Időben és intenzitásában is eltérő volt a legkatasztrofálisabb kihalási esemény

perm
A tengeri fajok 96 százaléka tűnt el a világóceánból, rendkívül rövid idő alatt
A földtörténet legsúlyosabb kihalási eseménye, amelyben a szárazföldi fajok több mint nyolcvan százaléka pusztult ki, a perm és a triász időszak határán eltérő sebességgel zajlott, ami miatt pontosításra szorult a tömeges kihalás időpontja is - állapította meg egy kínai tudósok által vezetett kutatócsoport. Korábban a tudósok a tömeges kihalás időpontját 252 millió évvel ezelőttre tették.

Szinte csoda, hogy újraindult az élet

A Nancsingi Egyetem által közzétett tanulmányból kiderül, hogy a különböző ökoszisztémák eltérő ütemben válaszoltak a környezeti hatásokra, s ez segített a tömeges kihalás folyamatának pontosításában.

A Föld a perm végén, mintegy 260 millió évvel ezelőtt Forrás: Geology Page

A mintegy 300 millió évvel ezelőtt kezdődött és 250 millió évvel ezelőtt befejeződött perm időszak végén bekövetkezett tömeges fajpusztulás volt

a földtörténet legsúlyosabb tömeges kihalási eseménye,

melynek következtében a tengeri fajok több mint 90 százaléka, a szárazföldi fajoknak pedig mintegy 80 százaléka pusztult el - mondta Sen Su-csung, a kutatás vezetője, a Nancsingi Egyetem tudósa, a Kínai Tudományos Akadémia tagja.

A tömeges kihalási esemény végére a világtenger üres, úgynevezett Strangelov-óceán lett. Kész csoda, hogy az élet újra fejlődésnek indult a súlyos katasztrófa után Forrás: Reddit

Sen felidézte: korábban a tudósok úgy vélték, hogy a tömeges kihalás 252 millió évvel ezelőtt következett be, de az adat pontosításához hiányoztak a különböző régiókban és ökoszisztémákban lezajlott folyamat részletes kutatásai. Azonban több mint 10 évnyi, terepről történt mintavétel és izotópos kormeghatározás után kínai és amerikai kutatóknak sikerült pontosan meghatározni a szárazföldi élőlények tömeges kihalásának konkrét időpontját a Földön.

Perm időszak végi tájkép Forrás: Live Science

A kutatásban összehasonlították a szárazföldi és tengeri tömeges kihalás időpontját a különböző szélességi körökön, és az egyes ökoszisztémák jellemzőit is bemutatták a kihalási időszakban. A Science Advances című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint a szárazföldi élővilág tömeges kihalása az alacsony szélességi körökön 251,88 millió évvel ezelőtt kezdődött,

legalább 60 ezer évvel később, mint a tengeri élővilág tömeges kihalása,

és legalább 430 ezer évvel később, mint a szárazföldi élet magasabb szélességi körökön bekövetkezett tömeges kihalása.

A tengeri ökoszisztémák összeomlása rendkívül gyorsan zajlott le

A kutatók a globális paleontológiai adatbázisra támaszkodva elemezték a biodiverzitás változását a különböző szélességi körökön a tömeges kihalás előtt és után. Eredményeik szerint a kihalás az alacsony szélességi körökön később következett be, és viszonylag kisebb arányú volt.

Sem előtte, sem pedig utána nem történt ilyen katasztrofális kihalási esemény Forrás: Earth Archives

Ezt a tudósok azzal magyarázták, hogy azokban a térségekben a szárazföldi ökoszisztéma ellenállóbb volt a környezeti nyomással szemben. Sen a legújabb kutatási eredményeket összegezve elmondta, hogy a perm időszak végén a szárazföldi élőlények tömeges kihalása először a nagy szélességi körökön kezdődött, majd fokozatosan terjedt tovább a középső és kis szélességi körökre.

A tengeri fajok 96 százaléka tűnt el a világóceánból, rendkívül rövid idő alatt Forrás: Permian Extinction - Dushanthi Jayawardena

Hozzáfűzte, hogy a tengeri ökoszisztémák összeomlása másként zajlott, és gyorsabban következett be.