Nagyszabású, 12 éve nem tapasztalt sztrájk béníthatja ma meg a francia fővárost a párizsi közösségi közlekedés dolgozóinak tiltakozó mozgalma miatt. A dolgozók a népszerűtlen államfő, Emmanuel Macron kormányának a jelentős megszorításokra épülő nyugdíjreformja ellen tiltakoznak, lezárva 10 párizsi metróvonalat. Az intézkedés nyomán akár 20-30 százalékkal csökkenhet a volt metrósofőrök nyugdíja.

A 14 párizsi metróvonalból 10-en egyáltalán nem közlekednek pénteken a szerelvények, a többi négyen pedig csak a járatok negyede indul el, a buszjáratoknak pedig várhatóan csak az egyharmada.

A közlekedésben jelentősek lesznek a fennakadásokírja az Associated Press (AP) amerikai hírügynökség az RATP nevű párizsi tömegközlekedési vállalat közleményére hivatkozva.

Ez az első figyelmeztetés - hangsúlyozta a munkabeszüntetést meghirdető három szakszervezeti tömörülés (Unsa, CGT, CFE-CGC), amelyek teljes mozgósításra szólítanak fel a gazdaságpolitikáját a megszorításokra építő népszerűtlen elnök, Emmanuel Macron kormányának a nyugdíjreformja ellen, és a párizsi közlekedési dolgozók saját nyugdíjrendszerének megtartása érdekében.

A tiltakozásról és az emiatt változó menetrendről francia, illetve angol nyelven tájékoztatják az utasokat.

A Macron által tervezett, szerinte nyugdíjreform - valójában egy újabb megszorító intézkedés - lényege, hogy eddig a vállalatonként, illetve ágazatonként működő 42 féle nyugdíjrendszert egységesítenék.

A 42 rendszer három nagy kategóriába sorolható: külön kategóriába tartoznak a közszolgálatban dolgozók (katonák, rendőrök, tanárok), egy másikba az állami vállalatok alkalmazottai, mint például a vasutasok vagy a tömegközeledési dolgozók, míg a harmadikba minden egyéb külön rendszer, amelyek előnye, hogy figyelembe veszik egy-egy adott munkával járó fizikai nehézségeket.

A tömegközlekedési dolgozóknál például az éjszakai munkát és azt, hogy a föld alatt folyik a munkavégzés - közölte a France2 közszolgálati televízióban Bertrand Hammache, a CGT-RATP szakszervezet főtitkára.

Elmondása alapjánaz egységes nyugdíjrendszerrel nem egyszerűen megnőne a szolgálati idő hossza, hanem a járulék összege is magasabb lesz.

A tömegközlekedési dolgozók úgy vélik, hogy a foglalkozásuk egyetlen előnye a saját nyugdíjrendszer.

A tiltakozók azt is kifogásolják, hogy az egységes nyugdíjrendszer bevezetésekor a nyugdíjalapot nem az utolsó hat havi fizetés, hanem a teljes munkaviszony alatti kereset átlaga adná, ami alapján valószínűsíthető, hogy több száz euróval csökkeni fog a nyugdíj összege.

A Le Parisien című napilap számítása szerint egy 55 és 57 éves kora között nyugdíjba vonuló metrósofőr jelenleg 2500 eurós nyugdíjra számíthat, s ez 20-30 százalékkal csökkenhet a reformnak csúfolt megszorító intézkedés után.Jövő hétfőn az ügyvédek, a pilóták, a légikísérők és az egészségügyi dolgozók terveznek Párizsban tüntetést a saját rendszereik megőrzésére, szeptember 21-én az FO szakszervezet, szeptember 24-én pedig a CGT hirdet menetet a nyugdíjreform ellen.