Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (R) leads the pack during Brazil's Formula One Sao Paulo Grand Prix at the Autodromo Jose Carlos Pace, or Interlagos racetrack, in Sao Paulo, on November 14, 2021. (Photo by CARL DE SOUZA / AFP)
Vágólapra másolva!
Az időjárás sok fordulatot hozhat Brazíliában a nagydíjhétvégén, akár mindegyik napján eshet az eső. A rövid, sok szintkülönbséggel rendelkező pályán alapból is gyakran izgalmas a verseny, bőven jöhet fordulat a nyitott kérdések megválaszolása felé vezető úton. Futamelőzetes.
A bajnokság utolsó előtti állomása sprintfutamos nagydíj lesz Brazíliában, tehát az időmérőt magyar idő szerint péntek este tartják, szombaton jön egy 24 körös rövidebb, majd vasárnap egy hosszabb, 71 körös verseny. Vagyis, ez a kiírás, aztán meglátjuk, mi valósul meg belőle: az időjárás ugyanis várhatóan nem lesz kegyes a mezőnyhöz.
Az előrejelzés szerint akár mindegyik nap eshet az eső, lehet, hogy a száraz pályás gumik egyszer sem kerülnek elő a hétvége folyamán.
Monacóban és Szingapúrban a késleltetett rajt ellenére sikerült majdnem a teljes távot lefutni, Japánban nem. Vajon Brazíliában lesz csúszás, csonkítás a programban? A domborzat miatt itt jól elfolyik a csapadék a pályáról, azonban hatalmas patakok, tócsák alakulnak ki, amelyeken irányíthatatlanul felúsznak az autók.
Korábban szenzációs Brazil Nagydíjakat láttunk esőben, legutóbb 2016-ban eredt el rajta az eső. A kétszer megszakított (de az eredetileg tervezett körszámmal teljesített) futamot Lewis Hamilton nyerte Nico Rosberg és Max Verstappen előtt, ám utóbbi volt a nap sztárja a fantasztikus előzéseivel.
De emlékezhetünk, hogy Sebastian Vettel 2012-ben és Lewis Hamilton 2008-ban milyen őrületes körülmények között szerezte meg a világbajnoki címét, vagy hogy 2003-ban mennyire megrostálta a mezőnyt a változó időjárás.
Az eső egyébként olyan problémát is képes okozni az aszfalton, hogy az egyszerűen beszakad, mint ahogy tavasszal történt. Az aszfaltminőség közismerten nem a legjobb Interlagosban, bár a bukkanók már közel sem olyan durvák, mint sok éve.
Szerencsére általában száraz időben sem szokott ellaposodni a verseny Sao Paulóban, az elmúlt években több alkalommal volt szoros csata több csapat részvételével.
Megint izmozik a Mercedes?
A bajnokságokat érintő két legfőbb nyitott kérdés az egyéni és a konstruktőri 2. hely sorsa. Sergio Pérez 5 pont előnnyel vezet Charles Leclerc előtt, míg a Ferrari 40-nel előzi meg a Mercedest. A két istálló versenyfutásában valószínűleg csak rendbontó futam esetén történik helycsere, itt inkább arra vagyunk kíváncsiak, a Ferrari magára talál-e a borzasztóan harmatos mexikói teljesítmény után – jóllehet, ott különleges körülmények uralkodtak.
Ha más nem is, az jó ómen lehet a Ferrarinak, hogy utolsó győzelmüket hasonló feltételek mellett szerezték Ausztriában: sprintfutamos hétvégén egy rövid, sok szintemelkedéssel rendelkező, gyors kanyarokat csak mértékkel tartalmazó pályán.
Nem hagyható figyelmen kívül, hogy a fejlesztésekkel a Mercedes nagyot lépett előre az előző hetekben, Lewis Hamilton az USA-ban és Mexikóban egyaránt veszélyeztette Max Verstappen győzelmét. Toto Wolff mindkét alkalommal azt jelentette ki, hogy a szimulációk alapján az addigi legjobb esélyüket szalasztották el a győzelemre, úgyhogy azért ne vegyünk mérget rá, hogy most leszakadnak a Red Bulltól.
Verstappen új csúcsot állított fel az egy idényben aratott győzelmek számával, de azért maradt rekord, ami még nem a Red Bullé: az egymás utáni győzelmek csúcsát (11) a McLaren tartja 1988-ból, a Ferrari és a Mercedes 10-ig jutott.
A Red Bull számlálója 9-nél tart, vagyis az év végéig a csúcsbeállítás lehet a céljuk.
Rövid kör, nehéz kanyarok
A brazil pályán a harmadik legrövidebb egy kör a szezonban, ez szoros időmérőt szokott hozni, és tekintve, hogy a Red Bull egy mért körön nem mindig a legerősebb, a Ferrari és a Mercedes meglepetést okozhat a kvalifikáción. Az előzési lehetőségek viszont egész jók, a célegyenesben és az utána következő egyenesben prímán lehet támadni, mindkét oldalról.
„Nagyszerű pálya a sok dőlt kanyarral" – mondta Daniel Ricciardo, ezzel is utalva a hol befelé, hol kifelé lejtő ívekre.
Ez megnehezíti a féktávokat, gyakran látni blokkoló kerekeket az egyes kanyaroknál.
A megfelelő leszorítóerő kiválasztása nem egyszerű, mert a két hosszabb egyenesben magas csúcssebességre van szükség, míg a középső szektor tekergő kanyarjainál minél nagyobb tapadás kell.
Több versenyző kiemelte a létesítmény klasszikus hangulatát, jóllehet, az infrastruktúra hiányosságai állandó problémát jelentenek és rendszeresen kérdésessé teszik a helyszín maradását a naptárban. Jelenleg 2025-ig érvényes a hivatalosan Sao Pauló-i Nagydíjnak hívott brazíliai verseny szerződése.
A Pirelli száraz pályára a leggyakoribb gumikombinációt, a C2-C3-C4 triót rakja a menübe. A gyártó közepesnek ítéli az abroncsokra ható különböző terhelési faktorokat. „A gumik nincsenek nagy igénybevételnek kitéve a kigyorsításoknál és a fékezéseknél, mert lendületes a vonalvezetés. A lassú kanyarok hiánya miatt a csapatok jól tudják majd kezelni a hátsó gumik kopását" – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. Száraz időben a két kerékcserés stratégia lehet a legnépszerűbb.