Hölgyek, nem várt helyről támadnak a szuperbaktériumok!

2019.12.04. 17:39

Szépítőszereket több millió ember használ nap mint nap, ám egy most publikált tanulmány átolvasása után talán alaposabban is megnézzük azokat a smink termékeket, amiket magunkra kenünk. Az angliai Aston Egyetem kutatói ugyanis tízből kilencnél olyan veszélyes mikrobát találtak, mint például az E.coli vagy a Staphylococci.

A sminkszivacsok a legnagyobb baktériumhordozók

A sminktermékeket használat után szinte soha nem tisztítják meg a hölgyek, és gyakran megesik az is, hogy jóval a lejárati időn túl is használják őket. Ez utóbbi talán nem véletlen, hiszen egy rúzst vagy szempillaspirált szinte lehetetlen lenne a lejárati idején belül felhasználni.

Erősen telítődnek a szennyeződésekkel a sminktermékekForrás: pexels.com

Az angliai Aston Egyetem kutatói ebből a két megállapításból kiindulva elemeztek összesen 467 darab kozmetikai terméket. Ezeket az ország fogyasztói adományozták nekik egy felhívást követően, amelyben néhány kérdésre is válaszoltak a sminkelési szokásaikkal kapcsolatban.

A vizsgált paletta így 96 darab rúzsból, 92 darab szemhéjfestékből, 93 darab szempillaspirálból, 107 darab ajakfényből és 79 darab, a alapozó, korrektor, pirosító, highlighter felvitelére alkalmas beautyblender sminkszivacsból állt.

A boltok polcain található termékek is hemzsegtek a baktériumoktólForrás: pexels.com

A beautyblender sminkszivacsokat csak nemrégiben mutatták be alkalmazási termékként, ezért korlátozott mennyiségű információ áll rendelkezésünkre arról, hogy miként lehet őket legjobban használni vagy tisztítani – írja a Journal of Applied Microbiology folyóiratban közzétett tanulmány, hozzátéve, hogy az eredmények azt mutatták, hogy ezeknek a termékeknek a használata hordozta a legnagyobb baktériumterhelést, és több mint egynegyedük volt fertőzött Enterobacteriaceae baktériummal.

Számos Enterobacteriaceae törzsről kimutatták, hogy antibiotikum-rezisztens. Az ebbe a családba tartozó baktériumok a normál bélflóra alkotói emberben és a legtöbb állatban. A tanulmányból az is kiderült, hogy a kozmetikai pultokon található sminktermékek és teszterek használata szintén a szennyeződések és baktériumok kitűnő forrása, ami különböző fertőzésekhez vezethet. Ezeket ugyanis nem tisztítják rendszeresen, és gyakran vannak kitéve a környezeti ártalmaknak és a tesztelők aktuális egészségi állapotának.

A termékek közel 90 százaléka szennyezett

Bár a korábbi kutatások már rámutattak, hogy a sminktermékek bizonyos betegségek kockázatát hordozzák magukban, a most publikált tanulmány ennél még egy lépéssel tovább ment. Úgymond a való világból származó termékeket elemezte, ezért valószínűleg ez az első, amely a szépségápolókat ebben a „felhasználói" környezetben vizsgálta.

Az őgynevezett beautyblender a legnagyobb baktériumforrásForrás: pexels.com

Jelentősége azért is óriási, mert a becslések szerint évente 6,5 millió ilyen sminkszivacsot adnak el, és ez a szám tovább növekszik, amikor azokat hírességek ajánlják, reklámozzák.
Mivel ezek a termékek jelentik az egyik legideálisabb táptalajt a baktériumok számára, ezért azokat alaposabban meg kell vizsgálni – mutatott rá Dr. Amreen Bashir, aki kutatótársaival a kórokozókat vizsgálva igen aggályos eredményeket kapott.

A legtöbb szépségápolási termék hemzsegett a mikrobáktólForrás: pexels.com

Ezek a szépségápolási termékek ugyanis hemzsegtek a patogénektől, amelyek bőrfertőzéseket, vérfertőzéseket okozhatnak. A kutatásból az is világosan látszik, hogy a termékek túlnyomó részét sohasem tisztították meg, azok 64,4 százaléka már legalább egyszer a padlón landolt használat előtt. A tanulmány rávilágított arra is, hogy a fogyasztók ezzel a felhasználói szokással akaratlanul is veszélybe sodorják magukat. Mert bár a kozmetikai előírások egyértelműen kimondják, hogy a termékek nem tartalmazhatnak kórokozókat, az összes felhasznált termék 70-90 százaléka volt baktériumokkal szennyezett.