Ki lesz a Blaha Lujza tér polgármestere? - helyfüggő közösségi szolgáltatások a neten

Vágólapra másolva!
Hol vagy most? Ez az egyik legtipikusabb kérdés, amit az ismerőseinktől, családtagjainktól kérdezünk, amikor egyeztetünk velük telefonon. A mobilos szoftverek legújabb generációja ezt a kérdést teszi feleslegessé, de egyáltalán nem biztos, hogy ezzel egy csapásra az életünket is egyszerűbbé varázsolja.
Vágólapra másolva!

A korszerű okostelefonoknak körülbelül a Nokia N95-ös óta kötelező alkatrésze a beépített GPS, így elkerülhetetlen volt, hogy a mára mindenki számára egyértelmű navigáció mellett a helyfüggő közösségi szolgáltatások is beinduljanak előbb-utóbb. A webkettes szcéna egyik legsikeresebb vállalkozása jelenleg a Foursquare, amely a technológiai rendezvényeken már a Twitterrel és a Facebookkal szerepel rendszeresen egy színpadon, és idehaza is szépen növekvő felhasználótábora van.

A szolgáltatás lényege az, hogy a felhasználók a mobiltelefonjuk segítségével közzétehetik tartózkodási helyüket. Nem egyszerűen csak a koordinátáik vagy az aktuális cím megosztásáról van azonban szó, hanem valódi helyekről: éttermekről, szórakozóhelyekről, közterületekről és így tovább, amelyeket így maguk a felhasználók visznek fel a térképre.

Gyűjtögetés, versengés

Amikor valaki megérkezik valahová, és ezt szeretné tudatni a világgal, el kell indítania a Foursquare mobilos kliensét, ami kilistázza az adott ponthoz közeli helyeket. A kívánt hely kiválasztásával megtörténik a bejelentkezés, vagyis a check-in, amiről a szoftver egyidejűleg tájékoztatja egy üzenetben az összes ismerőst. Így az egymást visszajelölő barátok folyamatosan szólhatnak egymásnak, hogy hol vannak éppen.

Ez eddig nem nagy újdonság, hiszen a Yahoo és a Google már évek óta létrehozta saját, helymegosztásra alkalmas platformját - Fire Eagle és Latitude -, amelyek akár cellainformációk, akár GPS, akár a számítógép IP-címe alapján képesek továbbadni ezeket az adatokat. Az egy évvel ezelőtt alapított Foursquare és vetélytársai, mint például a Gowalla vagy a Booyah - vagyis a "második hullám" - azzal adott hozzá újat a helyfüggő szolgáltatáshoz, hogy gyűjtögetésre és versengésre is hívja a felhasználókat.

A Foursquare és a Gowalla egyaránt kitűzőket (badge-eket) ad a felhasználóknak a különféle eredményeikért, például aki a legtöbbet látogat egy helyet, az lesz annak a "polgármestere" (mayor), és a vendéglátóhelyek a szolgáltatásokkal együttműködésben különböző kedvezményekkel kecsegtetik a rendszeres, immár a mobilnetes szolgáltatás révén visszaigazolt látogatókat.

A Booyah egy lépéssel még tovább ment, egyfajta virtuális Monopolyt hozott létre: a versengő felhasználók itt megszerezhetik a város valódi ingatlanainak virtuális mását a látogatásaikkal, és innen kezdve a többiek nekik "adóznak", csakúgy, mint a népszerű táblás játékban. Azon túl, hogy ezek a megoldások szórakoztatóak, még nem dőlt el egyértelműen, hogy mire lesznek jók valójában. A feltörekvő új helyfüggő szolgáltatások közül mindenesetre a Foursquare a legnépszerűbb: alapítója, Dennis Crowley május 20-án úgy nyilatkozott, hogy naponta 15 ezer új felhasználó csatlakozik hozzájuk.


A Foursquare saját termékbemutatója

Ennek ellenére a cégvezető sem hiszi, hogy a helyfüggő szolgáltatás használata annyira tömegessé válna, mint a Twitter vagy a közösségi oldalak. A Foursquare jelenleg mindössze egymillió felhasználóval rendelkezik, bár a növekedés ütemét - és a helymeghatározásra képes telefonok terjedési ütemét - nézve ennek még a sokszorosát érheti el.

Az átlagfelhasználó számára a hasonló szolgáltatások legkézenfekvőbb előnye, hogy könnyedén egymásra találhatnak a szolgáltatásban aktív, és kellően exhibicionista barátaikkal. Eközben mindannyian egy új, a nagyvárosokban való eligazodást segítő réteget visznek fel a webes térképekre, sorra megjelölve az általuk látogatott helyeket, ami egyben értékes információkkal szolgálhat a hirdetők számára is, illetve kereshető információt hoznak létre kedvenc éttermeikről, klubjaikról, parkjaikról, felfedve, hogy hol van igazán nagy pezsgés a városban. Egy értékelési rendszer hozzáadásával ez az adatbázis még értékesebb lehet, bár ilyen funkció egyelőre nincs a szolgáltatásokban: ezek csak üzenőfalként használhatók.

Forrás: Booyah
Bónuszt adó virtuális áru a Booyah-ban

Bevételekre azonban egyelőre a Foursquare sem tesz szert a szolgáltatásból, és nem lehet tudni, hogy a virtuális térben élt közösségi élet a játék keretein kívül hogyan épül be az internetezők mindennapjaiba. A tartózkodási hely megadásával való bajlódás ugyanis - már csak biztonsági okokból is - aktív részvételt kíván a felhasználóktól, ami az összegyűjthető pontok, vagy kedvezmények csábításától vezérelve még érthető, de később lehet, hogy lankad a lelkesedés. (Igaz, a játékot jelenleg véresen komolyan veszik a résztvevők: úgy tudjuk, Budapesten kemény küzdelem zajlik a Blaha Lujza tér polgármesteri címéért, Amerikában pedig a Foursquare zsaruk "üldözik" a hamis bejelentkezéseket - legalábbis egy, a Cops című realityshow mintájára készült webes sorozatban, ami a szolgáltatás népszerűsítésére készült.)

Cégként sokat érnek, bevétel még nem látszik

Ezt mutatja az is, hogy a Google Latitude vagy a Yahoo-féle Fire Eagle nem robbant be a köztudatba. A Foursquare-re viszont százmillió dolláros árajánlatot tett a Yahoo, amit a szájt alapítói visszautasítottak, így az internetes óriásvállalat egy megegyező profilú indonéziai startupot, a Koprolt vásárolt meg. A Yahoo vezetői egyelőre csak a felvásárlásról nyilatkoztak, nem sokkal az után, hogy a Nokiával való kooperációt is bejelentették, amelynek keretében a cég vállalta, hogy a Nokia Ovi Maps térképeit használja majd meglévő szolgáltatása helyett, cserébe ő üzemeltetheti az Ovi levelező és csevegőszolgáltatását.

A Google eközben egy, az internetező közösség által összeállított, helyi leírásokat tartalmazó szolgáltatást szemelt ki magának: ez a Yelp, ami a hírek szerint félmilliárd dollárt is megérne nekik. A mobilos helymeghatározásra épülő keresést - amikor a mobilos kereső csak a közelben lévő találatokat jeleníti meg - is elsőként a Google vezette be sikeresen, de a cég mindeddig nem tudott a Foursquare-hez hasonlóan sikeres közösségi szolgáltatást kialakítani. A helyfüggő mobilos keresés sem tudta egyelőre háttérbe szorítani a "hagyományos" webkeresést.

A valóság egy másik, földrajzi koordinátákkal is segített leképezési módját a fényképek geotaggelése, vagyis a készítés helyének rögzítése jelenti, de ez is csak a fotósok kisebb részének vált rendszeres elfoglaltságává. Jelenleg úgy tűnik, hogy a felhasználóinak virtuális jelvényeket osztogató startup sikeresen hozta ki a legtöbbet a mobilos helymegosztásból, és a következő nagy ötlet ezzel kapcsolatban még feltalálásra vár - ha lesz ilyen egyáltalán.