ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 13: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 13, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Kenan Asyali-Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az elmúlt években a Mercedes rendre megszenvedte, hogy a hosszú tengelytávból adódóan az autó nem fordul olyan jól, mint például a Red Bull. Lewis Hamilton azonban elárulta, hogy 2020-ban erre is megtalálták a megoldást.
Az utolsó komolyabb szabályváltoztatások éve, azaz 2017 óta a Mercedes rendre hosszabb kocsit épít, mint a mezőny több tagja. Ennek előnye, hogy nagyobb leszorítóerőt tudnak generálni, viszont a pilóták lassabban veszik be a kanyarokat. Azonban úgy tűnik, az idei évben ezt a problémát is sikerült orvosolniuk.
A Mercedes elsősorban a technikás, lassú kanyarokból álló pályákon küszködött, de kevés kivételtől eltekintve így is el lehetett mondani, hogy összességében a brackley-iek rendelkeznek a legjobb autóval. Lewis Hamilton és csapata éppen ezért arra számított, hogy a riválisok is követik a koncepciójukat, de ez nem történt meg.
Tavaly például nekünk volt a leghosszabb autónk, és meglepődtünk, hogy a többiek közül senki nem ment ebbe az irányba
– nyilatkozta a hétszeres világbajnok az Autosportnak. – 2017 óta a leghosszabb kocsival nyerünk, a többi csapat viszont továbbra is ragaszkodik a rövidebb autóhoz. A hosszú versenygép nyilván nagyobb leszorítóerővel rendelkezik, de nem annyira fordulékony, mint a rövidebb. 2019-ben a közép- és nagysebességű kanyarokban jól teljesítettünk, viszont a lassúakban nem, mert a kocsi nem fordult annyira jól, mint szerettük volna.”
A Mercedes idén talán a 2019-es idény első felében tapasztaltnál is nagyobb fölényt produkál, aminek persze több tényezője lehet. Ezek közül az egyik, hogy sikerült kiküszöbölniük a hosszú tengelytávval járó hátrányokat.
Az idei autónknak hasonló jellegzetességei voltak, de a téli teszteken tettem néhány javaslatot a beállításokat illetően, ami változtatott a helyzeten. Nem könnyű elmagyarázni, de onnantól eltűntek az autó fordulékonyságával kapcsolatos problémák.”
Hamilton elmondta, számára az az ideális, ha az autó eleje jól reagál a mozdulataira, viszont az utóbbi években a Mercedes nem ezt az irányt követte. Ez elsősorban az abroncsokra vezethető vissza, hiszen a Pirelli miatt nehéz változtatni az autó mechanikai balanszán.
„Mindig is azt részesítettem előnyben, ha az autó eleje érzékenyen reagál, de a gumik ezt korlátozzák, hiszen a tapadás szempontjából elöl és hátul is megvannak a határok. Ott van például a túlmelegedés, így csak egy szűk tartományban módosíthatjuk a mechanikai egyensúlyt, különben a másik felére is hatással lesz. Olyan, mint egy hinta.”
Hamilton azonban elárulta, hogy az idei évre meg tudták oldani ezt a kérdést, sőt, az ennél sokkal bonyolultabb aerodinamikai egyensúllyal kapcsolatos problémákra is képesek voltak megfelelő választ adni.
A tavalyi autónk hátul rendkívül erős, elöl viszont sokkal alulkormányzottabb volt.
Az ember sokkal jobban szenvedett, ha elfogyott az abroncs tapadása, és hiába állítottunk az egyensúlyon, ez nem oldotta meg a gondokat. Az idei évre viszont változtattunk néhány dolgon. Az aerodinamikai egyensúly sokkal hosszabb folyamat, mert azon nem lehet csak úgy módosítani. A télen azonban ezt is rendbe hoztuk, és hátrébb tettük. Ennek következtében a kocsi másképp mozgott, más kormányszögeket kellett használni és máshogyan fordult. Mindenesetre sokkal jobban működik.”