Ingyen facebookozhat januárig a telenoros

facebook jelszó mobil
TO GO WITH ASIA MALAYSIA INTERNET SOCIAL FEATURE BY SARAH STEWART A Malaysian professional writes her password to enter facebook for social networking in Kuala Lumpur on October 31, 2010. Malaysians are the most popular people on the Internet, while Japanese are the least, according to a global survey which shows how national cultures are reflected in online behaviour. Malaysians won the Internet popularity contest with an average of 233 friends in their social network, compared to 68 in China and just 29 in Japan, according to the Digital Life study by global research firm TNS. AFP PHOTO / Saeed Khan
Vágólapra másolva!
A felhasználó örül, mert a Facebook és a Twitter nem eszi a mobilnetes adatkeretét, így biztosan eléri szeretteit az ünnepek alatt. De akkor mégis mi a baj azzal, ha bizonyos appokkal, honlapokkal kivételezik egy szolgáltató? Épp az valósul meg, amitől a legjobban tartottak az uniós távközlési csomag elfogadásakor.
Vágólapra másolva!

Az ünnepi időszakban pluszlehetőséget biztosít a Telenor a kapcsolattartásra, ajándékvadászatra, derül ki a szolgáltató által küldött közleményből.

Ha január 27-ig legalább 1500 forinttal tölti fel egy kártyás ügyfél az egyenlegét, akkor egyszeri alkalommal

korlátlanul használhatja a Facebook, Whatsapp és a Twitter appokat

a

MyChat szolgáltatással.

Harminc napig ezek a közösségi oldalak, chatprogramok nem számítanak bele az adatkeretbe, akár applikáción keresztül, akár böngészőben használjuk őket. Az ajánlat szigorúan csak belföldön használható.

Az ünepek alatt szabadon facebookozhatunk mobilról Forrás: Photononstop/Maurizio Polverelli

Mivel nemcsak szöveget, képeket küldünk egymásnak, hanem például egy vágyott kütyüre mutató külső linket is, ennek megnyitásához extra 250 megabájtnyi keretet adnak 30 napra. Ha elhasználtuk a keret 80 százalékát, automatikusan értesítenek minket.

Mi, felhasználók is ellenőrizhetjük, hol ketyeg a számláló

a

MyTelenor online ügyfélszolgálaton, a belépés után, a Telefonszámok/Forgalmi adatok/Kedvezmények menüben a telefonszám kiválasztása után.

A kedvezmény aktiválásához a legalább 1500 forintos feltöltésről szóló SMS-re kell válaszolni: idézőjelek nélkül elküldeni a "MYCHAT" szöveget. A szolgáltatás nemcsak okostelefonokkal, de mobilinternetet támogató, hagyományos készülékekkel is használható.

Kell hozzá adat

No de milyen kártyás csomagokra vonatkozik ez a lehetőség? Mint a Telenor sajtóosztályától megtudtuk: a MyChat nem rendelhető meg olyan tarifával, mely kizárólag adatforgalom lebonyolítására és SMS küldésére alkalmas, mint például a Hipernet Praktikum.

Az sem jó, ha csak hívásra és SMS-küldésre jó a csomagunk,

lennie kell hozzá egy minimális adatkeretnek.

Ez ugyanakkor lehet a tarifához tartozó adatcsomag vagy egy egyszeri adatjegy is.

Az extra 250 megabájt a meglévő adatkerethez automatikusan hozzáadódik, a teljes keretet nem fogyasztják az említett közösségi appok. Sőt, ha korlátlan Facebook-szolgáltatásunk van, például Hiperlike tarifával, az az adott 30 napra kiegészül a Whatsapp és Twitter korlátlan használatával.

Az ajánlat mind új, mind meglévő ügyfelekre vonatkozik.

Népszerűségi lista

Az is érdekelt, hogy mi történik, ha lejár a kedvezményes 30 nap? Van egy varázsszó, amit el kell küldeni SMS-ben a szolgáltatónak, hogy lemondjuk a MyChatet, vagy magától elhal, és nem vonja le a következő hónapban is a szolgáltatás díját?

Mázlink van! A lejáratról nemcsak értesítenek minket SMS-ben, de

rögtön törlik a szolgáltatást, és a későbbiekben nem vonnak le díjat utána.

De vajon hogy válogatják be, mely appok és szolgáltatások kerüljenek bele a kalapba? Kik a szerencsés kiválasztottak? Az egyik szempont a népszerűség volt, hiszen minél többen használják az appot, annál több ügyfelet tudnak elérni vele. Másrészt azokat a szolgáltatásokat vették be az ajánlatba, ahol ez technikailag megvalósítható volt.

Kivételezés

Bár olyan techóriások küzdöttek ellene, mint a Netflix, a Kickstarter, a Tumblr és a Reddit, hogy ebben a formában valósuljon meg, az Európai Parlament október végén elfogadta a távközlési csomagot, a netsemlegesség pedig csúnyán elesett.

Az uniós jogszabályok értelmében

az internetszolgáltatók különszolgáltatást biztosíthatnak.

Így lehetséges az, hogy egyes szolgáltatások használata nem számítódik bele az adatkeretbe. Az úgynevezett "zero-rating" megállapodások által a felhasználó úgy tudja használni az appot, vagy meglátogatni egy weboldalt, hogy az a szerződésben meghatározott adatkeretet nem fogyasztja.

A Facebook nem eszi a kártyás ügyfelek keretét Forrás: AFP/Saeed Khan

Így lehetséges, hogy

ha egy kártyás telenoros facebookozik vagy tweetel, az nem eszi a keretet

a MyChat szolgáltatással. Vagy ott vannak például a két másik mobilszolgáltató saját appjai: a Red Mozi a Vodafone, illetve a TVGO a Telekom bizonyos előfizetéseivel.

De akkor mi baj ezzel?

Ez egyrészt jó, hiszen a felhasználók tudnak kommunikálni, posztolni, és megmarad a tarifában garantált havi adatkeret másra. Másrészt viszont kiszolgáltatja őket és a cégeket a piaci érdekeknek.

Mint a techcégek az EP elnökének címzett levelében is állt, a zero-rating ugyanolyan káros az innovációra és a piaci versenyre, mint a gyorsítósávok. Azaz ha egy cég fizet a szolgáltatónak, és a honlapja vagy applikációja nem számít bele az ügyfelek adatkeretébe, azzal előnyre tesz szert.

Előnytelen helyzet alakul ki a tartalmak között, és sérül a netsemlegesség.

Többen fognak például egy olyan appon üzengetni, ami nem számol bele a keretbe, még akkor is, ha egyébként másik alkalmazást használtak vagy használnának. Egy kisebb cég hiába készít jobb megoldást, nehezebb lesz érvényesülnie a piacon.

A gyorsítósáv is hasonló alapon működik: aki fizet, annak a szolgáltatása, honlapja gyorsabban tölt be az adott szolgáltató hálózatán.

A pozitívum

Az elfogadott uniós távközlési csomag kimondta, hogy a szolgáltatók csak kivételes esetben lassíthatnak vagy blokkolhatnak bizonyos tartalmakat, appokat, szolgáltatásokat. Így a korábban az európai netszolgáltatók negyede által blokkolt VoIP-szolgáltatások, mint a Skype és a Viber, minden uniós állampolgárnak elérhetővé váltak.

Tavasszal úgy tűnt, az internet semlegességéről folyó vita Magyarországra is begyűrűzik. A UPC ügyfelei három napig nem érték el például az RTL Klub és a közmédia oldalait.

Akkor még úgy tűnt, az EU nem engedi meg, hogy a piaci érdek ütközzön a felhasználó érdekeivel, és megvédi az uniós állampolgárokat.

Amerika bevédi felhasználóit

Az Egyesült Államokban törvényi szinten avatkoztak közbe. A Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) februári döntése értelmében

a szponzorált tartalmak törvénytelenek.

Ez magában foglalja azt, hogy ha egy oldalt vagy szolgáltatást gyorsabban érünk el (mert a tulajdonosa fizetett érte a szolgáltatónak), illetve ha más jogszerű oldalak és szolgáltatások nem érhetőek el, illetve ha ezek lassú sávra kerülnek.