Harmadszor is el kellett halasztani szerdán este az Atlantis amerikai űrrepülőgép indítását - közölte az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA.

Az Atlantis hibáját az állványon javították, megfelelő szögbe fordítva a gépet.Akárcsak hétfőn és kedden, ezúttal is a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt kellett leállítani a visszaszámlálást, de most nem a floridai űrközpont, hanem a Spanyolországban és Marokkóban létesített tartalék (biztonsági) leszállópályák térségében dúló vihar miatt. E helyek valamelyikén az űrsikló akkor hajtana végre kényszerleszállást, ha nem sikerülne Föld körüli pályára állnia. A NASA közlése szerint május 11-ig már nem próbálkoznak az újabb starttal, mivel más, ember nélküli rakétákat kell indítaniuk (MTI).

A startot eredetileg április 13-ára tervezték, de műszaki okok miatt el kellett halasztani. Külön érdekesség, hogy a sérült elemet már az indítóállványon cserélték ki, a Columbia megfelelő alkatrészét "kölcsönvéve".

Az űrrepülőgép összekapcsolódik az egyelőre két elemből álló Nemzetközi Űrállomással, s magasabb pályára emeli. A legénység számos karbantartó-javító munkálatot végez, amelyek közül a legfontosabb az orosz gyártmányú Zarja modul egyik elromlott energiatelepének cseréje. Ezen kívül kb. egy tonnányi rakományt pakolnak át, már az első legénység ellátására készülve.

Az űrállomás egyelőre két modulból áll: alul a Zarja, fent a Unity-1.Hogy az első állandó lakók mikor érkezhetnek az űrállomásra, az még mindig az oroszoktól függ. Zvezda nevű lakómoduljuk fellövése ugyanis mintegy másfél éve halasztódik. Mint arról korábban már beszámoltunk az [origo]-ban, a legutóbbi ígéretek szerint a Zvezda startja idén nyáron várható, mint utolsó esély az oroszok számára. Amennyiben ez nem történik meg, a NASA saját lakómodult épít be az űrállomásba.

Az oroszok késlekedése - miközben kitartóan a Mir-űrállomással foglalkoznak - nem olcsó mulatság a NASA számára. Az Atlantis repülését ugyanis eredetileg a Zvezda fellövése utánra tervezték, de mivel nem várhatnak tovább a karbantartó munkálatokkal és a pályamódosítással, kénytelenek voltak két részre bontani a küldetést.

Ez lesz az Atlantis 21. küldetése. A gépen több mint 100 változtatást hajtottak végre, javítva például a fedélzeti kommunikációt és a légkondicionáló rendszert, de új műszerpanelt is felszereltek. A repülés különleges érdekessége, hogy a legénység magával viszi a világűrbe az olimpiai fáklyát.

A teljesen összeszerelt Nemzetközi Űrállomás rajza.


A Nemzetközi Űrállomás minden idők legnagyobb nemzetközi tudományos és technikai vállalkozása. Az itt zajló alapkutatások - kihasználva a súlytalanság nyújtotta előnyöket, a gravitáció torzító hatásának hiányát - áttörést hozhatnak a gyógyszeriparban, az orvostudományban és az anyagtudományokban.

S. T.

Ajánló:

Korábban:

2000. április 4. A kazahsztáni Bajkonur űrrepülőteréről kedden reggel, közép-európai idő szerint egy perccel hét óra után sikeresen startolt a Szojuz-TM30 űrhajó, fedélzetén Szergej Zaletyin parancsnokkal és Alekszandr Kaleri fedélzeti mérnökkel. Az ígéretesen induló amerikai-orosz együttműködés, amely a Nemzetközi Űrállomást célozza, az utóbbi időben megfenekleni látszik. A NASA szerint különösen bosszantó, hogy az oroszok ismét az öreg Mirrel foglalkoznak. A sydneyi nyári játékok szervezői bejelentették, hogy az olimpiai fáklya az Atlantis űrrepülőgép fedélzetén hétfőtől tizenegy napig kering majd a Föld körül.