Kiemelt hangsúlyt helyez Budapest Főváros Kormányhivatala az idegenforgalmi főszezon alatt arra, hogy betartassa a légitársaságokkal a járatkésések, járattörlések esetére vonatkozó szabályokat. Ennek érdekében a kormányhivatal közleményben tájékoztatja az utasokat arról, milyen jogok illetik meg őket, ha a járatukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább két órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.
Járattörlés esetén
Amennyiben az utas az átfoglalást választja, akkor a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania (ellátási kötelezettség), valamint – amennyiben egy vagy több éjszakás ott-tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről (segítségnyújtási kötelezettség) – hívja fel a figyelmet a kormányhivatal.
Amennyiben a járattörlést nem rendkívüli körülmény – például bizonyos technikai hiba, légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja – okozza, akkor az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek. Fontos tudni azonban, hogy rendkívüli körülménynek minősülnek például a repülésre veszélyes időjárási körülmények, a légiforgalmi irányítási döntések, madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések.
Jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség – észszerű arányban étkezés és frissítők biztosítása – és segítségnyújtási kötelezettség – szállás, transzfer – terheli.
Amennyiben a gép indulása több mint öt órát késik, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését (ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt).
A légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.
A kormányhivatal arra is felhívja az utasok figyelmét, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, akkor minden, a várakozás miatt felmerült költésükről kérjenek számlát – ilyenek lehetnek az étkezés-, frissítő-, szállás-, transzferszámlák –, és az ezzel igazolt – észszerű – költségeik megtérítését kérjék a légitársaságtól - írja a Magyar Nemzet.
Amennyiben az utasok a végső célállomásukat jelentős, azaz három órát meghaladó késéssel érik el, akkor – rendkívüli körülmények fennállása hiányában – szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra.
Fontos, hogy jelentős járatkésések, illetve törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a jogaikról. Amennyiben a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol, vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik – olvasható a közleményben.
Lapunk több kínos járatkésésről is beszámolt az elmúlt egy hét történései alapján
Június 28-án félretájékoztatta és étlen-szomjan várakoztatta utasait a Ryanair Ferihegyen. A Ryanair Rómába tartó járata több mint 4 órás várakozás után sem szállt fel. Közben az utasok nem tudták, hogy mire számítsanak, és még ételt és italt sem kaptak. Ma reggel pedig a Wizz Air egyik járata 4 óra 40 perces késéssel szállt fel Valenciából, az utasok semmilyen információt nem kaptak a késés okáról. A gép tervezett indulása ma reggel 9 óra 10 perc lett volna.
Címlapi képünk illusztráció!