Sokkoló bejelentés: láthatatlan aszteroidák fenyegetik a Földet

Cseljabinszk, meteor
Február 15-én volt tíz éve, hogy a cseljabinszki meteor elérte a Földet. Ez volt a legnagyobb aszteroida, amely több mint egy évszázada becsapódott a Földbe, mégsem látta senki előre az érkezését.

Amikor az űrszikla 2013 februárjában Oroszország nyugati részére csapódott, olyan erős lökéshullámot keltett, mint 35 hirosimai atombomba, és több mint 1600 ember megsérült.

De hogy lehet, hogy senki sem észlelte a 19 méteres meteort, amely egyenesen felénk tartott? A szakértők szerint a válasz az, hogy a Nap fénye elrejtette.

A legrosszabb, hogy nem ez lesz az egyetlen, mivel arra figyelmeztetnek, hogy "ismeretlen" számú űrszikla tarthat észrevétlenül a Föld felé.

A cseljabinszki meteor füstcsóvája Forrás: Nature, Science

A cseljabinszki meteor nagyságú aszteroidák nagyjából 50-100 évente csapódnak be a Földbe - figyelmeztetett Richard Moissl, az Európai Űrügynökség bolygóvédelmi vezetője.

A légrobbanások vagy hasonló események által okozott sérülések megelőzhetők lennének, ha az embereket tájékoztatnák a közelgő becsapódásról és annak várható hatásairól. Előzetes figyelmeztetés esetén a helyi hatóságok azt tanácsolhatnák a lakosságnak, hogy tartsák magukat távol az ablakoktól és az üvegektől.

Hogyan tudják tehát a csillagászok kiszúrni ezeket a "láthatatlan" aszteroidákat, amelyek a napfényben leselkednek ránk?

Aszteroidabecsapódás (Illusztráció) Forrás: Science Photo Library via AFP/ANDRZEJ WOJCICKI/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Andrzej Wojcicki/Science Photo L

Az Európai Űrügynökség még ebben az évtizedben elindítja a NEOMIR (Near Earth Object Mission in the Infra-red) nevű, a földközeli objektumokat infravörös tartományban figyelő obszervatóriumát, amely korai előrejelző rendszerként fog működni, hogy észleljen és megfigyeljen minden, a Nap irányából a Föld felé közeledő aszteroidát.

A NEOMIR Föld légköre által nem zavart infravörös teleszkópja képes lesz észlelni a napfényben megbúvó, 20 méteres vagy annál nagyobb aszteroidákat.

"Az ESA közelgő NEOMIR küldetése a Cseljabinszkhoz hasonló aszteroidákat fog észlelni, amelyek az égboltnak a Nappal azonos régiójából érkeznek, és ezzel egy létfontosságú hiányosságot pótolnak a veszélyes becsapódások előrejelzésére és tervezésére szolgáló jelenlegi képességeinkben" – tette hozzá Moissl.