Abu Hureyra település mintegy 13 ezer évvel ezelőtt Szíria északi részén, az Eufrátesz völgyében feküdt. A szakemberek a rákerült vékony földrétegből már régóta arra következtettek, hogy valamilyen katasztrófa történhetett a térségben. A legfrissebb kutatások szerint minden bizonnyal egy aszteroida okozhatta a pusztulását.

Kozmikus esemény okozhatta a pusztulást

Abu Hureyra ősi romjaira még a hetvenes években bukkantak a szakemberek. A sietősen végzett ásatások faszénben gazdag felületeket fedeztek fel, ahol megolvadt vas- és kéntartalmú mintákat gyűjtöttek. A kutatók emellett az egymástól távol lévő területeken olyan réteget és olvadt üveget találtak, amely egy aszteroida becsapódására utal. Ezek az anyagok mind olyan, rendkívül magas hőmérsékletet mutatnak, mint például a levegőben felrobbanó kődarabok. A tudósok kísérleti módszereket dolgoztak ki az egykori faluban felfedezett anyagok megismerésére.

Abu Hureyra valószínűleg így pusztulhatott elForrás: Jennifer Rice, CometResearchGroup.org

Ezek a vizsgálatok újfajta betekintést nyújtottak az olvadéküveg kialakulásának folyamatába – mondta Andrew Moore, a New York-i Rochester Technológiai Intézet régésze, a kutatás vezetője a LiveScience online tudományos portálnak. – Lehetetlen lenne másként megmagyarázni az olvasztott ásványok eredetét, kivéve ha az egészet egy kozmikus eseményként kezeljük.

Ez megerősíti azt az elméletet, miszerint a legutolsó jégkorszak végén, mintegy 13 ezer évvel ezelőtt egy aszteroida csapódott a Földbe, ami szokatlan lehűlést eredményezett: a driász glaciálisnak nevezett időszakot.

Hatalmas villanás kísérte

Abu Hureyra első telepesei valószínűleg a világ első vadászai és gyűjtögetői voltak. A tudósok szerint ráadásul ez volt az egyik hely, ahonnan a földművelés elterjedt a világon. A szörnyű aszály arra kényszerítette az embereket, hogy elkezdjék a gabonafélék termesztését, amivel ők lettek a világ első gazdálkodói is. Aztán, körülbelül 13 ezer évvel ezelőtt, minden bizonnyal történt valami végzetes, ami az égből érkezett.

Egy aszteroida becsapódása okozta az országnyi terület pusztulásátForrás: News Nation

Azok az emberek, akik Abu Hureyra falujában vagy annak közelében éltek az aszteroida felrobbanásának idejében, csak egy hatalmas villanást láthattak az égen – magyarázta Andrew Moore. – Néhány másodperc múlva egy körülbelül 1300 Celsius fokos hőhullám elpusztította a falut és mindent, ami benne volt, csak egy vékony földréteget hagyva maga után.

A villanást láthatták, a robbanást hallhatták és érezhetik a hőhullámot településtől több tíz kilométerre élők is, ám ők valószínűleg túlélték a katasztrófát. A kutatók az eredményeiket a Scientific Reports folyóiratban publikálták.