Megint végveszélyben lehet a Sauber
Origo
2016. április 05. 11:49
FMarcus Ericsson and Sauber during the F1 tests in the Barcelona-Catalunya Circuit, on march 04, 2016. Photo: Joan Valls/Urbanandsport/Nuphoto -- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Továbbra sem oldódtak meg a Sauber anyagi gondjai, és a paddockban elterjedt a pletyka, hogy már a jövő hétvégén zajló Kínai Nagydíjra sem tudnak majd elutazni. Monisha Kaltenborn csapatfőnök nem is vett részt a Bahreini Nagydíjon, mert a hírek szerint Hinwilben dolgozott a pénzügyi problémák megoldásán. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy
még az FIA is eltekintett Kaltenborn megbüntetésétől,
pedig általában keményen bírságolják azokat, akik lekésik vagy kihagyják a kötelező sajtótájékoztatókat, az indiai-osztrák származású csapatfőnök pedig a tervekkel ellentétben nem jelent meg a közel-keleti futamon. A Speed Week beszámolója szerint „nem titok, hogy a negyedik legidősebb F1-es csapat bajban van.”
A Sauber a 2000-es évek közepéig stabil középcsapat volt, elsősorban a Red Bull befektetésének, a Petronas szponzorációjának és az átcímkézett Ferrari motoroknak köszönhetően, majd úgy tűnt, az élmezőnybe is beléphetnek, miután a BMW gyári istállóvá emelte őket. Robert Kubica 2008-ban futamgyőzelmet is aratott, a válság idején azonban a Sauber visszakerült alapítója, Peter Sauber, majd részben Monisha Kaltenborn tulajdonába. Azóta nehezen boldogulnak,
2014-ben történetük során először pont nélkül maradnak,
ami a jogtulajdonossal megkötött, számukra nagyon előnytelen anyagi feltételeket biztosító kereskedelmi megállapodás mellett
komoly lyukat ütött a svájciak költségvetésén.
Ezt Monisha Kaltenborn részben úgy próbálta megoldani, hogy nem kevesebb, mint hat (!) fizetős pilótát igazolt le 2015-re, de végül csak Felipe Nasr és Marcus Ericsson ülhetett autóba, Giedo van der Garde és Adrian Sutil pedig beperelte a csapatot.
A Sauber tavaly sikeresebb évet zárt, de így is kénytelenek voltak előleget kérni a jogdíj-kifizetésekből, az idei év elején pedig átmenetileg nem tudták átutalni a béreket a szezon előtt megnövekedő költségek miatt. Ezután „váratlanul” távozott technikai igazgatójuk, Mark Smith is.
„Nem nyilatkozunk az anyagi helyzetünkről, és ez így is marad, de a csúszás egyszeri alkalom volt, ami a mi szempontunkból nagyon sajnálatos volt” – jelentette ki Kaltenborn. „A körülmények igen szerencsétlen összjátéka miatt alakult így. Többé nem lenne szabad előfordulnia.”
A paddock ügyeiben jártas blogger, James Allen szerint a Sauber „komoly bajban van”, és elképzelhető, hogy eladják a svájci istállót az FCA-nak, majd Sergio Marchionne az Alfa Romeo márkanevet használva működteti tovább. Alternatív megoldás lehet az F1-től való visszalépés, ez esetben a Sauber a meglévő, értékes infrastruktúráját felhasználva autóipari beszállítóként maradhat talpon, például a brit Prodrive modelljét követve.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!