Áttörésnek számító eredmény született az őssejt-biológiában, amely a vérátömlesztés és csontvelő-átültetés forradalmát ígéri.

Az őssejt-biológiai kutatásokban vezető szerepet játszó Wisconsin Egyetem (Madison, USA) kutatóinak első ízben sikerült rávennie emberi embrionális őssejteket arra, hogy vérképző őssejtekké fejlődjenek. Ennek egyértelmű bizonyítékát jelentették a sejtek által termelt kémiai anyagok (ún. biokémiai markerek) és sejtek olyan géntermékei, amelyek igen jellegzetesek az emberi szervezet vérképző sejtjeinél. A vérképző őssejtekből a további kísérletek során az emberi vér mindhárom sejttípusa, a vörösvértestek, a fehérvérsejtek és a vérlemezkék is kialakultak.

Emberi embrionális őssejtekből származtatott vörösvértest-kolónia. Első ízben sikerült emberi vérsejtek ilyen jellegű előállítása (fotó: Proceedings of the National Academy of Sciences)

Az emberi embrionális őssejteket olyan sejtkultúrákban szaporították, amelyek csontvelői és más (például egerekből származó) sejteket is tartalmaztak. Ezekre azért volt szükség, mert az őssejtek fejlődését elősegítő különféle anyagokat (például növekedési faktorokat) termeltek. A nagyszerű eredményt egerek esetében már korábban is elérték, de emberi vérsejtek esetében ez az első ilyen áttörés.

Vérsejtek és vérképző őssejtek (amelyek a felnőtt szervezetben csontvelő-állományában is megtalálhatók) embrionális őssejtekből történő előállítása a vérátömlesztés és csontvelő-átültetés új és korlátlan forrásait ígéri. Dan Kaufman, a kutatásokat vezető hematológus azonban hangsúlyozza, hogy még évek munkája szükséges az esetleges gyakorlati hasznosításhoz.

A kutatók részletes beszámolója a Proceedings of the National Academy of Sciences c. folyóirat 2001. szeptember 3-ai számában jelent meg.

Az őssejtek aranykora - a jövő gyógyászatának nagy ígérete
A jövő gyógyászatának egyik legígéretesebb területe a sejtterápia, az őssejtek alkalmazása. E bizonyos fejlődési irányokba még nem, vagy csak kevéssé elkötelezett sejtek szaporításával és fejlődésük irányításával számos betegség válhat kezelhetővé és gyógyíthatóvá. Az [origo] dossziéja az orvosbiológiai kutatások egyik leggyorsabban fejlődő és etikai szempontból egyik "legforróbb" területéről.