Dj-történelem - Rob Swift, a szkreccskirály

Vágólapra másolva!
Végre hazánkba látogatott egy igazi hiphopnagyágyú, a technikai dj-zés egyik királya és a szkreccszene megújítója: Rob Swift. Őt kérdeztük a dj-zés alapjairól és fejlődéséről.
Vágólapra másolva!

Mit jelent az, hogy "dj"?
- Azt jelenti: felügyelni, a tömeget és irányítani a hangulatát. A dj az, aki zenét csinál, és ezzel befolyásolja a közönség érzéseit, vidámmá vagy izgatottá tehet egy tömeget az érzelmeivel játszva, attól függően, milyen zenét tesz föl. Kool Herc például nem játszott hangszereken, ezért használt lemezjátszókat. A hangszerré változott háztartási eszközön pedig megszólaltatta mások zenéit, hogy átadja velük a saját érzéseit. Ez az, amit a dj csinál: más emberek zenéjét felhasználva megteremti a vibrációt. Jamaicán selectornak hívják, mert zenéket válogat, szelektál, nálunk Amerikában dj-nek, lemezlovasnak, de ugyanazt jelenti, zenéket játszani, valamilyen módon összerendezve azokat.

Hol és hogyan kezdődhetett a dj-zés?
- Minden a rádiózással kezdődött az ötvenes években, amikor a lemezlovasok népszerű rock'n'roll-zenét játszottak az éterbe. A dj az volt, aki felemelte a pickupot, a lemezre rakta és hagyta szólni, a mikrofonban bemutatta a dalt, majd egy másik lemezre rakta a pickupot. A két lemezjátszóval való munka abból az indíttatásból fejlődhetett ki, hogy ha vége van egy dalnak, ameddig a következőt felrakod ugyanarra a lemezjátszóra, addig szünet van, csend, ami egy bulin nem jó. Viszont ha az addig kialakuló csend helyett egy másik lemezjátszóról szólaltatod meg a kívánt lemezt, nem áll le és kezdődik újra meg újra a zene, hanem folyamatban tudod tartani. A két lemezjátszóval való zenélés Jamaicán kezdődött, kis házibulikon, ahonnan ezt a stílust Kool Herc Amerikába költözésekor New Yorkba hozta, a hetvenes évek elején. Amikor Herc elkezdte a bulikat Bronxban, még nem is klubban, hanem nyilvános parkokban, szabadtéren zenélt. Ő csak játszott, az emberek meg mentek oda hozzá a környező háztömbökből és figyelték, mit csinál. Nemcsak jamaicai zenét jászott, hanem mindent, legyen az rock, funk, Aerosmith vagy James Brown. Használta a jamaicai stílust, mindig új számokat szólaltatott meg, de a legkülönbözőbb zenékre alkalmazta. A gyönyörű az volt benne, hogy az emberek látták és megtanulták ezt a dolgot, és ennek hatására saját stílusukkal kezdtek előjönni. Ekkor jelent meg az Afrika Bambataa, Grandmaster Flash, Grandwizzard Theodore. Nekik más zenei ízlésük volt, és más-más stílusban játszották le a számokat. Ez lett a hiphop: tudok valamit, azt megmutatom neked, te elfogadod és aztán megváltoztatod, beépíted a stílusodba. Az összes dj ennek a néhány jelentős embernek a munkái hatására indult el. Mint Grandmixer DST, Jazzy Jay, Mixmaster Ice, Q-bert vagy jómagam.

Forrás: [origo]

Milyen volt az akkori technika?
- Akkoriban a mixereken még tekergethető gombok voltak, nem ilyen mai csúszó faderek. A Technics egész korán, valami véletlen folytán kifejlesztette a legjobban használható lemezjátszót egy dj számára: az 1300-as, 1600-as szériát, még a hetvenes években. Olyan lehetett, mint valami baleset, mert ott a Technicsnél biztosan nem akartak olyan lemezjátszót csinálni, amin szkreccselni lehet. Kool Herc rájött, hogy a lemezeken, amiket játszik, vannak speciális részek, amelyek nagyon felpörgetik a közönséget. Ezek voltak a breakek, mikor a zene megtörik, és csak dobütemek szólnak. Előjött azzal az ötlettel, hogy meghosszabbítja ezeket a részeket, úgy, hogy amikor az egyik lemezen vége ennek a breaknek, a másik lemezjátszóról elindít még egy ugyanolyan lemezt a break elejéről, és így tovább. Ezért kellett két példány mindenből, hogy az igazán húzós részeket beloopolhassák.