Vágólapra másolva!
Az Endeavour űrrepülőgép küldetése a végéhez közeledik. A legénység által felszerelt napelem-rendszerrel az Alfa most már valóban hasonlít egy űrállomásra. Összefoglaló az utóbbi napok eseményeiről, gyönyörű képekkel kísérve.
Vágólapra másolva!

A két legénység pénteken, hazai idő szerint 15.36-kor találkozott egymással először, s rövid üdvözlés után azonnal munkához láttak. Az idő nagy részét rakodással töltötték, amelynek során új készletek kerültek az űrállomásra s hulladékok az űrrepülőgépre. Az űrhajósok eddig azért nem találkozhattak egymással, mert az Endeavour légterében alacsonyabb nyomás uralkodott, hogy megkönnyítse az űrsétát végző asztronauták felkészülését.

Az Endeavour szombaton, közép-európai idő szerint este 20.13-kor vált le az űrállomásról. A gép ezután egy teljes kört tett meg az Alfa körül, s a legénység közben szenzációs fényképeket készített. "Most már tényleg úgy néz ki, mint egy űrállomás" - mondta az egyébként állítólag sztoikus nyugalmukról ismert NASA-hivatalnokok egyike izgatottan.



A Nemzetközi Űrállomás az Endeavour küldetése előtt...



...és után

Valóban, a 73 méteres szélességet elérő napelem-rendszer sikeres felhelyezését követően teljesen megváltozott az űrállomás képe: mintha két hatalmas szárnyat kapott volna. A napelem-rendszer egyébként tökéletesen működik.



A Föld felett szárnyalva

Az Alfa legénysége februárig marad odafent. Munkájuk nagy része ezután az új napelem-rendszer további tesztelésére és a januárban érkező Destiny modul fogadásának előkészítésére irányul. Először azonban néhány napot pihenéssel töltenek, s végre birtokukba vehetik a most már felfűtött Unity modul tornaszereit is. Sepherd és legénysége igen kimerültek az első odafent töltött hónap alatt. Átlagosan napi 16 órát dolgoztak az űrállomás "beüzemelésén" és a kisebb-nagyobb problémák kijavításán, de így sem mindig tudtak megfelelni a repülésirányítók nagyszabású terveinek. A hangulat már egészen morcossá változott, amikor végül megállapodtak abban, hogy ezt az egészet tanulási időszaknak tekintik, ami után normális szintre áll be a terhelés.



Érdekes karácsonyi feladat lesz számukra a december 1-jén leválasztott és parkolópályára állított Progressz M1-4 újradokkolásának vezérlése. Az orosz repülésirányítók két ok miatt akarják a teherűrhajót újra az űrállomáshoz csatlakoztatni: egyrészt "szemetestartálynak", másrészt tesztelni szeretnének egy új szoftvert, amit a Progressz első dokkolása során tapasztalt navigációs problémák kiküszöbölésére fejlesztettek ki.

Az Endeavour a tervek szerint kedden, közép-európai idő szerint 0 óra 4 perckor száll le a floridai Kennedy-űrközpontban (az alsó képen a kifutópálya látható).



Az előrejelzések kitűnő időjárást jósolnak. Ha mégis elromlik az idő és szerdára sem várható javulás, akkor nincs kizárva, hogy a keddi nap folyamán a kaliforniai Edwards légibázisra hozzák le a gépet.

S. T.

Ajánló:

További gyönyörű és nagyobb képek a Galériában.