A New York-i Brooklyn College egyik tanára szerint 2+2=4 matematikai művelet a fehér felsőbbrendűség és a patriarchalizmus egyik megnyilvánulási formája, de akadnak olyanok is, akik szerint a matematika önmagában véve a „fehérség" jele, mivel „európai jellegű" tudomány. A New Jersey-i Rutgers Egyetem egyik oktatójának a véleménye alapján pedig a nyelvtan rasszista, ezért a radikális baloldalnak való megfelelés érdekében újra kell alkotni a szabályait.

A City University of New York részét képező Brooklyn College egyik matektanára, Laurie Rubel azzal hívta fel magára az elmúlt napokban a figyelmet, hogy a közösségi oldalán kifejtette, szerinte a 2+2=4 összeadási művelet a fehér felsőbbrendűségre és a patriarchális társadalmi berendezkedésre emlékeztet,  az pedig, hogy a matematika egy kulturális szempontból semleges tudomány, valójában csak mítosz.

2+2=4Forrás: Shutterstock

Laurie Rubel véleménye alapján a matematika valójában a „fehérség" jele, bármi is legyen ennek az értelme – hívja fel rá a figyelmet az amerikai konzervatív Washington Examiner.

A matektanárnő Twitter-bejegyzése heves reakciókat váltott ki a közösségi médiában. Sokak szerint ez teljesen abszurd, más vélemények szerint ez a radikális baloldalnak egy újabb hajmeresztő megnyilvánulása, amit az erőszakos jellegű Black Lives Matter (BLM) mozgalom tükrében kell értelmezni. 

A poszt alatt a radikális baloldal részéről olyan elméletek is megjelentek, miszerint az Egyesült Államok „gyarmatosítja" a matematikát. De volt, aki egyszerűen „idiótának" minősítette a tanárnőt. Laurie Rubel azzal kapcsolatosan persze egyáltalán nem nyilvánult meg, hogy a mai ismereteink szerint a matematika gyökerei az ókori Mezopotámiába, Egyiptomba és Indiába nyúlnak vissza, csak ezt követően lett úgymond „nyugati tudomány", főleg az ókori görög poliszokban. A középkorban pedig legintenzívebben éppen a muszlim Arab Birodalomban fejlődött, csupán a XVII. századtól teljesedett ki Európában, és vált nyugativá, bármit is jelentsen ez.

A konzervatív The Blaze emlékeztet rá, hogy Rubelnek nem ez az első, nevezzük így, ellentmondásos megnyilvánulása a matematikával kapcsolatosan.

Ezelőtt két évvel az egyik publikációjában azt állította, hogy főleg a matematika, de általánosságban véve is a meritokrácia, tehát a teljesítményelvűség egy olyan fehér eszköz, amely arra szolgál, hogy a segítségével elnyomják a (színes bőrű) kisebbségeket. A tanárnő ugyanebben a publikációjában kifejtette, hogy azok a kollégái, akik a munkájuk során „színvakok", azaz úgy tesznek, mintha nem látnák a diákjaik bőrszínét, tulajdonképpen leértékelik a nem fehéreket, ami – szerinte – a hátrányos megkülönböztetés egyik formája. Magyarán: Laurie Rubel véleménye alapján, a teljesítmény helyett inkább a sötét(ebb) bőrszínt kellene értékelni... 

Rutgers Egyetem: „A nyelvtan rasszista"

A New Jersey-i Rutgers Egyetem Angol Nyelv és Irodalom Tanszéke még július utolsó napjaiban deklarálta azt, hogy az (angol) nyelvtan rasszista.  Emiatt a jövőben a tanszék megváltoztatja a helyesírási szabványokat.

Rebecca Walkowitz tanszékvezető szerint erre azért van szükség, hogy ezáltal is támogassák a radikális baloldali Black Lives Matter mozgalmat. A továbbiakban a társadalmi igazságosságról szóló szellemi műhelyeket fognak létrehozni, az új „kritikai nyelvtant" pedig igyekszenek beépíteni nemcsak a tantervbe, hanem a hallgatóik életébe. Az új egyetemi műhelyekben a nyelvtan mellett a rasszizmusról, a szexizmusról, a homofóbiáról, és a rendszerszintű diszkriminációról is fognak értekezni, illetve az ezek közötti – állítólagos –  összefüggésekről.

Korábban azért került éles kritikák kereszttüzébe a Rutgers Egyetem, mert a gender tanszékük egyik magát feministának valló, afroamerikai tanára, Brittney Cooper azt írta a közösségi oldalára, hogy kapja be Trump valamennyi támogatója. 

Cooper továbbá azzal vádolta Donald Trump elnököt, hogy az adminisztrációja és őt támogatók miatt terjed nagyobb ütemben a koronavírus a színes bőrűek körében.