Rozsda eszi Cousteau hajóját

Forrás: cortland.eduEzt az áldatlan állapotot elégelte meg az FFESSM, és kezdte el mentőakcióját. Aláírásgyűjtő mozgalmat indított, és közadakozást hirdetett meg, így kérvén cégek és magánszemélyek támogatását. A téma rövid időn belül felkeltette a franciák figyelmét, és elnyerte széles tömegek támogatását - a Calypso lassan nemzeti üggyé válik. Az FFESSM a civil kezdeményezés mellett egy konkrét helyreállítási projektet is előkészített; a tervek szerint 18 hónap alatt újjá lehetne varázsolni a jobb sorsra érdemes hajólegendát. A munkálatokat a La Ciotat cég műhelyében, Marseille közelében végeznék el, amelyre jelenleg az adományokból körülbelül 2 millió euró áll rendelkezésre. A helyreállítást követően az FFESSM azt tervezi, hogy a Calypso a tengerek utazó nagyköveteként júniustól szeptemberig kikötőről kikötőre hajózna. Minden kikötőben tudományos, oktató és népszerűsítő előadásokat tartanának a gyerekek számára, hogy megismertessék és megszerettessék velük a tengerek élővilágát.

Cousteau özvegye tiltakozik

Az elképzelés megvalósítását azonban számos nehézség hátráltatja. Egyrészt bonyolultak a hajó tulajdonviszonyai: a Calypso felett Francine Cousteau mint az örökség kezelője rendelkezik 2013-ig bérleti joggal, így birtokolja a hajó nevének kereskedelmi értékesítési jogait is. Ráadásul mind a La Cousteau Society, amely a kapitány szellemi örökségének ápolója, mind Francine Cousteau törvénytelennek és jogtalannak minősítette FFESSM kezdeményezését. Véleményük szerint más tulajdonát annak beleegyezése nélkül nem lehet felújítani, sem pedig e célból adomány- és aláírásgyűjtést kezdeményezni.

A jó szándékú francia búvárok tehát minden bizonnyal nehéz fába vágták a fejszéjüket, és csak remélni lehet, hogy sikerül megegyezésre jutniuk a tulajdonosokkal. Ha a jogi akadályok mégis legyűrik a segítő szándékot, akkor az egy legenda és egyben a Calypso végét jelentheti.

Ladányi László

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK