Súlyos vád a NASA ellen: megölték az űrhajósaikat

A Columbia az űrben
Vágólapra másolva!
20 évvel ezelőtt megsemmisült a Columbia űrrepülőgép a földi visszatéréskor, amikor épp Texas állam felett haladt 60 kilométer magasságban, a hangsebesség 18-szorosával. A katasztrófában meghalt a Columbia mind a hét űrhajósa. A tragédiát az okozta, hogy 16 nappal korábban, 2003. január 16-án, a fellövéskor levált az üzemanyagtartály szigetelőanyagának egy kis darabja,és átlyukasztotta a szárnyat, A sérülésről tudott a NASA, mégsem tett semmit a következő két hétben az űrhajósok megmentése érdekében. A személyzetet nem tájékoztatták a sérülésről, így az asztronauták nem tudták, hogy akár végzetes is lehet majd számukra a visszatérés. A Columbia katasztrófája végül az űrrepülőgépek leállításához vezetett. Ma az Egyesült Államoknak nincs olyan saját eszköze, amellyel az űrbe juttathatja az asztronautáit. Ehhez orosz rakétákat, illetve magáncégek űrhajóit kénytelen igénybe venni.
Vágólapra másolva!

A Columbia pusztulása

A Columbia az űrben Forrás: NASA

2003. február 1-jén keleti idő szerint 8:48-kor szokatlan adatot rögzített a Columbia bal szárnyába épített egyik szenzor.

Az érzékelő azt jelezte, hogy épp a megszokottnál nagyobb igénybevétel éri a szárnyat.

Ezt az adatot nem látta az irányítóközpont, és a műszerek nem jelezték az űrhajósoknak sem, csak a baleset után, egy másodlagos adattárolóban bukkantak rá.

A következő 12 percben egyre csak érkeztek a riasztó adatok. 8:54-kor már az irányítók is tudták, hogy baj van. Ekkor ugyanis a bal szárny négy hidraulikus szenzora olyan alacsony értéket mutatott, ami lehetetlen. Az irányítók tanácstalanul kérdezgették egymást, mi lehet a hiba oka.

8:58-kor a Columbia épp átrepült Új-Mexikó és Texas határán. A magassága ekkor 66,700 méter volt, a sebessége pedig Mach 20,9 (ez a hangsebesség 20,9-szeresét jelenti.) A szárny 1580 Celsius fokon izzott éppen, de ezek az adatok mind megfeleltek a szokásosnak.

Amikor az űrrepülőgép 19,5 Mach-ra lassított, levált a szárnyáról egy hővédő lap.

Ezt Houstonban ekkor még nem tudták.

A Columbia darabjai 60 kilométeres magasságban Forrás: Housto Chronicle

8:59-kor a baloldali futómű nyomásérzékelői felmondták a szolgálatot. Az utolsó üzenetváltás épp erről szólt a Columbia és az irányítás között:

Irányítóközpont: Columbia, látjuk a nyomásadataitokat. Az előző rádióüzenetetek nem volt érthető.
Columbia: Houston, roger...

A Columbiával többé nem sikerült felvenni a kapcsolatot. A telemetria-adatok is ekkor szakadtak meg.

9.00:18-kor azok a repülésrajongók, akik figyelték a Columbia visszatérését, azt látták az égbolton, hogy darabokra szakad az űrrepülőgép.

A vizsgálati jegyzőkönyv részletesen bemutatta a Columbia megsemmisülését Forrás: NASA

A Kennedy Űrközpontban még 2 és fél perc telt el, amíg rájöttek, hogy baleset történt, és kimondták a baljós mondatot:

Itt megnézhetnek egy korabeli tévéhíradó-felvételt a katasztrófáról:

Miért történt a katasztrófa?

A baleseti vizsgálóbizottság azt állapította meg, hogy az a könnyű szigetelőanyag okozta a katasztrófát, amelyről a repülés 81-ik másodpercében, a fellövéskor levált egy kisebb darab. Ez a kis darab, megszilárdult hab 1000 km/h sebességgel vágódott neki a baloldali szárny belépőélének, és kilyukasztotta azt.

A bal szárny belépőélét találta el a szigetelőanyag Forrás: Universe Now

Mivel az ütődés nyomán itt megszűnt a szárny hővédelme, a visszatéréskor forró plazma jutott a szárny belsejébe, és végül strukturális károsodást okozott. Vagyis a szárny vagy leszakadt, vagy felcsapódott, mindenesetre megszűnt az aerodinamikai szerepe, holott ez nagyon is fontos volt az űrrepülőgépeknél.

A szárny leszakadása után lapos dugóhúzóba esett a Columbia, majd darabokra szakadt. A pilótafülke először levált az űrrepülőgép törzséről, majd ez is megsemmisült.

A Columbia roncsai az égbolton Forrás: CBS News

Ezen a videón a vizsgálóbizottság felvételeit láthatják:

Meddig voltak életben az űrhajósok?

A közvéleményt sok minden más mellett az foglalkoztatta, vajon tudták-e az űrhajósok, mi vár rájuk, amikor az első riasztó adatok megjelentek a monitorokon.

A vizsgálat következtetései szerint nem tudták, mint ahogy a földi irányítók sem voltak tisztában azzal, hogy katasztrofális sérülést okozott a szigetelőanyag.

A bizottság külön vizsgálta a baleset túlélhetőségét, élettani következményeit. A 400 oldalas jegyzőkönyv szerint öt tényező is kizárta, hogy az asztronauták túléljék a balesetet: váratlan nyomáscsökkenés, traumatikus erőhatások a pörgéskor, az óriási sebesség okozta hőhatás, a hideg és az oxigénhiány nagy magasságban, végül pedig a becsapódás.

A Columbia űrhajósai a végzetes küldetésen Forrás: NASA

Az adatok szerint az űrhajósok védelmét az is csökkentette, hogy hárman még nem viselték a kesztyűjüket, ami a kihermetizálódás hatásait csökkentette volna, egyikükön még nem volt rajta a sisak, a többiek sisakja pedig nyitva volt. A jegyzőkönyv azt is megállapította, hogy a sisakok zárt vizorral sem védtek volna megfelelően. A szakértők külön felhívták a figyelmet arra is, hogy a biztonsági övek megfelelő használatával nem érték volna súlyos, halálos sérülések őket. Deréktól lefelé megfelelően rögzítették őket az övek, de a felsőtestük szabadon csapódott ide-oda, amikor megkezdődött a végzetes pörgés. A bizottság szerint lehet, hogy hatan épp ekkor haltak meg, mert a fejüket beütötték a fedélzet kiálló részeibe.

A jegyzőkönyvben ugyanakkor nem szerepel, hogy akkor sem élhették volna túl a zuhanást, ha a válluk is szorosan rögzítve van az üléshez, hiszen a többi említett tényező külön-külön is halálos volt.

A szakértők szerint a végzetes események első 41 másodpercében még élt minden asztronauta.

Ez után keletkeztek repedések a Columbia törzsén, vagyis ekkor történhetett a váratlan nyomáscsökkenés, amelytől elveszítették az eszméletüket, vagy akár meghaltak.

Egyvalaki azonban eszméleténél volt, mert a vezérlőpanelen több gombot megnyomott. Ez csak a parancsnok, Rick Husband, vagy a pilóta, William McCool lehetett, hiszen csak ők ültek ennél az irányítópanelnél.

Rick Husband, a misszió parancsnoka lehetett az egyik űrhajós, aki eszméleténél volt és megpróbálta vezetni a sérült űrrepülőgépet Forrás: NASA

Az adatok azt mutatták, hogy ez az űrhajós visszakapcsolta robotpilótára a manuálisra állított vezérlést, hátha a számítógépek ki tudják egyenlíteni a szörnyű erőket, és újra egyenesbe tudják hozni az őrülten pörgő űrrepülőgépet.

William McCoy pilóta lehetett a másik űrhajós, aki az utolsó pillanatig próbálta egyenesbe korrigálni a pörgést Forrás: NASA

Az adatok azt mutatták, hogy 90 másodperc elteltével mindenki meghalt vagy elveszítette az eszméletét a Columbián.

Ki volt a felelős?

A vizsgálóbizottság rekonstruálta a hab becsapódását a szárnyba. Egy sűrített levegővel működtetett „ágyúból" épp úgy lőttek ki egy kis darab szigetelőanyagot, ahogy az a Columbiát érte a kilövéskor. A NASA mérnökei és vezetői megdöbbentek az eredményen: a makett szárnya kilyukadt. Ekkor vált kézzel foghatóvá sokak számára, hogy végzetes sérüléssel indult az űrbe a Columbia, és reménytelen volt a visszatérési kísérlet.

A szigetelőanyag és a szárny ütközésének rekonstrukciója Forrás: CAIB

A vizsgálat a NASA súlyos intézményi felelősségét állapította meg. A szervezet hétköznapi kifejezéssel elkényelmesedett. A döntéshozatali folyamatokból eltűntek a korábbi szilárd elvek a biztonság elsődlegességéről.

A „lazaság" egyik bizonyítéka épp a leszakadt szigetelőanyag volt. A Columbia katasztrófája után kiderült, hogy korábban számtalan esetben történt hasonló eset, de mivel egyik sem okozott balesetet, a vezetők úgy gondolták, máskor sem lesz ebből tragédia. Holott létezett erre az esetre biztonsági szabály, ami úgy szólt, hogy mindig meg kell állítani a visszaszámlálást, vagyis le kell tiltani a repülést, ha felmerül az idegen tárgy okozta sérülés (Foreign Object Damage) kockázata. Csakhogy ezt a szabályt soha nem tartották be, és végül a mérnökök is átvették azt a vezetői szemléletet, hogy

nem kell 100 százalékos eredményre törekedni.

Így nézett ki a szárny makettje a kísérlet után Forrás: CAIB

Két küldetéssel a Columbia missziója előtt azonban mégis olyan esemény történt, amely némileg felrázta az elkényelmesedett NASA-mérnököket. Október 2-án, az Atlantis repülésének első néhány másodpercében levált egy postaláda méretű darab az űrrepülőgép külső üzemanyagtartályának szigeteléséről. A megszilárdult hab akkor nem a szárnynak, hanem a gyorsítórakétának csapódott, és egy kb. 40 négyzetcentiméteres részen mélyen behorpasztotta azt. Az ütés a gyorsítórakéta elektronikus vezérlésének egyik doboza mellett érte az űrrepülőgépet - egy hajszálon múlt a katasztrófa. A mérnökök nem sokkal később rájöttek, hogy egy fém támasztóállványról vált le a szigetelőanyag.

Űrrepülőgép indítása Forrás: NASA

Ezt a tényt megosztották a vezetőkkel, akik október 31-én értekezletet tartottak a Columbia előtti utolsó űrrepülésről, amelyre az Endeavour űrrepülőgépet jelölték ki. Bill Ready, a NASA akkori helyettes vezetője arra figyelmeztette a küldetés irányítóit és a háttércsapatot ezen a megbeszélésen, hogy:

Mindennek ellenére azonban az üzemanyagtartályért felelős csapat tagjai arra jutottak, hogy az Endeavour tankja megfelel az elvárásoknak, hiszen – bár szinte rendszeres volt a szigetelőhab leválása fellövéskor -, nem állt elég bizonyíték rendelkezésre ahhoz, hogy életveszélyesnek minősítsék a küldetést. A mérnökök azt nem merték garantálni, hogy ennél a kilövésnél nem szakad majd le szigetelőanyag, de így vélekedtek:

Képkockák a Columbia végzetes repülésének elejéről, amikor leszakadt a szigetelőanyag egy darabja Forrás: Space.com

Az Endeavour kilövésekor végül nem vált le egy egyetlen darabka sem a szigetelésről, az űrrepülőgép sérülés nélkül feljutott az űrbe, majd vissza is tért a Földre. Ezért amikor a következő év elején, január 9-én megtartották a Columbia küldetésével kapcsolatos értekezletet, nem került napirendre a szigetelőanyag leszakadásának veszélye.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!