetése 2017-re tehető - mondta a főpolgármester, emlékeztetve arra, hogy még mindig érvényben van az a jogszabály, amelyik kifejezetten tiltja a dugódíj bevezetését.
Az Erzsébet híd pesti hídfőjénél található palotapáros eddig kihasználatlan, romló állapotú tagjának értékesítéséről is szólt Tarlós, miután a fővárosnak több emeletnyi tulajdona volt az épületben, amelyet mintegy félmilliárd forintért értékesített.
Tarlós jelezte, jelentést és jogi szakvéleményt kért az ügyről. Ismertetve a szakvéleményt, elmondta: a Váci utca 36. szám alatti épület 88 százaléka az V: kerület tulajdonában volt, a maradék 12 százalék volt fővárosi tulajdonú. A fővárosi rész becsült forgalmi értéke nettó 525,3 millió forint volt.
December 2-án a kormány jóváhagyta az uniós közlekedésfejlesztési alap pályázatait, és ez azért fontos, mert ez tartalmazza a 3-as metró felújításának 125 milliárd forintját is - ismertette Tarlós.
Részlegesen módosítják a Balázs Mór-tervet, ami hatással lesz Budapest fejlesztési programjára is - jelentette be a főpolgármester. Emlékeztetett, hogy a szakma több hiányosságra hívta fel a figyelmet a terv kapcsán, most igyekeznek ezeket kiküszöbölni.
Ha nem is alapvetően, de több pontján módosul majd a Balázs Mór-terv - foglalta össze Tarlós.
A kerékpáros közlekedés eddigi tapasztalatairól és a jövő lehetőségeiről egy szakértői csoport elemzését kérte a főpolgármester. Tarlós István szerint e megállapítások alapján kell majd a fővárosnak döntéseket hozni.
A szakértők szerint a kerékpáros-infrastruktúra kiépítésekor az eddiginél jobban kell törekedni a kerékpárosok biztonságára, de ehhez az is kell, hogy ahol van számukra kiépített útvonal, ott azon közlekedjenek a biciklisták - hangzott el.
Lehet, hogy a főváros kezdeményezni fogja, hogy a kerékpárosok is tegyék le a KRESZ-vizsgát, mert az a tapasztalat, hogy sokszor nem ismerik az alapjait sem, miközben a közlekedés teljes jogú szereplői akarnak lenni - hangzott el.
Cél a közúti gépjárműforgalom csökkentése 2030-ig, de nem lehet az utolsó lépést az első lépésként erőszakolni - hívta fel a biciklis témához kapcsolódóan a figyelmet a főpolgármester.
A közterület-használat kérdéseire is kitért a főpolgármester, kiemelve a futóversenyeket, megjegyezve, hogy módosítani kell szükséges a vonatkozó rendeleteket.
Évente több ezer esetben zárják le a főváros egy részét, ilyen közterület-használat lehet egy politikai tüntetés, egy filmforgatás, de futóverseny is - sorolta Tarlós.
Tarlós István szerint vannak ellenérzések a társadalomban a futóversenyekkel szemben. Ezért javasolt a mostani, hétvégenként egy sporteseményt megengedő rendelet módosítása, mert Tarlós szerint a közvélemény ezt is túlzónak tartja.
Budapest centrumában évente három futóversenyt lehetne csak tartani a jövőben - ismertette Tarlós.
A Vivicitta városvédő futás, a nemzetközi félmaraton és a maraton megrendezése biztosra vehető 2016-ban, másik három nagy futóverseny esetleges korlátozásáról "alapos mérlegelés után kell döntenie a közgyűlésnek" - mondta a főpolgármester.
Jönnek a kérdések, amelyekre szívesen válaszol állítása szerint a főpolgármester, kivéve, ha a BKV-sok formaruhájára vonatkozik, mert abból az ügyből szeretne kimaradni.
Az első kérdést a BKV finanszírozásáról kapta Tarlós, aki szerint reális veszély, hogy a főváros nem tudja majd biztosítani az agglomerációs közlekedést. Nem dacból - mondta, hanem egyszerűen pénzhiány miatt.
Nem tudom, hány államtitkár és helyettes államtitkár van a Miniszterelnökségen, valószínűleg a nevüket sem tudom megtanulni a ciklus végéig - engedett meg egy fricskát a főpolgármester, amikor arról beszélt, hogy a BKV helyzetéről írt, a karácsony előtti, Orbán Viktorral való egyeztetést előkészítő levelét a Miniszterelnökségre küldte.
Van valami, amiről nem akart beszélni, de ha már rákérdeztek, akkor - magánemberként - elmondja - árulta el a főpolgármester. Azt mondta, Lázár János nagyon tehetséges embernek gondolja, de "ő kapott egy virgács szerepkört, ami láthatóan nagyon tetszett neki, ám időközben társul ehhez egy bokszzsákszerep, és ez már talán kevésbé tetszik neki".
A fővárosi közösségi közlekedés finanszírozása és kérdései azonban nem személyes dolgok kettejük között - magyarázta Tarlós.
Az elmúlt 25 év arra tanította, hogy óvatos legyen az olyan kijelentésekkel, jhogy vajon mire számít egy-egy tárgyaláson.
Megjegyezte: az Orbán Viktorral tervezett találkozóról azért elöljáróban annyit elárul: amikor a miniszterelnökkel tárgyal, az sosem szokott teljesen eredménytelen lenni.
Nem most és nem biztos, de ha nem javul a biciklisták morálja, akkor a ciklus vége felé tényleg érdemes lehet elgondolkodni a biciklisták kötelező KRESZ-vizsgáján - tért vissza a témához Tarlós, aki tarthatatlannak nevezte, hogy a felmérések szerint 10-ből 8 kerékpáros figyelmen kívül szokta hagyni a piros lámpát.
A főpolgármester szerint a kerékpáros közlekedés elszánt támogatói idő előtt akarnak egy-egy intézkedést: "Ez nem Amszterdam, ahol ennek 50 éves kultúrája van."
A Széll Kálmán tér csúszik három hónapot, de ez hét hónap is lehetett volna - emlékeztetett Tarlós, aki azért megjegyezte, hogy
a 4-es metró befejezésének határideje is módosult párszor 2002 és 2010 között.
A főpolgármester szerint a főváros semelyik beruházása nincs "durva csúszásban".
Bár van kettő, amelyiknél ettől tart Tarlós. Az egyik az árvízvédelmi mű építése, a másik a 3-as metró felújítása.
Nem tömbbizalmi szinten, és nem egyenként a több százezer biciklistával, de a kerékpárosok néhány mértékadó szervezetével egyeztetni kíván a főpolgármester a várható változtatásokról.
"Nem terrorizálni akarjuk a biciklistákat" - mondta Tarlós.
Az, hogy szombat-vasárnap egész városrészeket szinte korlátlan számban lezárnak, az a budapesti társadalom nagyobbik felét irritálja - mondta a futóversenyek korlátozásának indokáról Tarlós.
Hozzátette: nem szeretnének visszatetsző tiltásokkal előállni, de úgy érzik, kezdenek elszabadulni a dolgok.
A felújítandó metrószerelvények új színe is szóba került még a Budapestinfó vége felé. Erről eszébe jutott Tarlósnak, hogy a csillaghegyi strandon is épül majd egy új medence, úgyhogy arról is rendezhetnének szerinte szavazást az internetes újságok, hogy mivel töltsék majd meg:
1. legyen üres és kék, mert az kidomborítaná a liberálisok jellemzőit
2. töltsék meg Tuskó Hopkinsra gondolva rummal
3. legyen feltöltve vízzel, mert Tarlósék azt akarják
A drága liftek helyett valamiféle speciális átemelő szerkezetekben gondolkodik a főváros a 3-as metró felújításánál - mondta Tarlós egy kérdésre válaszolva, de a szakértők még dolgoznak a megoldási javaslatokon, így konkrétumot még nem tudott mondani.
A hulladéktörvény tervezett módosítása is téma lesz a december 21-i Orbán–Tarlós-egyeztetésen - mondta Tarlós arra reagálva, hogy a hírek szerint a változtatások a főváros számára bevételkiesést jelentenének.
Véget ért a Budapestinfó, Tarlós István mindenkinek áldott karácsonyt, és boldogabb új évet kívánt.