Vágólapra másolva!
A Dal döntője mindössze a hatodik fellépése volt ByeAlexnek, aki három hete nézett utána, mit jelent a gyakorta ráaggatott hipszter szó, de nincs baja vele. A közönség által az Eurovízióra küldött énekes szerint kísérleti popot játszik, mert a dalaiban mindig van valami csavar, ráadásul azonnali állásfoglalásra készteti a hallgatókat. Azt viszont nem érti, miért estek neki a zenész celebek. Interjú a Kedvesem előadójával.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Meglepett, hogy ilyen indulatokat váltott ki a győzelmed?

Számítottam rá, hogy a személyem kisebb-nagyobb indulatokat vált majd ki. Amire nem számítottam, az az, hogy bizonyos hírességek - akik között több olyan is akadt, akiket eddig tiszteltem - az üzenőfalukon savaznak, és arra buzdítják a közönséget, hogy szurkoljanak ellenem. Valóban rutintalan vagyok, hiszen ez mindössze a hatodik fellépésem volt.

Hogy-hogy csak a hatodik?

Egy éve indult el ez a ByeAlex-projekt, és az első dalomra, a Csókolomra egyből rá is harapott az MR2, majd a következő, a Láttamoztam az MR2 mellett már a Viva slágerlistájára is felkerült. Én egyáltalán nem erőltettem, hogy koncertezzek és több helyen nyomuljak, a fellépések helyett inkább arra koncentráltam, hogy szép kényelmesen összerakjak először egy nagylemezt. Ez azonban már csak azért sem ment gyorsan, mert mellette dolgoztam újságíróként, és nincs mögöttem olyan fokú anyagi támogatás, ami megengedné, hogy csak a zenélésre koncentráljak. Vagyis abszolút elismerem, hogy nem vagyok túl rutinos, de most nagyon komolyan fogok majd gyakorolni a döntőig. Viszont értelemszerűen a lemez most kicsit háttérbe szorul addig.

Változtatás nélkül tervezed előadni a számot a döntőben is?

Mivel a közönség is magyarul ismerte meg ezt a számot, nekem az a tervem, hogy magyarul énekeljem majd Malmőben is. Van egy olyan ötlet, hogy lenne benne egy sor svédül a házigazdáknak, és most egyre többen próbálnak győzködni, hogy legalább egy angol refrént is zsúfoljak bele, de azt hiszem, az már kicsit sok lenne a jóból. Már csak azért is, mert én elsősorban továbbra is a magyar nézőknek szeretnék énekelni.

Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Mennyire volt a te ötleted, hogy elindulj a válogatón?

Én magamtól biztosan nem indultam volna ezen a versenyen, a kiadóm nevezte be a Kedvesemet. Ez az egész ugyanis az ízlésről szól, nem lehet igazán versenyeztetni egymástól eltérő stílusú számokat. Arról nem is beszélve, hogy nem vagyok rutinos előadó, csak önmagamat tudom adni, a többiek pedig azért már alaposan megtanulták, hogyan kell tévében szerepelni.

Egyetértesz-e azzal, amikor hipszterként hivatkoznak rád?

Amikor három hete először olvastam a hipszter jelzőt velem kapcsolatban, akkor utánanéztem, mit is jelent ez a szó valójában. Bár még mindig nem tudom pontosan, hogy most akkor attól hipszter valaki, hogy divatosan öltözködik, SZTK-keretes szemüveget hord, és iPhone-ja van? Mindenesetre úgy láttam, hogy ez nem feltétlenül pejoratív jelző, úgyhogy nekem nincs gondom vele.

Hogyan jellemeznéd a zenédet?

Azt mondanám a dalaimra, hogy kísérletező pop. Mindig van bennük valami csavar, amitől másként szólnak, mint azok a dalok, amiket állandóan hallani lehet a rádióban. Persze ez nem azért van, mert én olyan őrülten jó hangszerelő volnék, egyszerűen ilyen hangulatú zenék foglalkoztatnak. Szerintem a Kedvesem csak A Dal mezőnyéhez képest tűnt másnak, miközben az MR2-ből egyáltalán nem lógott ki, mert az a rádió nyitott az ilyenfajta alternatív okosságokra. Viszont ezekhez a kompakt popdalokhoz képest teljesen más a szövegvilága, más az atmoszférája, ráadásul azonnali állásfoglalásra is késztet: egyből tudod, hogy tetszik-e, vagy sem.

Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Pár óra alatt megtriplázódott a Facebook-táborod, mi lesz a régi rajongókkal?

A műsor előtt is volt a dalaimnak egy kis tábora, ami hozzám hasonló "érzelmi húrozású" emberekből állt, akikhez kifejezetten közel állt ez a chill zenei vonal. Most viszont azok is megtaláltak, akik soha életükben nem akartak volna ilyen zenét hallgatni, és sokan közülük ennek hangot is adtak. Azok a celeb zenészek, akik most nekem estek, nem az én zenei világomat képviselik, viszont nekem ettől még eszembe sem jutna savazni őket. Sosem fogom megérteni, hogy felnőtt emberek miért viselkednek így.

Továbbra is megtartod a jelenlegi állásodat?

Fontos a civil állás a zenélés mellett, én szeretek dolgozni, és nem is kergetek meseszerű ábrándokat arról, hogy majd én Magyarországon csak a zenélésből meg tudok élni. Vannak zenészek, akik szerintem azért panaszkodnak folyton, hogy így meg úgy nincs pénz a zenélésben, mert nem is csinálnak mellette mást.

Márta Alex filozófiát végzett a Miskolci Egyetemen. Szakdolgozatát tudományfilozófiai témából írta, a világhírű magyar matematika- és tudományfilozófus Lakatos Imre és mestere, Karl Popper elméleteinek kapcsolatáról. Az igazi kedvence azonban Nietzsche. "Nehéz megmondani, mi vonzott Nietzschében" - mondta róla. "A jelleme, az esze; az a fickó egy igazi könyvtár. Meg hát a stílusa: nem félt oltani, de úgy tette, hogy volt mögötte tudás. Nálam ő az író, imádom. Azt nem mondom, hogy értem - szerintem senki nem mondhatja anélkül, hogy mondjuk harminc évig vele foglalkozna, hogy érti Nietzschét. Hiszen, mint tudjuk, megbolondult elég rendesen."

Alex már bánja, hogy a szövegértelmezések és a gyakran irodalmias formákat használó úgynevezett kontinentális filozófia helyett a természettudományokhoz közelebb álló, érvekre épülő analitikus filozófia felé fordult. Most már tudja, hogy nem igazán tehetséges ebben, de be akarta bizonyítani, hogy megy neki a "keményebb, szárazabb" filozófia is. Karl Popper és Lakatos Imre elméleteinek kapcsolatát nagyon leegyszerűsítve úgy foglalhatjuk össze, hogy Popper szerint a tudományos állítások legfőbb ismérve, hogy tapasztalatilag meg lehet őket cáfolni. (Szemben mondjuk a metafizikával: azt, hogy "Isten létezik" vagy "a lélek halhatatlan", tapasztalati úton nem lehet cáfolni.) Lakatos Imre arra mutatott rá, hogy amikor úgy tűnik, egy tudományos elméletnek ellentmond a valóság, akkor az gyakran nem megcáfolja az elméletet, hanem megoldandó kutatási problémát jelent, és az elmélet "magja" érintetlen marad. Gyakran idézett példa erre a Neptunusz felfedezése: a bolygók nem úgy mozogtak, ahogyan "kellett volna", de ez nem a tudományos elmélet elvetéséhez, hanem az addig nem is látott bolygó matematikai úton való felfedezéséhez vezetett.