Az erőszakot el kell kerülni - Schilling Árpád a Társalgóban

Vágólapra másolva!
A budapesti Bárka Színházban október 10-én bemutatott NEXXT - Frau Plastic Chicken Show már a premierje előtt "a darab" volt, amiről városszerte beszéltek. A film, a színház és a tévéshow elemeit összemosó előadás, amely egy sorozatgyilkos "élő, egyenes adásban" történő leleplezése köré épül, provokatív módon szembesíti a nézőt az élet minden területén jelenlévő erőszakkal. A francia "licenc" alapján összeállt előadás rendezője, Schilling Árpád október 17-én az [origo] Társalgójában válaszolt az előadással kapcsolatos kérdésekre.
Vágólapra másolva!

[origo] Mi alapján jött létre a darab? (Guest33539)

[Schilling Árpád] Két regényből kezdtük el írni Tasnádi Istvánnal, az egyik a Gépnarancs, az írója Anthony Burgess, a másik pedig Bret Easton Ellisnek az Amerikai pszichója. Ezt a két regényt ötvöztük egy saját magunk által kitalált show történetével.

[origo] Tulajdonképpen hol játszódik? (Guest31394)

[Schilling Árpád] Ez egy kitalált világ, egy nem létező ország nem létező városában, a világunió korában. Az embereket márkanéven szólítják, és olyan, mintha mindenki ennek a bizonyos show-nak lenne a részese.

[origo] Te választottad ki a színészeket? (koVetkezo)

[Schilling Árpád] Igen. A színészek többsége a Krétakör Színház társulatának a tagja, hárman pedig a Bárkából vannak.

[origo] Melyik a kedvenc karaktered a darabból? (koVetkezo)

[Schilling Árpád] Nincs kedvenc karakterem, a rendezőnek nem lehet kedvenc karaktere.

[origo] A darab végén kérdéses, hogy megölik-e Chickent vagy nem... (emilie)

[Schilling Árpád] Az előadás vége arról szól, hogy minden illúzió. Chicken nem halhat meg, ő nem egy ember, ő egy kreáció, egy idol. The show must go on.

[origo] A te ötleted volt a közönség megszavaztatása? (porter)

[Schilling Árpád] Már nem tudom pontosan. Valószínűleg annyira evidens volt, hogy egy show-műsorban foglalkozni kell a közönséggel, hogy ebből jött ez az ötlet is.

[origo] Hallottam, hogy általában az orosz gyilkosra mindig kb. tízszer annyian szavaztak, mint REX-re, igaz ez? (Guest31394)

[Schilling Árpád] Valószínűleg jól sikerült az alakítás, Bodó Viktornak sikerült annyira antipatikusra venni a figurát, amennyire csak lehetséges. Mucsi Zoltán esendőségén viszont nagyon sokan meghatódtak.

[origo] Milyen közönséghez szól a darab? Van-e valamilyen elképzelés ezzel kapcsolatban? (_csutka_)

[Schilling Árpád] Nagyon érdekes, hogy a szakmai közönség kb. 90 százaléka elutasította az előadást, míg azok, akik az egyszerű színháznéző kategóriába tartoznak, nagyon szívesen fogadták. Azt szeretném, ha minél több ember nézné meg ezt az előadást, és természetesen főleg a mi generációnkból. Kíváncsi vagyok rá, hogy mások is úgy gondolkodnak-e erről a témáról, mint én.

[origo] Szerinted miért van az, hogy a szakma 90 százaléka elutasítja a darabot? (emilie)

[Schilling Árpád] Ez egy rendkívül különleges körülmények között létrehozott produkció. Külföldi koprodukcióban készült, nagyon sok pénzből, nagyon sok résztvevővel. A szakma azon része, amelyik hasonló produkciókat nem hozhat létre, irigykedhet. Mások egyszerűen elvi okokból utasítják el az előadást. Nem fogadják el mint színdarabot, könnyűnek, felszínesnek találják. Az is lehetséges, hogy ennek a csapatnak a túlzott energikussága sérti az idősebb generációt, még ha ezt nem vallják is be maguknak.

[origo] Meddig láthatjuk a darabot? (koVetkezo)

[Schilling Árpád] Ha nagy lesz az érdeklődés, a Bárka Színház lehetőséget ad, hogy több előadást is kitűzzünk majd egy hónapban. Egyébként decemberben is lesz 3 előadás. Ha decemberig elfogynak a jegyek, akkor pedig jövőre akár 5-6 előadás is mehet egy hónapban.

[origo] Milyen érzés most, hogy lement az első négy előadás? (Guest33539)

[Schilling Árpád] Nagyon vegyesek voltak a visszajelzések, mi magunk nagyon elégedettek vagyunk, hiszen körülbelül 2 évnyi munka áll a hátunk mögött. És az előadás létrejött. Megosztja a közönséget, de mi erre számítottunk, úgyhogy ez végül is bejött.

[origo] Hogy látod, sikeres az előadás? (Guest31394)

[Schilling Árpád] Ennek az előadásnak a kapcsán nehéz sikerről beszélni, mert ha az emberek örülnek annak, amit látnak, és lelkesen tapsolnak, akkor baj van a fejekben, ha viszont senki sem tapsol, akkor vagy nem értették, amit üzentünk, vagy nem érdekli őket. Nem lehet pontosan eldönteni, mi a jó reakció.

[origo] Ebben az esetben mi a siker? Tulajdonképpen nem az elismerés, hanem a botrány, hogy elszégyellik magukat a nézők, nem? (porter)

[Schilling Árpád] A tegnapi előadáson, miután Kicsi Alexet, az ártatlan nézőt a biztonsági őrök leütötték, mert meg akart erőszakolni egy terhes nőt, kiugrott a nézők elé egy erőszakos hangoló-ember, és elkezdte énekelni Ricky Martin nagysikerű számát, az Undok stresszt, és eközben a 3x4 méteres kivetítőn autóbalesetek véres áldozatait lehetett látni. Kb. 40-50 néző lelkesen tapsolt, és énekelt. Ez lenne a siker? Vagy ez a botrány?

[origo] Voltak, akik a szünetben távoztak... Odafigyeltek az ilyesfajta visszajelzésekre? (Guest31394)

[Schilling Árpád] Sajnos, nem áll módomban minden egyes távozóval beszélgetni, ha valaki unja az előadást, azon nem tudok segíteni. Ha viszont azért távozik, mert sérti őt az előadás, akkor az pedig a személyes problémája, az is lehet, hogy megérti a darab üzenetét, és ezért távozik.

[origo] És mi a darab üzenete? :-) (pbateman)

[Schilling Árpád] Ha láttad, akkor fogalmazd meg magadnak, ha nem láttad, akkor nézd meg. Szükségtelennek tartom az üzenet megfogalmazását.

[origo] Mi volt a célja az erőszak ilyen nyers bemutatásának? (emilie)

[Schilling Árpád] Egyrészt 2000-ben az erőszakról beszélni pusztán szellemi értelemben értelmetlen. Szükség volt a naturalizmusra, pontosan azért, hogy meg lehessen mutatni, hogy időnként sokkal erőszakosabb dolgok is léteznek a fizikai erőszaknál. Másrészt kíváncsi voltam rá, hogy az emberek meddig képesek nézni ilyen kegyetlen, véres történeteket. Megkaptam a választ: bármeddig. Ez az előadás egyébként elsősorban nem az erőszakról szól. Sokkal inkább arról, hogy hogyan tudnak visszaélni ezzel, illetve, hogy milyen bonyolult, és sokszínű maga az erőszak.

[origo] Mennyire fontos a nézők meghökkentése a színházban és általában a művészetben? (Thesp)

[Schilling Árpád] Azt gondolom, hogy ma olyan színházra van szükség, ami pofán csapja az embereket. Természetesen ez alkat kérdése, hogy ki az, akit pofán lehet csapni, ki az, akit nem, nem az a lényeg, hogy bántsuk egymást, hanem, hogy megértsük.

[origo] Annak idején a happeningek korszakában volt ilyen hangulat színházban. Vagy nem is a színházban, hanem a happeningen. Ismered a műfajt? Csináltál már klasszikus értelemben vett happeninget? (porter)

[Schilling Árpád] Happeninget még nem csináltam, de részt vettem Kamondy Zoltánnak az Egymást érintő című programjában, ami arról szólt, hogy 3 nap alatt kellett egy színházi előadást létrehozni. Nagy élmény volt. A következő előadásunk egy hasonló kísérlet lesz, lehet, hogy kicsit happeningszerű.

[origo] Hallottam, hogy Franciaországban is és máshol is játsszátok majd az előadást. Szerintem nyugaton ez egy nagyon furán-marón magyar darab lesz. Nagyon nagy sikerre számítok. (porter)

[Schilling Árpád] Külföldön nehéz lesz játszani ezt az előadást, mert nem értik a szövegét, feliratoznunk kell, ami nem a legjobb megoldás, ráadásul Nyugaton már sokkal korábban szembesültek ezekkel a problémákkal, konkrétan a show-k erejével. Ön azt mondta, hogy ez majd kint egy jellegzetesen fanyar magyar előadás lesz, mi viszont pont azt szeretnénk, ha nem lenne magyar, csak fanyar.

[origo] Neked mint rendezőnek milyen pluszt adott a darab? (Thesp)

[Schilling Árpád] Először rendeztem ilyen "nagykiszerelésű" produkciót, először dolgoztam a technikával a színpadon, először találkoztam Udvaros Dorottyával és Mucsi Zoltánnal, és még sok mással, amit most nem fogok elmondani.

[origo] Úgy tudom, film is készül... (Guest31394)

[Schilling Árpád] Igen. Már csak a keverésre várunk. November végére kész lesz, februártól megy majd a mozikban.

[origo] Van valamilyen meghatározható rendezői stílusod? (koVetkezo)

[Schilling Árpád] Nincs.

[origo] Szerinted hol húzódik a néző és a színpad közötti interaktivitás határa? (Thesp)

[Schilling Árpád] Amikor elkezdik verni a nézőket.

[origo] Szeretsz tévét nézni? (Thesp)

[Schilling Árpád] Csak show-műsorokat :o)

[origo] Hogyan lehet reagálni az erőszakra? (_csutka_)

[Schilling Árpád] El kell kerülni.

[origo] És mi van azzal az erőszakkal, ami megtalál? (_csutka_)

[Schilling Árpád] Egyszer pofán rúgott egy skinhead, mire én elfutottam. Ha gáz van, próbáld ki te is.

[origo]