Neolit kori hajótörésből származó faragott obszidiánt fedeztek fel Kapri-sziget közelében

neolitikum, obszidián, Blue Grotto
Egy csapat nápolyi rendőr búvár hétfőn felhozta a Caprhoz közeli tengerfenékről az obszidián tömböt.
Vágólapra másolva!
Nápoly partjainál búvárok egy nagy faragott obszidiánt fedeztek fel, ami valószínűleg egy kőkorszaki hajótöréskor süllyedt le több mint 5.000 évvel ezelőtt. - írja a Live Science.
Vágólapra másolva!

A természetes kő darab körülbelül akkora, mint egy nagyon nagy könyv és súlya majdnem 8 kg. Felszínén látható bevésések vannak, és a régészek úgy vélik, hogy egy obszidián "magja" volt, amit arra használtak, hogy éles élű lemezeket vágjanak.

Egy csapat nápolyi rendőr búvár hétfőn felhozta a Caprhoz közeli tengerfenékről az obszidián tömböt. Forrás: https://www.livescience.com/archaeology/chiseled-obsidian-recovered-from-neolithic-shipwreck-near-capris-blue-grotto

A búvárok, a Nápolyi Rendőrség vízalatti egysége fedezte fel a tárgyi leletet november 20-án a tengerfenéken, 30-40 méter mélyen.

A barlang most turista látványosság, melyet hajóval lehet látogatni, de úszni tilos, mert a hatóságok szerint a hullámok és az árapály miatt túl veszélyes. A merülés helyszíne Kapri híres Blue Grotto barlangja, melyet egykor Tiberius római császár használt privát fürdőzésre. Tiberisunak palotája volt a szigeten.

A régészek azt mondják, hogy a víz alatti területet át fogják kutatni, van-e még más lelet, vagy a történelem előtti hajónak részei, ami túlélhetett. Forrás: https://www.livescience.com/archaeology/chiseled-obsidian-recovered-from-neolithic-shipwreck-near-capris-blue-grotto

Történelem előtti hajótörés

A rendőrségi búvár csapat a vízalatti lelőhelyet már korábban felfedezték idén és októberben jelentették be, bár a pontos helyszínt titokban tartják, hogy megvédjék a fosztogatóktól.

Az obszidiánmag az első lelet a hajótörésből, amit találtak, de várhatóan mást is fognak találni ugyanazon a területen. A régészek úgy vélik, hogy a természetes üveg egykor egy hajórakomány része volt a neolit periódusban, több, mint 5.000 évvel ezelőtt. A vízi járművet azonban nem valószínű, hogy megtalálják, mert a fa elkorhad. A helyszín viszonylag mély vízben van, ami a régészeti vizsgálatot és helyreállítást nehézzé teszi. A lelet jelenleg egy nápolyi raktárban van és hamarosan megtisztítják, megvizsgálják és tartósítják.

A vízalatti hajóroncs helyszínét rendőr búvárok fedezték fel októberben a Capri híres tengeri barlangjának, a Blue Grottonak a bejáratánál. Forrás: https://www.livescience.com/archaeology/chiseled-obsidian-recovered-from-neolithic-shipwreck-near-capris-blue-grotto

Obszidiánmag

Az obszidián a lehűlt lávában található sűrű fekete üveg, ami éles élekkel darabokra törik és az régi időkben vágó és fúró eszközök készítésére használták. Még nem tudni, hogy ez az obszidián honnan származik, de vannak lerakódások néhány vulkanikus földközi-tengeri szigeten, köztük a Nápoly közelében lévő Palmarola partmenti szigetein, és a Szicíliához közeli Liparin.

A régészek úgy vélik, hogy egy obszidián "magja" volt, amit arra használtak, hogy éles élű lemezeket vágjanak A régészek úgy vélik, hogy és hogy a történelem előtti hajórakományból még mások is lehetnek a tengerfenéken. Forrás: https://www.livescience.com/archaeology/chiseled-obsidian-recovered-from-neolithic-shipwreck-near-capris-blue-grotto

Az obszidiánt szánhatták kereskedelmi célra, de az is lehet, hogy rituális tárgyak készítésére használták, mint amiket Capri neolitikus Grotta delle Felci barlangjában találtak.

Caprin a Blue Grotto barlang a római tengeri istenek temploma volt és Tiberius császár, akinek palotája volt a szigeten, privát fürdőzésre használta. Forrás: https://www.livescience.com/archaeology/chiseled-obsidian-recovered-from-neolithic-shipwreck-near-capris-blue-grotto

A neolit kori tengerjáró technológiára példa a Bracciano-tó alatt lévő, Rómához közeli elmerült "La Marmotta" lelőhelyről származó öt kenu, melyek Kr.e. 5690-5250-ből származnak. Mindegyik kenu körülbelül 10 méter hosszú volt és vannak jelek arra, hogy legalább az egyiknek voltak vitorlái. Ezek a járművek a Földközi-tengeren hajózhattak, talán két kenut összeszíjaztak, hogy katamaránokat formáljanak, ami akár 5 metrikus tonna rakományt is vitt.

(Forrás: Live Science: https://www.livescience.com/)