Az Apple-vezér arra kéri a kiadóvállalatokat, hagyjanak fel a letölthető zenék másolásvédelemmel való ellátásával, mert az úgysem akadályozza meg a kalózkodást, a piacnak viszont árt.

Steve Jobs csütörtökön terjedelmes írást tett közzé az Apple weboldalán Gondolatok a zenéről (Thoughts on Music) címmel. A piacvezető iTunes zeneáruházat működtető, és a szintén piacvezető iPod zenelejátszót gyártó cég vezére ebben arra kéri a legnagyobb kiadóvállalatokat: hagyjanak fel a digitális másolásvédelmi megoldások (DRM) használatával.

Jobs szerint a cégeknek semmi hasznuk nem származik abból, hogy csak zenéik töredékét védi az online vásárlók dolgát megnehezítő másolásvédelem, mivel azok 90 százalékát DRM nélküli CD-lemezeken hozzák forgalomba. Jobs szerint a felhasználók java része a lemezekről másolja a zenéket médialejátszóra, így a digitális másolásvédelem csak a piacot fogja vissza, nem pedig a kalózkodást gátolja meg.

Ezzel szemben a DRM elhagyása Jobs szerint egy rakás befejtetést ösztönözne a digitális zeneiparban mind a készülékgyártók, mind a zeneforgalmazók részéről. Az Apple a cégvezető szerint teljes mellszélességgel támogatná ezt a megoldást "a fogyasztók érdekében". Jobs cégét nemrégiben sorozatos támadások érték európai jogvédők részéről azért, mert saját, FairPlay nevű másolásvédelmi megoldásával az iPodhoz köti az iTuneson megvásárolt zenéket: legutóbb a norvég fogyasztóvédelmi ombudsman fenyegette meg perrel az Apple-t.

Jobs mostani nyilatkozatában viszont a zenekiadókra hárítja a felelősséget, és arra kéri a FairPlay ellen tiltakozó ellenfeleit, hogy inkább a kiadókat segítsenek meggyőzni álláspontja mellett. A világ négy legnagyobb zeneipari vállalata, a Universal, a Sony BMG, az EMI és a Warner tavaly hosszabbította meg licencszerződését az Apple-lel, és hivatalosan még nem válaszoltak a levélre. Az egyik cégvezető csupán név nélkül volt hajlandó kifejteni véleményét a Reuters hírügynökségnek arról, hogy elképzelhetetlennek tartja a DRM nélkülözését.