Különleges operabemutatóra készül a Müpa

Olga Busuioc
Vágólapra másolva!
Az olasz operairodalom talán legismertebb komponistája, Giacomo Puccini két korai remekműve kerül színre március 31-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az olasz zeneszerző első operája, A lidércek (Le villi) mellett ezúttal nagyzenekari hangszerelésben csendül fel a Krizantémok című, eredetileg vonósnégyesre komponált darab a Müpa, a Pannon Filharmonikusok, a Pécsi Balett és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában.
Vágólapra másolva!

Március 31-én két korai Puccini-művet adnak elő a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. A Müpa, a Pannon Filharmonikusok, a Pécsi Balett és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában látható lesz A lidércek című opera és a Krizantémok című, eredetileg vonósnégyesre komponált darab.

Puccini huszonöt éves volt, mikor első színpadi művét komponálta. A fiatal zeneszerzőt a tisztán hangszeres zene ereje izgatta, nem csoda, hogy első operájának, A lidércek-nek története is azt mutatja be, hogyan hat a zene az emberi pszichére. A zene drámai szerepe szorosan összekapcsolódik a tánccal, mely végigvonul az egész operán. Az eljegyzési jelenet boldog, önfeledt mulatozásának ellenpontja a haláltánc, a megcsalt és bánatába belepusztult nő szellemének bosszúja. A hűtlen szerelmest ugyanis nem hagyja nyugodni a villi, halott menyasszonyának lidérce, aki

addig táncoltatja szószegő vőlegényét, míg az holtan rogy össze.

A nagyjából másfél órás operát Puccini egy másik korai kompozíciója, a Krizantémok követi, mely a Müpa produkciójában összeforr az operával: a rokon zenei szövet mellett a dramaturgiai folytonosság is összeköti a két művet, ezzel egészen új perspektívákat nyitva.

A Pannon Filharmonikusok Forrás: Kotschy Gábor

Káel Csaba, az előadás rendezője így nyilatkozott az operát keretező művekről: „Puccinitől kérünk kölcsön két zenekari kompozíciót: a bevezető Preludio sinfonicóban

előbújnak a lidércek,

majd a végén megszólaló, eredetileg vonósnégyesre írt Krizantémok zenekari változatában sikerül legyőzni őket. Azokat a lidérceket, amelyeket ezen az előadáson a Pécsi Balett táncosai elevenítenek meg. Ők Vincze Balázs koreográfiája révén jelennek meg a színpadon, Zoób Kati jelmezeiben. A divat- és jelmeztervezőként egyaránt a különlegességekhez vonzódó Zoób Kati olyan jelmezeket készít, amelyek a díszlet kialakulásában is segítenek: transzformációk tanúi lehetünk majd, megtapasztalva, hogyan bújik ki az emberből a lidérc, hogyan jelenik meg egy-egy erdei jelenetben.”

Alberto Veronesi karmester Forrás: Müpa

A Pannon Filharmonikusokat és a Kodály Kórus Debrecent a kiváló olasz karmester, Alberto Veronesi dirigálja. A milánói születésű dirigens Puccini avatott szakértője, állandó vendége a Torre del Lagóban rendezett Puccini-fesztiválnak, ahol a budapesti, majd az április 2-ai, pécsi bemutatókat követően augusztus 16-án szintén színpadra kerül a félig szcenírozott produkció.

Olga Busuioc Forrás: Cojocaru Dragosh / Müpa

A három főszerepben Olga Busuioc fiatal moldáviai szopránt, Carlo Ventre olasz tenort, és napjaink egyik legizgalmasabb fiatal baritonját, Roman Burdenkót köszöntheti a közönség. A félig szcenírozott előadás díszleteit Szendrényi Éva jegyzi.