Az imént kitért arra, hogy azért is használnak most turbómotorokat, mert ezek bizonyultak a leginkább hatékonynak a versenyautókban és az utcai autókban is. Miért kellett akkor majdnem 30 év ahhoz, hogy visszatérjen a Forma-1 a szívómotoroktól a turbókra?
Ez egy jó kérdés! Nem igazán gondolkodtam még ezen. Ne felejtsük el, hogy ha megnézzük a ’70-es, ’80-as éveket, volt egy korszak, amikor voltak V8 és V6-os turbómotorok, aztán betiltották őket. Később megint jöttek V8-as szívó motorok, majd a V12-es Ferrarik, és a Renault is visszatért egy V10-essel, aztán mindenki más is V10-esre váltott. 2006-tól mindenki V8-ast használt, hogy kicsit csökkentsük a költségeket a hosszabb élettartam révén, mert akkoriban minden téren nagyon sokat költöttünk.
Ez vezetett el minket 2007-2013 közötti időszakban ahhoz, hogy lett időnk átgondolni, mi legyen a következő lépés. Kitekintettünk, és láttuk, hogy hibrid erőforrást kell készítenünk, magas hatásfokú belső égésű motort, és ezeket összerakva készült el a szabályzat. Szerintem ilyen egyszerű az egész.
Talán az volt a lényeg, hogy kitekintettünk, és nem belülről kerestük a megoldást. Ha csak a motorsportokkal foglalkoztunk volna, akkor mondhattuk volna, hogy csináljunk V12-est, mert mindenki imádja a motorzajt, de a lelátókon ülő emberek csak egy kis százalékát teszik ki a Forma-1 nézőinek. Ez a válasz a mai álláspontomat tükrözi, mert ezen még sohasem gondolkodtam.
Várható, hogy hosszabb távon ez az erőforrás marad a Forma-1-ben vagy van a láthatáron valamilyen más koncepció a versenyzés számára? Nekem úgy tűnik, hogy ezek a motorok nagyon érdekesek az utcai autók szempontjából, de talán az akkumulátorok és az egész rendszer méretei miatt kissé problémásak a formulaautók számára.
A rövid válasz egy kérdés az Ön számára: Mit gondol, melyik most a leggyorsabb autó a Földön?
Gyanítom, hogy jelenleg a Forma-1-es autó.
Szerintem megkapta a választ. Nem rossz választás ez az erőforrás. Ha körülnézünk a többi sorozatban, a Forma-1 képviseli a legmagasabb szintű technológiát. Ott van a Formula E, az F2-F3, Le Mans, de a Forma-1-nek nincs oka arra, hogy hasonlítson bármi másra. Nem feltétlenül nagyon bonyolultnak kell lennie, de nagyon magas technológiát kell képviselnie, ami valami újdonságot hoz mindenkinek. Az elmúlt 5-6 évben ez volt a helyzet.