Virtuosos – ezzel a címmel ismerheti meg a világ jó része a Virtuózok-at, miután az eredeti licenctulajdonos, a Classic Talents Hungary a cannes-i MIPTV-n együttműködést kötött a nemzetközi terjesztésre a Dick Clark Productionsszel.
Az üzletkötésről már beszámoltunk, a magyar iroda mindenképpen jól járt az amerikai partnerrel, hiszen ők a legnagyobbak a kifejezetten élő szórakoztató műsorok közvetítésére specializálódott tévés produkciós cégek közül – sok más díjátadó gála mellett
övék például a Golden Globe tévés közvetítési joga,
de ők készítették többek között a Rising Star-t vagy az amerikai Megatánc-ot, a So You Think You Can Dance-t is.
Kimondottan ritka, hogy a Dick Clark Productions közép-európai projektet karoljon fel, az együttműködés értékét itt még ráadásul az is növeli, hogy a cég nemcsak szimplán megvette a formátumot, de az eredeti készítőkkel is együtt szeretne dolgozni a továbbiakban.
„Egy fiatal tehetségeket kereső, versenyszerű formátum után kutattam, egy kollégámmal folyamatosan figyeltük az amerikai YouTube-csatornákat, hátha szembejön valami. A tavalyi MIPCOM-on (a MIPTV őszi testvérrendezvénye – a szerk.) aztán találkoztunk a Virtuózok-kal is, és amint az első kisfilmet megláttam a műsorról, már tudtam, hogy pontosan ez az, amit keresek” – mondta az Origónak a MIPTV-n Mark Rafalowski, a Dick Clark Productions nemzetközi terjesztésért felelős alelnöke.
A nemzetközi együttműködés jegyében készült kisfilm:
A szakember szerint a műsor tökéletesen illik a cég profiljába, hiszen rengeteg zenei produkciójuk is van, ők foglalkoznak többek között az American Music Awards vagy a Billboard Music Awards közvetítésével is. „Mindegy, hogy itt most klasszikus zenéről van szó, a lényeg, hogy a formátum ráirányítja a figyelmet a fiatal, tehetséges zenészekre. Emellett
a Virtuózok képes arra is, hogy egyszerre három generációt megszólítson,
ami nagyon hasznos ebben a sűrű televíziós kínálatban, hiszen nem csak egy szűkebb célcsoportot szeretnénk kiszolgálni.”
Rafalowski egyébként hisz abban, hogy a formátum közelebb hozhatja a klasszikus zenét a mai nézőkhöz, hiszen, ha jól adják elő, képes libabőrt okozni, „senki nem tud érzelem nélkül meghallgatni egy patetikus nyitányt vagy egy szívhez szóló, szomorú zongoradarabot”.
Bízik abban is, hogy az Egyesült Államokban valamelyik országos csatornának sikerül eladni a sugárzási jogokat – ami egyébként egyedülálló lenne, hiszen jelenleg nemigen fut azokon klasszikus zenei műsor, pláne nem tehetségkutató vagy tehetséggondozó. A cég portfóliója azonban okot adhat a bizakodásra, hisz természetesen a Golden Globe sem kis kábeltévén megy, a So You Think You Can Dance-t például a Foxra, a Rising Star-t pedig az ABC-re sikerült átvezetniük, és a Virtuózok-at is hasonló súllyal kezelik.
Hogy a Dick Clark Productionsnek most épp mennyire fontos a magyar produkció, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy
a cég MIPTV-s standján a műsoré volt a legnagyobb plakát.
A Virtuózok-at természetesen nem csak az amerikai piacon próbálják teríteni, miközben Rafalowskival beszélgettem, a stand egy másik sarkában már ázsiai partnerjelöltek nézegették érdeklődve a bemutatkozó kisfilmet.
Ezután az eredeti licenctulajdonossal, a Classic Talents Hungaryt vezető Peller Mariann-nal ebédeltünk együtt, ő annak idején Vadász Dániellel indította el a formátumot. Mariann elmondta, hogy éppen ilyen partnert kerestek a nemzetközi terjesztéshez, az impozáns portfólión kívül az is a Dick Clark Productions mellett szólt, hogy ők valóban világméretű sugárzásra törekednek, nem csak az amerikai piacot célozzák.
A magyar producer számára fontos volt az is, hogy megmaradjanak a Virtuózok-hoz kapcsolódó egyéb kezdeményezések is, a következő, június 5-i gálaesthez hasonló koncertek, vagy éppen a jótékonysági projektek. Itthon Böjte Csaba alapítványát támogatták, egyik versenyzőjüknek, Kormányos Vanesszának a gyógykezelésére gyűjtöttek, a tehetséges, de rossz családi körülmények között élő Kiss Zoltánnak új hegedűt vásároltak – hasonlóra az amerikai médiacég is törekedni fog, ez is a megállapodás része.
A Virtuózok második évadja egyébként április 15-én indul a Duna TV-n, de az már az MTVA saját gyártása lesz, Mariann és a Classic Talents Hungary most inkább a nemzetközi verziókra koncentrál. Produceri és tanácsadói segítséget természetesen továbbra is nyújtanak a készítőknek, mint ahogy a műsorban feltűnő tehetséges gyerekek karrierjét is ugyanúgy egyengetik, ahogyan eddig.
A produkcióval most is ott volt Cannes-ban Boros Misi, az első szériát megnyerő kis zongorista, aki édesapja támogatásával hihetetlen lazasággal kezelte a népszerűséggel járó helyzeteket – a tengerparton véletlenül beléütköző magyar turistákkal is kedélyesen elcsevegett, és attól sem riadt vissza, hogy az egyik elegáns étteremben kamerák előtt dedikálja a Virtuózok-ról megjelent könyvet.
Az üzletkötéshez a hátteret biztosító MIPTV a világ egyik legnagyobb televíziós vására, ahová idén is a világ minden tájáról érkeztek a gyártók, a producerek és a tévécsatornák képviselői, április 4. és 7. között, összesen nagyjából 11 ezren. A rendezvénynek 1964 óta a cannes-i fesztiválpalota ad helyet, több mint 20 ezer négyzetméteres kiállítótérben várja a látogatókat – ennek megfelelően könnyű elveszni a standok között, ha az ember nem célirányosan érkezik.
Sokan már ki is szorultak az épületből, a part, a Riviéra felé terjeszkedtek, a Warner Bros.-nak például saját mólója is volt. A Fox is kinti, ám fedett helyszínt választott, az HBO pedig az egyik épület sarkában várta a látogatókat, kívülre egy sátrat tapasztott a standjához, hogy az egymás iránt érdeklődő üzleti partnerek a nagy szél ellenére is tudjanak tárgyalni.
Az EndemolShine standja mellett jól megfért a Miramaxé, és a Starz sem panaszkodott, hogy az MGM közelében kellett letelepednie, de jellemző, hogy egy ilyen eseményen nem a nagyobb, ismertebb gyártók és sugárzók körül volt a legnagyobb nyüzsgés. A Trónok harca hatalmas plakátját látva gyaníthatóan senki nem ment oda a pultnál ácsorgó hölgyekhez azzal a kérdéssel, hogy
ne haragudjon, de mi ez a sorozat?”
– inkább a kisebb gyártóknál akadtak olyan érdeklődők, akik felfigyeltek egy-egy plakátra, eseményre.
A kanadaiak a virtuális valósággal, többféle élménnyel – nomád vidékkel, űrbéli tájjal – csábították a vendégeket, a kínaiak a 4K Ultra HD-re esküdtek, a Global Agency csokoládét osztogatott, a The Legend című új, énekes tehetségkutatóhoz kapcsolódó csomagolásban – vagyis a marketing sok formájával lehetett találkozni.
A MIPTV nem olyan tévés vásár, mint, mondjuk, a BBC Worldwide Showcase, ahol nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy az adott produkciók sztárjai is megjelenjenek. Én éppen az interjúkat készítettem, a kollégák elmeséléséből azonban tudom, hogy ezalatt nagy feltűnést keltett a brazil futball-legenda, Ronaldo megjelenése, a rajongókat cseppet sem zavarta, hogy elvileg csak a TV Globo sportkommentátoraként vett részt egy szakmai panelbeszélgetésen – amiből persze szintén nem egy volt, idén pont
a rajongók ereje, a nézők, médiafogyasztók hatalma volt a legfőbb téma.
Ezzel együtt a cannes-i vásár még mindig inkább a szakma képviselőiről szólt, ők találkoztak, tárgyaltak, üzleteltek egymással, este pedig együtt vacsoráztak, buliztak – a szerencsésebbek a rendezvényhelyszín melletti kikötőben, az elképzelhetetlenül drága jachtok valamelyikén.