54 év után vége a szappanoperának

Vágólapra másolva!
A napokban jelentették be, hogy 54 év után véget ér az As The World Turns című szappanopera. Idén a 72 éve húzódó Guiding Light-ot (Vezérlő fény) is levették a műsorról, így az amerikai tévés szakemberek már a szappanopera műfajának haláláról beszélnek. Mindeközben Magyarország legnézettebb tévéműsora éppen egy szappanopera, igaz - a tengerentúli gyakorlattal ellentétben - főműsoridőben fut.
Vágólapra másolva!

A szappanopera műfaját a Procter & Gamble teremtette meg, sőt nevet is a cég adott az általa létrehozott műsorformának. A vállalat az elmúlt nyolcvan évben több mint húsz szappanoperát futtatott a rádióban és a televízióban, ezek közül az As The World Turns volt az utolsó.

A széria egy család több generáción átívelő történetét mutatja be, egyébként számos rekordot is magáénak tudhat: innen ismerhetjük például a tévétörténet leghosszabb ideje képernyőn lévő karakterét, Nancy Hughest, akit a ma már 91 éves Helen Wagner játszik. A mégoly konzervatív szappanoperák világában az As The World Turns volt továbbá az első, amely megengedett magának egy melegcsókot.

"Az üzletünk szerves részét képezték a szappanoperák, amiket nagyon fogunk hiányolni. Nagyon nehéz búcsút venni a show-tól" - mondta a New York Timesnak az As The World Turns megszűnéséről a Procter & Gamble szóvivője, Jeannie Tharrington. A cég megpróbálja ugyan másik tévéadóhoz átvinni szappanoperáját, de a jelenlegi gazdasági helyzetben erre vajmi kevés az esély.

Míg egy szappanopera éves gyártási költsége 50 millió dollár körül van, addig egy Let's Make a Deal-hez hasonló vetélkedőé (amivel a CBS helyettesítette a Guiding Light-ot) fele annyi. A CBS-nél ráadásul a nézettség is emelkedett a cserével, főleg a fiatalok körében, akik a hirdetők szempontjából sokkal fontosabbak, mint a szappanoperákhoz ragaszkodó idősebbek. (Az As The World Turns nézőinek életkori mediánja 57,8 év.)

Az As The World Turns esetében egyébként is folyamatosan csökkent a nézettség: míg a kilencvenes években a produkció még jó hatmillió nézőt vonzott hetente, addig ebben az évadban már csak két és fél milliót. "Ez egy korszak vége lenne? Valami olyasmi. Csak a különleges szappanoperák fognak túlélni. Minden jó véget ér egyszer, tartson az 72, 54 vagy tíz évig. Más időket élünk, másként megy az üzlet" - mondta a New York Timesnak a CBS elnöke, Leslie Moonves.

A lapnak a tévétörténettel foglalkozó Tim Brooks, a The Complete Directory to Prime Time Network and Cable TV Shows című könyv társszerzője is nyilatkozott: szerinte társadalmi változások állnak annak hátterében, hogy a szappanoperákat egyre kevesebben nézik. A műfaj hagyományosan a háztartásban dolgozó nőket szórakoztatta, de ma már a nők legtöbbje is dolgozik, nincs arra ideje, hogy napközben tévézzen.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Nálunk fut a szekér

Ironikus módon a szappanoperák a húszas, harmincas évek fordulóján, a nagy gazdasági világválság idején bukkantak fel a rádióban, és éppen egy újabb válság idején tűnnek el. Legalábbis az Egyesült Államokban, hiszen itthon pont egy szappanopera, a Barátok közt az, amely hétről hétre a nézettségi listák elején végez - az év 49. hetében például 1,99 millióan figyelték a legnépszerűbb részt, ennél többen csak a Csillag születik aktuális fordulójára voltak kíváncsiak.

Más kérdés, hogy nálunk a szappanoperák nem a kevésbé nézett délutáni műsorsávban mennek - legalábbis a hazaiak, hisz a külföldi termést jobbára napközben tekinthettük/tekinthetjük meg. A magyar gyártású produkciók viszont a főműsoridőben kapnak helyet, a Barátok közt előtt valamivel a Jóban Rosszban is, mely tavasszal erőre kapott a terrortámadásos részek idején, de az elmúlt hetekben sem szerepelt rosszul.