Rejtett részleteket tártak fel az ókori egyiptomi festményeken

ókori Egyiptom
A Sorbonne Martinez Egyetem régészei a Liége Egyetemmel együttműködve hordozható kémiai képalkotó technológiát használtak az ókori egyiptomi festmények rejtett részleteinek feltárására.

Az egyiptomi ókori műalkotásokról általában azt gondolják, hogy magasan formalizált munkafolyamatok eredményeként születtek, amelyek csodálatos alkotásokat hoztak létre.

E festmények és az azokat létrehozó folyamatok tanulmányozására azonban többnyire laboratóriumi körülmények között vagy múzeumokban kerülhet csak sor.

A PLOS ONE tudományos folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a kutatók hordozható eszközökkel kémiai képalkotást végeztek a festményeken eredeti környezetükben, így a csapat a helyszínen tudta azonosítani a festék módosításait, rétegződését és összetételét.

A kutatás részeként a szakemberek a thébai nekropoliszban található sírkápolnákból származó két, a Ramesszidák korából származó festményt elemeztek.

Az első festményen egy alak karjának helyzetében történt változtatásokat mutatták ki, bár ennek az apró változtatásnak az oka bizonytalan.

A régészek hordozható kémiai képalkotó technológiát használtak az ókori egyiptomi festmények rejtett részleteinek feltárására Forrás: David Strivay, University of Liege, CC-BY 4.0

A második festményen az elemzés számos módosítást tárt fel a II. Ramesszész portréján ábrázolt koronán és más királyi tárgyakon: olyan változások sorozatát, amelyek valószínűleg a szimbolikus jelentés idővel bekövetkezett változásához kapcsolódnak.

– írta a tanulmány, amit a HeritageDaily online tudományos portál idéz.

A tudósok hozzátették: ez azonban a többféle jelentéssel bíró pigmentkeverékek összetettebb leírásához is vezet, ahol a gyakorlati gyakran a szimbolikus felé vezet, és onnan remélhetőleg a színek használatának megújított meghatározásához az ókori egyiptomi ábrázolások komplex halmazaiban.