Folytatódik a dj-iskola

Vágólapra másolva!
Dän von Schulz és a party.[origo].hu közös iskolájának második szemesztere május 19-én indul. Jelentkezni még nem késő, ehhez kedvcsinálóként a tanári kar rövid bemutatását a szakmát nem ma kezdő Stefa bemutatásával folytatjuk.
Vágólapra másolva!

Hogyan kerültél közel a zenéhez?
- Gyerekkorom óta alakult, úgy érzem, genetikailag bennem van az egész. Imádtam zenéket hallgatni, lemezboltokban molyolni, nagyon szerettem a hetvenes-nyolcvanas évek rádióműsorait. Magnósok figyelem!, Pop Tari Top, sorolhatnám még, de imádtam hallgatni a dalokat meg a konferálásokat. Aztán később iskolai rendezvényket és klubokat vezettem a középiskolában, és akkor kapott el az egész varázsa.

Mennyire vonzott az éjszakai élet?
Gyerekfejjel, mondhatni elég hebrencs voltam, és fiatalként szinte mindig az éjszakában lógtam. Nem lumpoltam, hanem imádtam a nyüzsgést és jó zenéket hallgatni, aztán persze a sulimat is hanyagoltam, és inkább feláldoztam a szórakoztatás miatt. A nagyobb karrier, és a sztárolás elmaradt.

Mikorra vált ez merő hobbiból vagy kedvtelésből hivatássá?
- Eleinte csak álmodoztam róla, hogy ott állok a pult mögött, keverem a zenéket, és jókat beszélek a közönségnek, próbálom buzdítani őket. Komolyabban lemezlovas szinten, amikor meg kellett tanulnom a szakmát, a Katona Ákos mellé szegődtem, és 88-ban a Galaxis-diszkóban volt az első fellépésem. Ő kezdte megmutatni az alapokat, akkor - ahogy ez talán mostanában is szokás - még csak az elején játszottam félórákat, lemezről, illetve a záróra előtt még ugyanennyit.

Merre dolgozgattál?
Aztán másfelé vitt a sors, elsősorban mindig is Budapesten dolgoztam, a High Life-ban Ötvös Lászlóval, a Casablanca-diszkóban, a Közgáz Pince klubban leragadtam közel nyolc évre, mellette a Club 7-ben játszottam, a B77-nyitópartyján zenéltem, a Riot majdnem három évig csináltam.

Mennyire fontos, hogy a kezdő lemezlovasoknak legyen, aki megmutatja az alapvető dolgokat, vagy legyen olyan ember, akire felnézhetnek?
- Minden embernek kell egy példakép, ahogy az iskolában is van egy tanár vagy az osztályfőnök. Van rossz és jó tanító is persze, de fontos, hogy jó stílusban adják elő, és szeresse azt csinálni, amivel éppen foglalkozik. Ilyen szempontból nekem szakmai példaképem a Katona Ákos.
Akkoriban sokkal nagyobb tiszteletet kapott egy diszkós, és mostanában ez valahogy kiveszett a szórakozás varázsával együtt. Elklubosodott az éjszakai élet, és a lemezlovas személye nem mindig olyan fontos, mint akkoriban, az emberek is inkább csak divatból járnak bulizni a szórakozóhelyekre.

Ennek ellenére mégsem fordítottál hátat a dj-zésnek...
- A szórakoztatóiparon belül ez is divatszakma, de azon belül állandóan fejleszteni kell magad. Ehhez az előrehaladáshoz rengeteg pénz kell, nekem volt olyan időszakom, hogy annyi lemezt vettem, hogy nem hogy szórakozni, de a mindennapi dolgokra nem jutott elég pénzem. Ráadásul a lakásom is lemezraktárrá vált, a nagy részét szinte ki se használtam, épp ezért csínján kell bánni vele.

Közös dj-iskolánkban egy teljesen új szerepben próbáltad ki magad. Milyen a tanárkodás?
- Ezt a fajta kommunikációs kihívást imádom, régebben is testhezállónak ezeket a feladatokat. A hangulat varázsa nagyon tetszik, mivel fiatalokat képezünk, akik szeretik, amit csinálnak, és a hozzáállásukkal eddig nem volt problémánk. Ráadásul én is azt csinálom, amit szeretek, és a tanári csapat is kiváló, Schulz és Clark is remek szakember. A hangulat családiassá gyúródott, nincs feszengés, remegés, vagy félelem. Emberi, közvetlen módon bánunk mindenkivel, főleg akkor is, ha valaki esetleg lassabban halad, nehezebben áll rá a keze bizonyos dolgokra. De ebben még az a jó, hogy egymást is biztatják mindig, és ezzel is csak összekovácsolódik a társaság.

Hogyan választjátok ki a legjobb diákokat a beiratkozásnál?
- Mindnyájan több éve dj-zünk, előadásunk alatt folyamatosan figyeljük a közönséget, annak reakcióját, és játékunk közben azt figyelembe véve szórakoztatjuk őket. A beiratkozásnál is ez működik, mindenkiről levesszük, hogy mennyire lelkes és határozott azt illetően, hogy dj akar lenni. Ilyen szempontból az ismerkedés és az oktatás már a jelentkezésnél esedékes felvételi beszélgetésnél elkezdődik.

A munkamegosztás miként alakul a tanári karon belül?
- Személyre szóló megoszlás alakult ki, az elméleti oktatásban a Schulz-cal közösen tevékenykedünk. emellett ő oktatja a lemezjátszóval való keverés használatát, és egyfajta osztályfőnökként az általános dolgokra is nagy hangsúlyt fektet, akár az illemmel kapcsolatos dolgokkal is. Én a cédés oktatást gyakoroltatom, a clark a pécés szoftverek és a zeneírással kapcsolatos anyagokat tanítja.

Mennyire figyeltek oda a diákok igényeire?
Próbálunk maximalistaként a legjobbat kihozni a suliból, szerencsére a tanulók is segítenek ebben, mert mindig jön visszajelzés, mire fordítsunk több időt, miről szeretnének többet hallani, legyen szó akár gyakorlatról, akár elméletről.
Pluszban menedzsmentet is tanítunk, a szerződéskötéstől a személyes kontaktus lebonyolításáig, hogy a dj-jelöltek könnyebben el tudja adni magukat. Fontos, hogy tisztában legyenek majdnem mindennel, és a piacon is megállják a helyüket.

Mennyire produkcióképes egy nálatok végzett dj-tanuló?
- Az egyetlen probléma nálunk, hogy kevés az idő. Egy hónapon keresztül, heti öt napon keresztül napi három óra a tanfolyam. az első szemeszteren huszonhárom ember tanult, és a gyakorlati dolgokra kevesebb idő jutott, de igyekeztünk mindig lehetőséget adni mindenkinek.
Elmondhatjuk, hogy mindenki úgy végzett, hogy számunkra nem ciki, és ha odaáll a dj-pult mögé, akkor biztosan nem hoz szégyent ránk. Természetesen a kezdeti lökést mi adtuk, de rengeteget kell még gyakorolniuk, bár irtó tehetséges emberek voltak közöttük, néha csak hallgattuk, milyen ötletekkel jönnek elő a mixelés során.

Azért ez mégis csak egy iskola, gondolom néhány ember sokkal jobban teljesít a többieknél. Hogyan alakul a sorsuk?
- Néhányan azóta már dj-znek, de volt olyan diákunk is, aki dolgozott már lemezlovasként, csak be akarta bizonyítani, hogy helyt tud állni itt is. Nagyon jó visszajelzés volt, hogy olyan ember is szerepelt, aki nem biztos, hogy rá volt szorulva, de kedvet kapott, főként a Schulz miatt, és saját bevallása szerint is még sokat tanult.
A tehetségeseket persze mi is felkaroljuk, visszük magunkkal, és próbáljuk pátyolgatni, hogy ne kelljen önmaguknak kilincselniük produkciós cégeknél és szórakozóhelyeknél. Csodákra nem vagyunk képesek, de úgy tisztességes, ha a magunk módján mindenkinek segítünk.

Saját tervek a jövőre nézve?
- Hamarosan kezdődik a dj-iskola, amellett most új dolgokba is belekezdtem, a produceri munkába kóstolok bele egy kicsit, hamarosan egy magyar énekes két dalát remixelem meg, a tárgyalások még folyamatban vannak.

party.[origo].hu

Az előző kurzus egyik vizsgaanyaga