Az amazóniai sötét föld titka segíthet felgyorsítani az erdők helyreállítását bolygószerte

amazóniai sötét föld, terra preta
Brazil tudósok kimutatták, hogy az amazóniai sötét föld titkos fegyver lehet az erdősítés fokozásában, nem csak az Amazonban, hanem világszerte. Az eredményeket a Frontiers in Soil Science magazinban publikálták. - írja a phys.org.

Megközelítőleg Kr.e. 450 és Kr.u. 950 közt indiánok milliói éltek a mai Amazóniában átalakítva az eredeti szegény földet különböző folyamatokon keresztül. Sok generáción át a termőföldet a főzéshez használt kis intenzitású tűzből, és hulladék, állati csontok, törött kerámiák, komposzt és trágya égetéséből származó faszénnel gazdagították.

Az eredmény az amazóniai sötét föld, vagy terra preta, kivételesen termékeny, mert a fekete színét adó faszénből származó tápanyagokban és szerves anyagokban gazdag,

Most brazil tudósok kimutatták, hogy a sötét föld titkos fegyver lehet az erdősítés fokozásában - nem csak az Amazonban, ahol 18%, vagy megközelítőleg 780.000 km2 veszett el 1970-es évek óta - hanem világszerte. Az eredményeket a Frontiers in Soil Science magazinban publikálták.

Luís Felipe Zagatto, a tanulmány vezető szerzője a Sao Paulo Egyetem munkatársa azt mondta, hogy terra preta növeli a legelő és a fák növekedését a magas szintű tápanyag, valamint a földben lévő mikrobiális közösségben lévő a jótékony baktériumok és archaea miatt. Ez azt jelenti, hogy a terra preta összetevőinek ismerete, amik azt oly termékennyé teszik, használhatók lehetnek az ökológiai helyreállítási projektek felgyorsításához.

Az erdősítés utánzása kicsiben

A kutatók ellenőrzött kísérleteket végeztek, hogy utánozzák az ökológiai szukcessziót és változásokat a talajnál, ami akkor történik, mikor az erdőírtott területeken lévő legelőt aktívan erdősítik. Az volt a céljuk, hogy tanulmányozzák az amazóniai sötét talajt, vagy végülis azokat a földeket, aminek a mikrobiomját mesterségesen állították össze, hogy utánozzák az amazóniai sötét földet, hogyan erősíti ezt a folyamatot.

Zagatto és kollégái mintát vettek az Amazonasban lévő kutató állomás terra preta földjéből és kontrollként egy mezőgazdasági földből Sao Pauloban. Megtöltöttek 36 db 4 literes edényt 3 kg földdel egy üvegházban 34 fokos középhőmérséklettel, számolva a jövőbeni globális felmelegedéssel, ami túllépi a jelenleg Amazóniában lévő 22-22 Celsius-fokos középhőmérsékletet.

Cedrela fissilis a földtől függően különbségeket mutat növekedésben. Balról jobbra: 100% terra preta, 20% terra preta, kontroll föld. Forrás: https://phys.org/news/2023-05-secret-amazonian-dark-earth-forest.html

Az edények 1/3-ába csak kontroll földet tettek, a másik 1/3-ába 4:1 arányban kontroll földet és amazóniai sötét földet, és a harmadik 1/3-ába 100% amazóniai sötét földet. Hogy a legelőt utánozzák, mindegyik edénybe fűmagokat (Urochloa brizantha), ültetek, ami gyakori takarmány a brazil haszonállatoknál, és hagyták 60 napig nőni a palántákat. Aztán levágták a füvet és csak a gyökereket hagyták a földben - szűz terület az erdősítéshez kicsiben. Aztán mindegyik földet átültették 3 fa maggal: a kolonizáló Ambay pumpwood (Cecropia pachystachya) fajjal, Peltophorum dubium fajjal, ami a másodlagos erő tipikus faja, és cedro blanco (Cedrela fissilis) fajjal, ami a klímax erdő tipikus faja.

A magokat hagyták csírázni és a palántákat hagyták 90 napig nőni, majd megmérték a súlyukat, száraz tömegüket és a gyökerek kiterjedését. A tudósok számszerűsítették a ph, textúra, szerves anyag koncentráció, kálium, kalcium, magnézium, aluminium, kén, bór, vörösréz, vas, cink, változásait a kísérlet során. Molekuláris módszerrel megmérték a mikrobiális diverzitást is a földben.

Tápanyagokban és mikrobákban gazdag

Az elején az terra preta nagyobb mennyiségű tápanyagot mutatott, mint a kontroll föld: például 30-szor több foszfor és 3-5-ször több a többi mért tápanyagból, kivéve a mangánt. Az terra preta ph-ja magasabb volt és több homokot és üledéket tartalmazott, de kevesebb agyagot. A kísérlet után a termőtalajok kevesebb tápanyagokat tartalmaztak, mint kezdetben, ami azt tükrözi, hogy a növények felvették azokat, de a 100% terra preta tápanyagokban gazdagabb maradt, mint a kontroll talajok, míg a tápanyag szintek közepesek voltak a 20%-os terra preta talajokban.

A kísérlet alatt a 20%-os vagy 100%-os amazóniai sötét föld talajok baktérium és archaea biodiverzitása nagyobb volt, mint a kontroll talajoké.

Peltophorum dubium a földtől függően különbségeket mutat. Balról jobbra: 100% terra preta, 20% terra preta, kontroll föld. Forrás:https://phys.org/news/2023-05-secret-amazonian-dark-earth-forest.html

Anderson Santos de Freitas, a tanulmány egyik szerzője azt mondta, hogy a mikrobák a kémiai talajrészecskéket tápanyagokká alakítják, amiket a növények felvesznek.

Adataik azt mutatták, hogy az terra preta olyan mikroorganizmusokat tartalmaz, amik jobbak ebben a talajátalakításban, így több forrást biztosítanak a növények fejlődéséhez.

Például a terra preta többet tartalmaz a Paenibacillaceae, Planococcaceae, Micromonosporaceae, és Hyphomicroblaceae jótékony backérium családokból.

Növekedés fokozása

Azok a talajok, amikhez amazóniai sötét földet adtak javították a növények növekedését és fejlődését is. Például a palisade fű száraz tömege 3.4%-kal nőtt a 20%-os amazóniai sötét földben, és 8.1%-kal a 100%-os amazóniai sötét földben, a kontrol talajhoz képest. A terra ptera hozzáadása a 3 fafaj növekedését is erősítette: a cedro blanco and P. dubium palánták 2.1-szer és 5.2-ször magasabbak voltak a 20%-os földben, és 3.2-ször és 6.3-szor magasabbak a 100%-kos földben, a kontroll földhöz képest. Az Ambay pumpwood egyáltalán nem nőtt a kontroll talajban és a 20%-osban, de virágzott a 1000%-osban.

A kutatók arra jutottak, hogy a terra preta erősíti a palánták növekedését. Adataik azt mutatják, hogy az amazóniai sötét földben lévő tápanyag keverék és mikroorganizmusok javítják a fásítást a helyreállítás során.

Cecropia pachystachya a földtől függően különbségeket mutat. Balról jobbra: 100% terra preta, 20% terra preta, kontroll föld. Forrás: https://phys.org/news/2023-05-secret-amazonian-dark-earth-forest.html

Dr. Siu Mui Tsa professzor, a tanulmány egyik szerzője figyelmeztetett, hogy az amazóniai fekete föld több ezer év alatt halmozódott fel és ugyanannyi ideje volt regenerálódni a természetben, ha felhasználták. Javaslatuk nem az, hogy magát az amazóniai sötét földet hasznosítsák, hanem, hogy lemásolják a jellemzőit, különösen a mikroorganizmusait a jövőbeni ökológiai helyreállítási porjektek használatához.

(Forrás: https://phys.org/)