Úgy tűnik, megkezdődik a harc a két hazai szolgáltató, a Vodafone és a Magyar Telekom között. A tét, hogy ki lesz az állami mobilszolgáltató. 

  • A székesfehérvári bíróság felfüggesztette a közbeszerzési döntőbizottság döntésének végrehajtását.
  • A Vodafone szerint így érvénytelen a Magyar Telekom szerződése, és ők az állami mobilszolgáltató.
  • A Vodafone beperli a Magyar Telekomot.
  • A Magyar Telekom szerint a szerződés jogszerű és érvényes, ők az állami mobilszolgáltató.
  • Közölték: a Vodafone valótlan állításokkal vezeti félre a közvéleményt.
  • A Magyar Telekom ezért perli a Vodafone-t.

A Vodafone beadványa nyomán a Székesfehérvári Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság február 9-én, csütörtökön úgy döntött, felfüggeszti a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) döntésének végrehajtását - közölte Király István, a Vodafone Magyarország vezérigazgató-helyettese. 

Miről van szó?

A Vodafone Magyarország 2014 eleje óta az állam mobilszolgáltatója.

A Közbeszerzési Ellátási Főigazgatóság (KEF) "Mobilszolgáltatások beszerzése 2016" közbeszerzési eljárásán a legolcsóbb ajánlatot adta. A KEF túl alacsony árajánlatra hivatkozva azonban kizárta a pályázatból a Vodafone-t, kétségbe vonva, hogy képes a szolgáltatást finanszírozni.

Olcsóbb ajánlatot tettek
A potenciális megrendelés a Vodafone ajánlatával számolva éves szinten mintegy 1 milliárd forintos nagyságrendű, a költségvetés számára éves szinten 500 millió forinttal kedvezőbb, mint a konkurens Telekom ajánlata - írták közleményükben.

 A Magyar Telekom hétfőn bejelentette, hogy ők lettek a nyertesei a „Kormányzati hangalapú csomagok" közbeszerzési eljárásnak.

Mint írták: a szerződéskötést követő 39 hónapban a Magyar Telekom, illetve leányvállalata, a T-Systems Magyarország fogja ellátni a teljes érintett kört, vagyis a kormányzati szervezeteket és a rendszerhez önként csatlakozó intézményeket (önkormányzatokat, intézményfenntartókat, bíróságokat) alapvetően mobil hang- és hozzá kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatással.

Az eljárás keretösszege 5 milliárd forint, az érintetti kör tekintetében közel 200 ezer SIM-kártyát jelent.

Közel 200 ezer SIM-kártyát érint az eljárásFotó: Tuba Zoltán/Origo

A Vodafone perel

A Vodafone Magyarország már akkor közölte: az illetékes munkaügyi bíróságon megtámadták a KEF határozatát, miszerint annak ellenére zárták ki őket az eljárásból, hogy "dokumentáltan a legjobb ajánlatot tették". Már akkor felhívták a figyelmet, mivel a bírósági eljárás nem zárult le, ha a Telekom és a KEF szerződést köt, az érvénytelennek minősül.

Ez meg is történt: február 6-án a két fél aláírta a szerződést. Február 9-én pedig a székesfehérvári bíróság a Vodafone beadványa nyomán úgy döntött, felfüggeszti a KEF kizáró döntését helybenhagyó KDB-döntést.

Mivel a Vodafone figyelmeztetése ellenére a Telekom és KEF aláírta a szerződést, a Vodafone most peres eljárást indít a Telekom és a KEF ellen a Budai Központi Kerületi Bíróságon, mivel álláspontja szerint jogellenesen került sor a szerződéskötésre.

"Mindez azt jelenti, hogy a Magyar Telekom és a KEF szerződése érvénytelen. Jelenleg a Vodafone az állami intézmények szolgáltatója a hatályos szerződések szerint" - hangsúlyozta Király István. Hozzátette: a kiírásnak megfelelően megtett ajánlat nem veszteséges.

A Telekom is perel

A Magyar Telekom válaszképp közölte: a Vodafone február 10-i sajtóközleménye rosszhiszemű és valótlan állításokat tartalmaz. Ezérta Magyar Telekom pert indít a Vodafone ellen.

Állításuk szerint egy jogszerű és eredményes közbeszerzési eljárás eredményeként február 6-án létrejött egy megállapodás. A szerződést a KEF és a Magyar Telekom valamennyi irányadó jogszabály betűjét és szellemét maradéktalanul betartva kötötték meg, így a szerződés jogszerű és érvényes.

"A Vodafone által hivatkozott, a Székesfehérvári Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság február 9-i (vagyis a jogszerű szerződéskötést követő) döntése nem jár azzal a hatással, hogy az érvényesen létrejött szerződést utólag érvénytelenné teszi" - olvasható a közleményben.

Hozzátették: "A Vodafone sajtókommunikációja és az érintett ügyfeleknek küldött tájékoztatása több valótlan állítást is tartalmaz, amelyek alkalmasak lehetnek arra, hogy megtévesszék az ügyfeleket. A Magyar Telekom ezért felszólította a Vodafone-t a jogsértő ügyfél-tájékoztatási gyakorlat és sajtónyilatkozatok azonnali megszüntetésére.