Szinte senkit sem érdekel a metaverzum

mark zuckerberg meta quest 3 vr virtuális valóság headset fejsisak
Mark Zuckerberg a Meta Quest 3 VR-headsettel
Vágólapra másolva!
A Gartner szerint jobban teszik a cégvezetők, ha nem dőlnek be a felhajtásnak.
Vágólapra másolva!

Mark Zuckerberg hosszú időn keresztül a metaverzumon kívül másról szinte nem is volt hajlandó beszélni, állítása szerint ez a közösségi média jövője, ám az év elején hirtelen befejezte a témán való folyamatos pörgést. Nem véletlenül, a technológia hardveresen, szoftveresen, továbbá elérhetőségben is nagyon távol áll attól, hogy megvalósíthatóak legyenek vele a metaverzumos álmai, inkább csak játékhoz hasonló specifikus célokra vethető be jó hatékonysággal.

Mark Zuckerberg a Meta Quest 3 VR-headsettel Forrás: Mark Zuckerberg / Instagram

A Gartner most lesújtó kutatást közölt a témában, ennek elkészítése során 52 metaverzum-szolgáltatót kérdezett ki, továbbá 170 ügyfelek általi implementációval szerzett tapasztalatokat összegezte. A beszámoló alapján a metaverzum iránt érdeklődők cégek a leggyakrabban a produktivitás javítására, az ügyfélélmény fokozására, továbbá marketinges, márkanévvel és értékesítéssel kapcsolatos kihívások kezelésére szeretnék igénybe venni a technológiát; a gyakorlatban többnyire virtuális boltokat üzemeltetnének és VR-eseményeket szerveznének.

A kutatás szerint ezekre az élményekre az 1996-2010 között született Z generáció a legfogékonyabb, de esetükben is lagymatag az érdeklődés, 85 százalékukat nem érdeklik a metaverzumban elérhető márkák, 43 százalékuk pedig azért marad távol a metaverzumtól, mert nem érti annak lényegét.

Mindeközben a marketingesek aggódnak, hogy nem lesznek képesek elég adatot gyűjteni a metaverzumos ügyfelekről.

A metaverzumot kipróbáltak leggyakoribb panaszai, hogy fizikailag kényelmetlennek találják a virtuális terekben való jelenlétet, sokan aggódnak a biztonságuk és a magánszférájuk miatt, drágának találják a headseteket, nem nyűgözi le őket a grafikai prezentáció. A VR-os meetingek kiscsoportos jelleggel még szórakoztatóak lehetnek, azonban sok résztvevő esetén már nem működnek jól, plusz nem adják át testbeszédhez, arckifejezésekhez, szemmozgásokhoz hasonló nonverbális kommunikációt. A legutóbbi problémakör megoldható lehet, de ez tovább drágítja a részvételhez szükséges headseteket.

A felmérés legfontosabb végső megállapításai, hogy jelenleg nagyon minimális a metaverzumokhoz való csatlakozásra képes headsettel rendelkezők aránya, és nem látszik a nagyközönség részéről komoly érdeklődés a VR-élmények iránt. Mindezek tetejébe a technológia nem áll készen a széles körű adoptációra, a következő pár évben pedig ez előreláthatóan nem is fog megváltozni. A vállalatokon belüli VR-meeting hasznossága szintén megkérdőjelezhető, részben mivel a videóhívásos megbeszéléseket biztosan nem fogja teljesen leváltani, akkor pedig minek fizessenek két szolgáltatásért a cégek.

A Gartner szerint jobban teszik a metaverzum iránt érdeklődő a cégvezetők, ha nem dőlnek be a felhajtásnak: a metaverzum bevezetésének ötlete esetén vizsgálják meg objektíven, hogy miféle értéket teremthet az a vállalatuk számára.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!