Vágólapra másolva!
Sokszor a nyaralás megszervezésének legegyszerűbb módja, hogy utazási irodával leszerződve egy komplett nyaralást foglal le az utas. Ezek a szerződések jellemzően csomagban tartalmazzák nemcsak a szállást, hanem az ellátást, valamint az utazást is. A jellemző problémákat a D.A.S. JogSzerviz szakértői foglalják össze.
Vágólapra másolva!

Az utazási irodák tipikusan, jól bejáratot célállomásokra szervezi ezeket az értékesített utakat, azonban mindig kerülhet porszem a gépezetbe, mely miatt a vágyott utazás mégsem olyan módon sül el, melyre az utas vágyik.

A gond sokszor abból ered, hogy a kiadott utazási katalógusban közzétett és az utasok által elképzelt szállás, valamint a helyszínen lévő valódi szállás és szolgáltatás egymással nem egyeznek. A gyakorlatban a legtöbb probléma a szállással szokott lenni.

Itt minden probléma szóba jöhet, úgy, mint a piszkos szoba, vagy fürdőszoba, az elállását mégsem olyan, mint amire az utas számít (all-inclusive helyett mégis korlátozott), vagy a strand nem olyan helyen és távolságra van, mint az a katalógusban volt.

Az utazási irodák szolgáltatására vonatkozó hibást teljesítését kifejezetten jogszabály rendezi, tehát ez nem az iroda, a szolgáltató kényétől, kedvétől függ.

A jogszabály alapján az iroda felel az utazási szerződés nem teljesítéséből, vagy éppen a hibás teljesítéséből okozott károkért, sérelemdíjért, függetlenül attól, hogy a szálloda hibázott-e vagy sem?

A hibás teljesítés alól akkor mentesül az utazási iroda, sem rá, sem pedig az általa igénybe vett közreműködő magatartására nem vezethető vissza a hiba. Ilyen eset az például, amikor a károkozás az utas magatartására vezethető vissza, vagy olyan elháríthatatlan körülmény következik be, melyre nincs hatása senkinek.

Fontos követelmény, hogy az utazási irodának még a fenti helyzetekben is, feltétlenül segítséget kell nyújtania az utasok részére.

Mit kell tennie az utasnak?

A fentiek egyértelművé teszik, hogy amennyiben az iroda nem az utazási szerződésnek megfelelően teljesít, akkor köteles a részvételi díjat arányosan leszállítani. A hibás teljesítést azonban az utasnak kell bizonyítania.

A jogszabály meghatározza, hogy az utasnak mit is kell tennie, ha problémája adódik. Eszerint, az utasnak a panaszát a panaszát, kifogását közölnie kell a az utazási iroda kinti kapcsolattartójával. Ezt a képviselőnek ugyanakkor jegyzőkönyvbe kell foglalnia és egy példányt ebből át kell adnia az utasnak.

Előfordulhat, hogy az adott külföldi országban nincs az érintett irodának idegenvezetője. A rendelet szerint egyébként az iroda a 15 főt meghaladó csoport esetén köteles az idegenvezetőt biztosítani.

Ha nincs idegenvezető, akkor a jegyzőkönyvet a helyszíni szolgáltatóval, például a hotellel kell felvetetni. Egy rossz, pihenésre nem alkalmas szoba esetén az utas alapvető igénye, hogy a kifogása helyben és a lehető legrövidebb időn belül orvoslásra kerüljön.

Forrás: Shutterstock

Ha megoldható a kifogás helyben kezelése, tehát, ha más szoba biztosítható mégis a szállodásban, akkor ezt egy jó megoldás lehet. Ellenkező esetben az irodának más, helyettesítő szolgáltatást kell nyújtani, például más szállodában szükséges biztosítania egy azonos kategóriájú szolgáltatást. Ha ez mégsem megoldható, akkor végső soron marad az arányos díjleszállítás.

Az utasnak bizonyítania kell a kifogásainak megalapozottságát. Ez pedig igen nehézkes egy jogvitában, ha hetek vagy hónapok telnek el az utazást követően. Ezért fontos, hogy az utas dokumentálja a helyszínen a hibákat.

Ezt fénykép, vagy videó felvétellel tudja megtenni, esetleg tanúnyilatkozatokkal. A jegyzőkönyv is bizonyíték, mégpedig arra nézve, hogy az utas ezzel tudja azt igazolni, hogy a kifogásait haladéktalanul megtette a megoldás érdekében.

Utóbb ezek olyan bizonyítási eszközök lehetnek, melyek egy esetleges jogvita esetén már egy bírósági eljárásban is felhasználhatóak lesznek.

https://das.hu/