Autópályán is megbírságolnák a világ leggyorsabb kerékpárját

Bluenose, áramvonalas kerékpár, 125 km/h-s sebességrekord, AeroVelo, Human-Powered Vehicle Design Team
A Bluenose az Aerovelo és a Torontói Egyetem emberi által hajtott járműtervezés csoportjának (HPVDT) korábbi fejlesztése. A járművel 2013-ban 125 km/h-s sebességrekordot értek el a nevadai futamon
Vágólapra másolva!
Jobban hasonlít rakétára, mint biciklire, szénszálas burkolatot kap, és egyetlen ember erejével hajtva érne el 140 kilométer/órás sebességet. A mérnökhallgatók tervezte, Eta nevű járművön még szélvédő sem lenne a végletekig fokozott hatékonyság miatt.
Vágólapra másolva!

Szűk egy hónapjuk van azoknak, akik egypár kanadai dollárral meg szeretnék támogatni azt a diákok által működtetett céget, amelyik most a világ leggyorsabb kerékpárját szeretné megépíteni, miután 2013-ban sikerrel szálltak fel egy kizárólag emberi hajtású helikopterrel. A kanadai AeroVelo minden évben egy-egy mérnöki szempontból jelentős kihívást jelentő tervhez alkalmaz diákokat. Idén a Kickstarter közösségi finanszírozási oldalon szeretnének 30 ezer kanadai dollárt (6,2 millió forintot) gyűjteni ahhoz, hogy fejlesztésükkel megdönthessék az emberi hajtású járművek sebességi világrekordját, a 133,8 kilométer/órát.

A kifejezetten erre szervezett futamot, a WHPSC-t szeptemberben szervezik a nevadai Battle Mountainben, az Egyesült Államokban. „A csapat már elmélyülten foglalkozik a tervezéssel és a prototípusépítéssel. A jármű kész lesz szeptemberre” – írja Cameron Robertson és Todd Reichert, a fejlesztés két vezetője.

A Bluenose az Aerovelo és a Torontói Egyetem emberi által hajtott járműtervezés csoportjának (HPVDT) korábbi fejlesztése. A járművel 2013-ban 125 km/h-s sebességrekordot értek el a nevadai futamon Forrás: AeroVelo

Mi a különlegessége egy olyan kerékpárnak, amellyel gyorsabban lehet süvíteni, mint amennyi a megengedett legnagyobb sebesség a magyar (és ha már itt tartunk, a nevadai) autópályákon? Először is inkább hasonlít rakétára, mint biciklire. Vezetője egy teljesen zárt, szénszálas burokban ül, a környezet képét kamerák közvetítik. Az áramvonalas burkolattal, a zavaró légörvények kiiktatásával a jármű légellenállását húszszorosan csökkentették. Az aerodinamika, a műszaki hatékonyság és a gördülési ellenállás további, kisebb léptékű fejlesztésével a kerékpár több mint 140 km/h-vel is haladhat – derül ki a tervet bemutató összefoglalóból.

Így néz ki a 3D-terveken a világ leggyorsabb kerékpárja, az Eta Forrás: AeroVelo
Az Eta felépítése. A jármű a versenykerékpárokról ismerős, hagyományos kerékpárkerekeken és -gumikon gördülne Forrás: AeroVelo

A terv túlzás nélkül a hagyományos járműtervezés határait feszegeti – és éppen ezért fontos a mérnökhallgatók számára. Az emberi test nagyon behatárolt erőforrás, hosszabb időtávon körülbelül egyharmad lóerő kifejtésére képes. Az AeroVelo tehát azt kívánja bemutatni, hogy mennyi mindent lehet elérni az energiahatékonyságra fókuszáló tervezéssel. A világrekordernek szánt jármű neve éppen ezért Eta, mert a műszaki irodalomban a görög éta betű jelöli a hatékonyságot.

A fejlesztésben részt vevő mérnökhallgatók többsége a Torontói Egyetem emberi által hajtott járműtervezés csoportjának (HPVDT) tagja. A csoport öt éve foglalkozik 100 km/h-n felüli sebességek elérésére képes kerékpárok tervezésével, járműveikkel több sebességrekordot döntöttek meg, és értek el első helyezéseket speciális futamokon. A hatékonyság kulcskérdés a környezetbarát közlekedés szempontjából, a hagyományos belsőégésű motorok például mindössze 20-25 hatékonysággal működnek.

A 2012-2014-as Bluenose-on végzett áramlástani vizsgálatok alapozták meg az idei csúcskerékpár fejlesztését Forrás: AeroVelo