Bottas majdnem megfosztotta a pole-tól a Mercedeseket
2014. október 11. 12:53
Az Orosz Nagydíj időmérő edzése a szokásos eredménnyel zárult, a két Mercedes Szocsiban is kibérelte az első rajtsort. A fölényük azonban nem tűnt olyan egyértelműnek, mint a szabadedzéseken, és a Q3-ban Valtteri Bottas komoly veszélyt jelentett rájuk a Williamsszel.
A pole pozíciót idén hetedszer Lewis Hamiltonnak sikerült megszereznie, ami a szabadedzéseken mutatott tempója alapján nem is volt meglepő. A brit az időmérő mindhárom szakaszában az élen végzett, az első rajtkockát 1:38.513-as idővel sikerült bebiztosítania. Ez a köre egyébként majdnem 2 tizeddel lassabb volt, mint amit a Q2-ben futott, a pálya állapota látszólag rosszabb lett az utolsó etapra.
„Nem ez volt a legkönnyebb időmérőnk, néhány srác nagyon erősnek tűnt" – nyilatkozta az edzés után Hamilton, aki kerek 2 tizeddel előzte meg csapattársát, Nico Rosberget a Q3-ban. „Sokkal nehezebb volt összerakni egy jó kört, mint a szabadedzéseken, nem tudom, hogy ennek mi lehetett az oka. Hálás vagyok, hogy így meg tudtam szerezni a pole-t."
Rosberg elismerte, nem lepődött meg csapattársa előnyén. „Lewis egész hétvégén gyorsabb volt" – mondta. „Ezt el kell fogadnunk, de közben persze keményen dolgozunk azon, hogy közelebb kerüljünk hozzá. Mögöttünk Valtteri is nagyon gyors volt, az egyik szemünket rajta kell tartanunk holnap." A német kiemelte, hogy a szocsi pályán „alig kopnak a gumik", ezért a helyes beállítások eltalálása is nagy kihívás elé állítja a mérnököket.
A gyors Williamsszel Bottasnak valóban reális esélye volt a pole-ra, hiszen az első két szektorban mért idők alapján még ő volt a leggyorsabb. A pálya harmadik részén azonban több hibát is vétett, az utolsó kanyarban pedig le is sodródott, ezért nem volt esélye a javításra. „Nem is tudtam, hogy közel kerültem a pole-hoz – csak azt láttam, hogy az előző körömhöz képest javíthatok" – árulta el a finn, aki úgy gondolja, maximum egy helyezést bukott a hibával. „Azt hiszem, az előző köröm túl sokat kivett a gumikból, és a végén én is többet kockáztattam a kelleténél."
A másik Williamsszel Massa sokkal rosszabbul járt, ő már a Q1-ből sem tudott továbbjutni. Az autója csak lassú körökre volt képes, miután problémája volt a motorral, és az benzinnyomás nem volt megfelelő. A Williams még vizsgálja, pontosan mi okozta a hibát, és azt sem lehet tudni, hogy ki kell-e cserélni az erőforrást Massa autójában. „Nagyon csalódott vagyok, mert itt erős az autónk" – mondta a brazil.
A McLaren a délelőtti szabadedzésen nem tűnt túl erősnek, az időmérőre viszont feltámadtak: Jenson Button a 4., a váltócsere miatt öthelyes rajtbüntetéssel sújtott Kevin Magnussen pedig a 6. helyen végzett. „Tegnap versenyképesnek tűntünk, ma délelőtt pedig sehol sem voltunk" – nyilatkozta Button. „Ehhez képest jó ez az eredmény, de remélem, holnap nem fogunk ismét visszaesni."
A két McLaren közé a hazai versenyző, Danyiil Kvjat fért be, aki remek teljesítménnyel szerezte meg az 5. helyet a Toro Rossóval. „Nagyszerű érzés, de most már a versenyre koncentrálunk, hiszen nagy lehetőség áll előttünk" – jelentette ki. „Jó lenne, ha kicsit még előrébb léphetnék." Csapattársa, a 10. helyen végző Jean-Eric Vergne viszont egyáltalán nem volt elégedett, hiszen 8 tizeddel lassabb volt az orosznál. „Ma hihetetlenül lassú voltam minden szektorban, és egyszerűen nem értem, hogy miért" – kesergett a francia.
A Red Bullok közül a 7. rajtkockát megszerző Daniel Ricciardo volt gyorsabb, Sebastian Vettel még a Q3-ba sem tudott bekerülni. A címvédő elismerte, nem volt műszaki hibája, egyszerűen nem tudott többet kihozni a nehezen kezelhető Red Bullból. "Egyáltalán nem éreztem jól magam az autómban" – mondta. „Szerintem túllőttünk a célon a beállításokkal, túl agresszívak voltunk."
A Q3-ba a két Ferrari is bejutott, de ott már nem rúghattak labdába. Fernando Alonso elmondta, hiába érezte úgy, hogy jó köröket futott, a célvonálnál mindig csalódottan vette tudomásul, hogy több mint egy másodperc a lemaradása. „A rajt kulcsfontosságú lesz holnap, mert mindenki csak egyszer fog kiállni a bokszba" – jelentette ki.
A mezőny második felében nem történt nagy meglepetés: a két Force India ezúttal sem tudott bejutni a Q3-ba, még a Sauberek is közel kerültek hozzájuk. A kicsik csatáját Marcus Ericsson nyerte, az ideje csak egy tizeddel maradt el a továbbjutástól.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Orosz Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! Szocsiban továbbra is gyönyörű idő van, süt a nap, esőre egyáltalán nem kell számítani.
A brit a péntek délutáni szabadedzésen 8 tizedet vert a mezőnyre, és szombat délelőtt is majdnem 3 tizedet adott Nico Rosbergnek. Pénteken még úgy tűnt, a McLaren lehet a Mercedesek legnagyobb kihívója, szombaton viszont a Williamsek tűntek erősnek.
Magnussen és Hülkenberg váltócsere miatt kap öthelyes büntetést, Maldonadót pedig azért sorolják hátra ugyanennyi pozícióval, mert a Japán Nagydíjon nem tudta teljesen letölteni a hatodik motor beszerelése miatt kapott büntetését.
A szabadedzések alapján a túlzott gumikopással biztos nem lesz gond az Orosz Nagydíjon, de több versenyző is arra panaszkodott, hogy a meglepően tartós gumikat nehéz felmelegíteni, a szokásosnál több körre van szükség ahhoz, hogy optimálisan működjenek.
A mezőny fele azonnal a pályára hajtott, köztük meglepő módon a két Mercedes is a lágy gumikon. A délelőtti edzés óta melegebb lett, a levegő 22, az aszfalt 31 fokos.
Rosberg 1:39.292-es idővel nyitott, Hamilton majdnem 8 tizeddel marad el tőle az első körök után. Érdekes módon csak a McLaren és a Force India használja a közepes gumikat, a többiek nem kockáztatnak.
A 2-es kanyarnál hagyta el rövid időre a pályát, de tovább tudott hajtani. Közben Alonso jött fel a Mercedesek mögé, de Hamiltonnál is fél másodperccel lassabb volt.
Mindkét versenyző gyorsabb kört futott az eddigi legjobbjánál, Rosberg most 1:39.076-os idővel vezet, Hamilton lemaradása 2 tized. Hamiltonnak szólt a mérnöke, hogy már nincs veszélyben a továbbjutása, de információgyűjtés gyanánt kint hagyják őt a pályán.
A német a pályán van, hamarosan feliratkozhat az eredménylistára. Massának is csak egy nagyon lassú ideje van, ő is kiesőhelyen áll egyelőre.
Az üzemanyagnyomással van gond a Williamsnél, de a brazil továbbra is kint köröz a pályán. Hamilton közben az élre állt 1:38.759-es idővel.
Továbbra sem tud kikerülni a kiesőzónából, a legutóbbi körével is csak a 17. helyre tudott feljönni, miközben Bottas a 3. helyen áll. A Williams megpróbál segíteni neki, de sokat nem tehetnek. Két perc van hátra, a brazil mellett Maldonado, Chilton és a Caterhamek állnak kiesőhelyen.
A benzinnyomás problémája miatt a brazil csak a 18. helyen fejezte be a Q1-et. A kiesők teljes listája: Ericsson, Massa, Kobajasi, Maldonado, Chilton.
Az 1:38.759-es idejével végzett az élen, mögötte Rosberg, Bottas, Button, Magnussen, Kvjat, Räikkönen, Alonso, Hülkenberg és Vergne a sorrend.
De egyelőre csak öten köröznek a pályán. Közben Claire Williams nyilatkozott a Sky Sportsnak, egyelőre a csapat sem tudja, pontosan mi okozta Massa problémáját. Motorhibára gyanakodnak, az sem zárható ki, hogy ki kell cserélni a brazil erőforrását.
Az első mért körök után a brit vezet 1:39.393-as idővel. Mögötte Pérez és Magnussen következik a tabellán, a pálya egyértelműen a Mercedes-motoros autóknak kedvez.
Rövid ideig Rosberg, majd Bottas is az élen állt, de Hamilton mindenkit maga mögé utasított egy 1:38.338-as körrel. A második helyen álló Williams előtt is 6 tized az előnye.
Egyelőre mindketten csak a kiesőzónában kapnak helyet, ahogy Vettel is a Red Bull-lal. A Toro Rosso viszont jól áll, mindketten ott vannak a legjobb tíz között. Még 6 perc van hátra a Q2-ből.
A 7. helyre sikerült feljönnie, ezzel egyelőre biztonságba került. Räikkönen is sikerült előrelépnie, most pont a határon, a 10. helyen áll. Vettel viszont továbbra is csak a 15.
Még egy lehetősége lesz, hogy fusson egy gyors kört, és bekerüljön a Q3-ba. A két Force India is kiesőhelyen áll, a Ferrarik és a Toro Rossók viszont kezdhetik biztonságban érezni magukat.
Az utolsó körében tudott gyorsulni, de nem eleget, csak a 11. helyen végzett. A többi kieső: Hülkenberg, Pérez, Gutiérrez, Sutil, Grosjean. A továbbjutók sorrendje: Hamilton, Rosberg, Bottas, Magnussen, Kvjat, Button, Ricciardo, Alonso, Räikkönen, Vergne.
Hat versenyző hajtott ki a pályára, természetesen mindenki a lágy gumikon. Elképzelhető, hogy a többség csak egy gyors kört fog futni, hiszen a gumik felmelegítéséhez itt sok időre van szükség.
Ahogy várhat volt, az első mért körök még nem túl gyorsak, hiszen előbb fel kell melegíteni a gumikat. Hamilton 1:39.9-es idővel nyitott, mögötte Ricciardo, Vergne, Räikkönen a sorrend.
1:38.946-os körrel állt az élre, 2 tizeddel előzi meg Bottast. Őket Button és Alonso követi, de Hamilton nagyon gyorsnak tűnik az újabb körén.
A brit 1:38.647-es idővel állt az élre. Rosberg a középső szektorban megfutotta az abszolút leggyorsabb körét, de utána hibázott, és nem csak néhány századot tudott javítani.
1 perccel a Q3 vége előtt a bokszba hajtott, most az 5. helyen áll. A két Mercedes még tovább próbálkozik, és Bottas sem adta még fel: az első szektorban megfutotta az abszolút legjobb időt a Williamsszel. A következő percben eldől a pole pozíció sorsa.
1:38.513-as idővel szerezte meg az első rajtkockát. Rosberg pontosan 2 tizeddel marad el tőle a 2. helyen, a 3. pozícióban pedig Bottas végzett 4 tizedes lemaradással. A finnek a pole pozícióra is volt esélye, de az utolsó szektorban többet hibázott, a célegyenes előtti kanyarnál le is szaladt a pályáról. A Q3 sorrendje: Hamilton, Rosberg, Bottas, Button, Kvjat, Magnussen, Ricciardo, Alonso, Räikkönen, Vergne.
Ebben a tekintetben még mindig Rosberg vezet, ő idén nyolcszor indulhatott az élről. A két Mercedes egyébként lassabb kört futott a Q3-ban, mint a második etapban, valószínűleg romlott a pálya állapota. Dicséretet érdemel a hazaiak kedvence, Kvjat, aki Vergne-t 8 tizeddel megelőzve hozta be az 5. helyre a Toro Rossót.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a teljes eredménylistával és a részletes összefoglalóval.