A zeneipar online forradalma

2006.03.01. 12:48

Bár alapvetően közösségi oldalnak indult, a MySpace.com oldal két év alatt komoly változásokat idézett elő a popzenében, és ki tudja, hol van még a vége. A világ legnépszerűbb internetes közösségi oldala komoly üzleti vállalkozássá lett, és az előadók számára új lehetőségeket biztosít arra, hogy megtalálják rajongótáborukat.

A MySpace 2003 októberében indult, és szűk két év alatt a világ legnépszerűbb internetes közösségi oldalává vált. A két Los Angeles-i egyetemista, Tom Anderson és Chris DeWolfe által alapított oldal kezdetben hasonló jellegű, ingyenes közösségi oldal volt, mint a szintén amerikai Friendster vagy LiveJournal weboldalak (sőt, távoli rokona a magyar iWiw is). A MySpace azonban rövid idő alatt köröket vert mindegyikre, és jelenleg már az ötödik leglátogatottabb angol nyelvű weboldal a világon, 59 milliónál is több regisztrált felhasználóval. Az oldal ugrásszerű növekedése az egyik legnagyobb médiamogul, Rupert Murdoch figyelmét sem kerülte el, és cége, a News Corporation meg is vásárolta múlt nyáron az oldalt az Intermix Media nevű anyacéggel együtt, 580 millió dollárért.

A siker talán legfőbb oka - Anderson elsőként csatlakozó, hollywoodi baráti körén kívül - az elemzők szerint a zenében keresendő. A MySpace ugyanis amellett, hogy biztosítja a közösségi oldalak kínálta lehetőségeket - saját, személyre szabott profilt készíthetünk külön URL-lel, chatelhetünk, fotókat tölthetünk fel magunkról, kommentálhatjuk a többiek fényképeit, üzeneteket és blogot írhatunk, kapcsolatokat gyűjthetünk -, 2004 júniusában MySpace Music néven indított újabb szolgáltatást, amely megteremtette a lehetőséget a zenekaroknak is, hogy regisztrálják magukat. Sőt, feltölthetik legújabb számaikat és videóikat, melyeket ingyen meghallgathat, megnézhet bárki. Emellett üzeneteket is válthatnak rajongóikkal, akiket felvehetnek a listájukra, és így a "bulletinekkel" folyamatosan értesíthetik őket a következő koncert vagy megjelenések időpontjáról.

"Zenész vagyok, helyi zenekarokban játszom, de soha az életben nem találná meg senki a számaimat a hagyományos mp3-oldalakon" - mondta az alapító Tom Anderson még 2004-ben az East Bay Express-nek. "Viszont így, hogy a MySpace-t használom, közben rengeteg új zenét is találok. Egy együttes hivatalos honlapját valószínűtlen, hogy a fanatikus rajongókon kívül bárki más megtalálná. A MySpace viszont egy közösségbe engedi be a zenekart, potenciális rajongók közé. Az előadóknak megvan a lehetőségük, hogy megtaláljanak olyan embereket is, akik esetleg sosem vettek olyan stílusú lemezt vagy nem voltak koncerten. Vagyis egy teljesen új piacot."

Az alapító Tom Anderson MySpace profilja


Mindez hangozhat kicsit utópisztikusan is, de az azóta eltelt idő Andersont igazolta: jelenleg 600 ezernél is több együttes vagy előadó van fent a MySpace-en, szupersztárok ugyanúgy, mint pályakezdő zenekarok, melyek a fent említett előnyök mellett azért is választják a MySpace-t, mert ingyenes, és nem kell érteni a webszerkesztéshez sem. Na meg, a most már közel 60 millió felhasználó sem utolsó szempont.
 
A MySpace előnyeit főként a független, lemezszerződéssel nem rendelkező zenekarok használták ki idáig. Nem kell rádióknak küldözgetni CD-ket, koncertplakátokat ragasztgatni a városban, és más hasonló, hagyományos módokon keresni közönséget. Az MSNBC.com megszólaltatta a Coppermine nevű, Brooklyn határain túl nemigen ismert, indie rock zenekar tagját, aki elmondta, hogy az együttes MySpace-profiljára, eddig 300 ezernél is többen kattintottak.

"Elmegy az ember egy nagy rockkoncertre, ahol egy nagy név lép fel - mondjuk az Audioslave -, és ott áll az esőben CD-kel, poszterekkel, hogy a koncert után osztogassa az embereknek. A MySpace-en ezt nap mint nap megteheted, ráadásul pénzbe se kerül" - ecsetelte az oldal előnyeit az együttes egyik tagja, aki szerint egy sereg olyan koncertszervező, menedzser, lemezkiadó vagy rádiós DJ figyelt fel így a zenekarra, akik a MySpace nélkül sosem találtak volna rá.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK