Új ajánlások az emberi génszerkesztésről

gén
Egy DNA lánc művészi illusztrációja
Új ajánlásokat fogadott el az emberi génszerkesztésről az Egészségügyi Világszervezet (WHO), amely e kutatások globális adatbázisának létrehozására szólított fel, hogy nyomon lehessen követni a "génmanipuláció bármely formáját".

Nagy port vertek fel az első génszerkesztett babák

Az ENSZ szakosított szervezetének szakértői csoportja két jelentést tett közzé hétfőn, amelyekben azt javasolják, hogy nyilvánosságra kell hozni minden tanulmányt az emberi génszerkesztési kutatásokról, valamint egy olyan mechanizmust, amely felhívja a figyelmet a nem etikus vagy nem biztonságos kutatásokra.

A genetikai olló a DNS módosítására alkalmas eljárás, mellyel géneket iktathatnak ki és helyükre más DNS részeket, vagy génszekvenciákat illeszthetnek be. Forrás: https://phys.org/news/2018-12-function-protein-linked-dementia.html

A szakértői csoportot 2018-ban bízta meg a világszervezet az emberi génszerkesztési kutatások irányelveinek kidolgozásával, annak nyomán, hogy egy kínai kutató bejelentette,

hogy genetikai beavatkozás segítségével megszületettek a világ első génszerkesztett gyermekei.

A génszerkesztett babák esetében a kínai kutató módosította a génjeiket még embrió állapotukban, hogy ellenállók legyenek a HIV-vírussal szemben.

Fontos, hogy a génszekesztési kísérletek ellenőrizhetők legyenek Forrás: Oxford Nanopore Technologies

A nem engedélyezett beavatkozás miatt hazájában a kínai szakembert börtönre ítélték, a tudományos világ pedig elítélte a tettét.

Jóval szigorúbb mechanizmust sürgetnek a génmanipulációk megakadályozására

"Az őssejtkutatások terén gátlástalan vállalkozók és klinikák szándékosan visszaélnek a klinikai kutatások adatbázisaival, regisztrálnak olyan általuk tervezett eljárásokat, amelyeket szigorúan jóváhagyott klinikai vizsgálatoknak tüntetnek fel" - hívta fel a figyelmet a szakértői csoport.

Robin Lovell-Badge, a Francis Crick Intézet kutatója, a szakértői csoport egyik tagja számos olyan esetet idézett, amikor nyomást gyakoroltak génszerksztési kísérleteket tervező tudósokra Oroszországban, Ukrajnában és Törökországban, hogy ne folytassák kutatásaikat.

Egy DNA lánc művészi illusztrációja Forrás: Science Photo Library/Pasieka

Robin Lovell-Badge ugyanakkor egy jóval szigorúbb mechanizmus létrehozását sürgette a visszaélések nyilvánosságra hozatala érdekében.

A szakértői csoport elismerte, hogy a génszerkesztési technikák olcsóbbak lettek,

egyre szélesebb körben terjednek el, és az Egészségügyi Világszervezetnek korlátozott lehetőségei vannak arra, hogy az ilyen kutatásokat figyelemmel kísérje, és fennhatósága sincs arra, hogy az országokat e téren együttműködésre kötelezze.

(Forrás: MTI/AP)