Leonardo da Vinci kocsija újra száguld

Hamarosan megtekinthető a világ első önjáró járműve Firenzében. A több mint ötszáz éves kocsi ötlete ki más, mint Leonardo da Vinci fejéből pattant ki. A szerkezet elindításán azonban több száz évet kellett gondolkodnia az utókornak.

Forrás: Istituto e Museo di Storia della Scienza

500 ével a marsjárók kora előtt Leonardo da Vinci (1452-1519) a reneszánsz Itáliában megalkotta az első olyan szerkezetet, amely képes önálló helyváltoztatásra. Tudósoknak azonban egészen mostanáig nem sikerült megfejteniük, miként működött a félig óraműre, félig gépkocsira emlékeztető háromkerekű szerkezet.

Leonardo mérnöki terveit, találmányainak jegyzékét a Nemzeti Tudomány- és Technikatörténeti Múzeumban található Codex Atlanticus tartalmazza, amelyben 812r szám alatt szerepel az "önmozgó kocsi" terve is. Az 1478-ból származó rajzot da Vinci 26 éves korában vetette papírra; a fiatal zseni számtalan találmányához - például a repülőgéphez, helikopterhez, tankhoz, tengeralattjáróhoz stb. - hasonlóan a rajzok mellé nem készített jegyzeteket, így azok alapján gyakran nagyon nehéz rekonstruálni elképzelését.

A mester követői több évszázada igyekeztek megfejteni a kocsi működési elvét - ez idáig azonban sikertelenül. 1939-ben "Leonardo Fiatja" címen hoztak létre egy "modellt", majd 1953-ban az olasz Tudománytörténeti Múzeum megrendelésére építették meg. A kocsi azonban "mozgásképtelenül" árválkodott a múzeumokban és kiállítótermekben, vagy Leonardo rajzához képest új alkatrészeket iktattak be, hogy megmozduljon, ugyanis képetlenek voltak rájönni, mi hajthatta a járművet.

...és elindult

Most azonban végre kiderült, hogy a kudarc oka a rajzok félreértelmezése volt: eddig ugyanis a kutatók úgy vélték, hogy a fából és fémből készült járművet két laprugó hajtotta.

Az új rekonstrukciót egy Carlo Pedretti nevű órásmester felismerése tette lehetővé: ő értette meg, hogy nem a rajzon látható megfeszített íj, hanem egy, Leonardo da Vinci által éppen csak érzékeltetett rugó felhúzása adja a mozgató erőt. Ennek alapján Mark Rosheim amerikai robotszakértővel sikerült létrehoznia a háromdimenziós, háromkerekű virtuális modellt, majd megépíteni egy egy méter hosszú működő változatot. A jármű az eredeti rajzok egyharmados kicsinyített modelljének felel meg. A kocsit fel kell húzni, mint egy órát vagy játékautót, és addig megy, amíg le nem jár, ráadásul megfordulni is képes.

"Ez a világ első önmozgó járműve. Az eredeti tervek alapján 'távirányítással' működtethető, és 40 métert képes 'szaladni'. A távirányítás és a fékberendezés egy 'láthatatlan' fonállal működtethető" - mondja Paolo Galluzzi, a múzeum igazgatója.

Használatban

Alkotóját akkoriban legalább annyira tekintették a toszkániai nagyhercegségben mágusnak, mint tudósnak vagy festőnek, s a "carro semovente", a magától mozgó szekér különböző ünnepségeken, népszerű fesztiválokon szolgált látványosságként. A favázas, kerekes alkotmányt feltehetően látványos dekorációk díszíthették, de önmagában is nagy közönségre számíthatott.

Az első autó modellje június 5-ig látható a firenzei Castellani-palotában, ezt követően más múzeumok is kikölcsönözhetik.

KAPCSOLÓDÓ CIKK