Véletlenül radioaktív halottat hamvasztottak el egy krematóriumban

krematórium
Illusztráció
Megnövekedett a sugárzásszint egy amerikai krematórium területén, miután elhamvasztottak egy korábban sugárkezelésen átesett beteget – ismerteti a Science Alert tudományos portál a JAMA orvostudományi folyóirat tanulmányának eredményeit. Korábban még nem dokumentáltak hasonló esetet.

A hasnyálmirigyrákban szenvedő amerikai férfi rendellenesen alacsony vérnyomással került kórházba. Sajnos nem tudtak segíteni rajta, kórházba kerülés után két nappal elhunyt. Testét elhamvasztották, ezzel a lépéssel azonban a dolgozók hibát vétettek; a férfi halálát megelőzően ugyanis a daganatot a lutécium-177 nevű radioaktív izotóppal próbálták gyógyítani.

Az Egyesült Államokban évente átlagosan 18,6 millió radiogyógyszeres terápiát folytatnak, és bár ez az eljárás életben lévő betegeknél jól szabályozott, sokszor nem tudni, mihez kezdjenek a radioaktív szerekkel kezelt elhunytak testével.

Az esettanulmány szerzői szerint a radiogyógyszerek egyedülálló és gyakran figyelmen kívül hagyott biztonsági kockázatot jelentenek a hamvasztások során;

radioaktív anyag kerülhet a levegőbe, amit a közelben tartózkodó dolgozók belélegezhetnek.

Nem dokumentáltak még hasonló esetet

Amikor a páciens kezelőorvosai értesültek a hamvasztásról, azonnal kapcsolatba léptek a krematórium dolgozóival.

Egy hónappal később Geiger–Müller-számlálóval méréseket végeztek a krematórium kamrájában, valamint kemencéjében, és bár az eredmények nem voltak tragikusak, a sugárzás szintje jól érzékelhetően megemelkedett, ennek fő forrása pedig a kezelés során alkalmazott lutécium-177 izotóp volt.

– írta az esettanulmány társszerzője, Kevin Nelson sugárbiztonsági tiszt.

A mostani az első eset, hogy egy krematórium sugárszennyezettségét dokumentálják.

Illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Sandra Gatke

Egy újabb meglepő felfedezés

A biztonság kedvéért a krematórium egyik dolgozójának vizeletét is elemezték, és bár lutécium-177-t nem találtak benne, egy másik radioaktív izotópot, a kórházi képalkotásban használt technécium-99m-t kimutatták a mintában. A dolgozó szervezetébe valószínűleg egy másik beteg hamvasztásakor került az anyag.

A szakértők megjegyzik, hogy bár a probléma első látásra aggasztónak tűnhet,

csak nagyon kismértékű, egészségügyi kockázatot nem jelentő sugárszennyezésről beszélhetünk.

A radiogyógyszerekkel kezelt betegek hamvasztásának következményeit azonban tovább kell vizsgálni és ennek megfelelően új biztonsági szabályokat kell alkotni, teszik hozzá a kutatók.