Turistavonzó megaplázák

Vágólapra másolva!
Elsősorban ünnepek idején, különösen karácsonykor, de az év többi részében is egyre nagyobb méreteket ölt a bevásárló turizmus. Ma már külön utazási irodák specializálódtak az ilyen típusú utakra, s sorra nyitják meg kapuikat a világ minden pontján a hatalmas bevásárlóközpontok. A legnagyobb plázákat természetesen Ázsiában találjuk.
Vágólapra másolva!

Az ázsiai országok gazdasági megerősödése a fogyasztás ugrásszerű növekedéséhez vezetett az elmúlt évtizedben, amelynek legszembetűnőbb jelei a különböző metropoliszokban gombamód szaporodó gigantikus méretű bevásárlóközpontok. Míg az amerikai vagy európai hasonló intézményekben a domináns szerep a vásárlásé és csak kiegészítőként jelennek meg a szórakoztató szolgáltatások (mozik, játéktermek, akváriumok), addig Ázsiában egy-egy megapláza sokkal inkább tekinthető szórakoztató parknak, mint áruháznak.

Így hát nem meglepő, hogy a világ tíz legnagyobb bevásárlóközpontjából nyolc Ázsiában található, s ezek közül is hat 2004 után nyitotta meg kapuit. E hatalmas plázák megnyitó ünnepségei eseményszámba mennek, rendszerint több napig, vagy akár egy hétig is eltartanak, óriási koncertek, divatbemutatók kísérik, a rendezvényt hónapokig reklámozzák a nagyobb napilapokban, tévéállomásoknál, a vásárlók pedig értékes nyereményekkel lehetnek gazdagabbak. Nem ritka, hogy egy-egy ilyen áruház megnyitó ünnepségére a légitársaságok és a szállodák külön csomagokat állítanak össze, hogy minél több vendéget csábítsanak az eseményre.

A bevásárló turizmus Ázsiában nemzeti sportnak számít, s az erre specializálódott szolgáltatók évről évre jelentős mértékben növelik forgalmukat. A legtöbb újonnan épült plázának saját szállodája van, s a vendégek akár egy teljes hetet is eltölthetnek itt úgy, hogy ki sem teszik a lábukat az épületből.

Alig három évvel ezelőtt a legnagyobb bevásárlóközpontok listáján még négy amerikai egység is szerepelt, a legfrissebb listán azonban már csak a philadelphiai King of Prussia Mall áll szerényen a tizedik helyen. A listán ezen kívül egyetlen kanadai áruház áll, a többi helyen kínai, fülöp-szigeteki és malajziai plázák osztoznak. Szakértők szerint ez a felállás is hamarosan megváltozik, ugyanis Indiában is több hatalmas bevásárlóközpont épül jelenleg, amelyek vélhetően méretükben és forgalmukban felveszik a versenyt dél-kelet ázsiai vetélytársaikkal.

Az óriási plázák megjelenése teljesen átalakította és alakítja ma is a vásárlási szokásokat ezekben a városokban, s fokozatosan háttérbe szorulnak azok a tradicionális helyek, piacok, régi bevásárló-negyedek, amelyek meghatározóak voltak egy-egy város életében. A legújabb tervekben szereplő komplexumok pedig már a jelenlegi modern létesítményeken is túllépnek és a bevásárlási, szórakozási és sportolási lehetőségeken kívül lakóhelyeket is magukban foglalnak majd.

Kínai fölény

A világ tíz legnagyobb bevásárlóközpontjának listáját az Eastern Connecticut State University állította össze a plázákat irányító társaságok forgalmi adatai alapján.

A lista első helyén a kínai Dongguanban található South China Mall áll, amelynek üzletei nem kevesebb mint 1,6 millió négyzetméteren helyezkednek el. A világ legnagyobb plázája 2005-ben nyitotta meg kapuit, s a különböző témaparkok mellett szélmalmok és a párizsi Diadalív pontos mása is helyet kapott benne.

A második helyen a kínai főváros, Peking legnagyobb bevásárlóközpontja, a Golden Resources Shopping Mall kapott helyet. A 2004-ben épült áruház 557 ezer négyzetméteren helyezkedik el, s öt emeletén mintegy ezer üzlet található, amelyek az ismert világmárkákat kínálják a vásárlóknak. A komplexumhoz apartmanok és irodák is tartoznak. Egyetlen hátránya, hogy kissé távolabb helyezkedik el a város központjától ezért az ide látogató turisták rendszerint hatalmas közlekedési dugókba keverednek.

A bevásárló turizmus egyébként kiemelten fontos a kínai vezetés számára, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a jövő évi pekingi olimpiai játékokra minden korábbinál több külföldi vendéget várnak. Borítékolható, hogy a játékok kezdetéig további hatalmas plázákat adnak majd át a kínai fővárosban.

A dobogó harmadik helyén egy fülöp-szigeteki óriáspláza áll. A Pasay City-ben található SM Mall of Asia az előbbieknél jóval kisebb, de még így is 390 ezer négyzetméteren helyezkedik el. A tavaly átadott komplexum négy különálló épületből áll, amelyek között 20 üléses villamoson közlekedhetnek a vásárlók. A bevásárlóközpont attrakciói közé tartozik az első IMAX-mozi az országban, valamint egy olimpiai méretű úszómedence is lelátókkal. Érdekesség, hogy a fülöp-szigeteki SM Prime Holdings három egységes is helyet kapott a tízes listán.

A világ legnagyobb bevásárlóközpontjai

Név

Helyszín

Terület (nm)

Attrakciók

1.

South China Mall

Dongguan, Kína

1,6 millió

Témaparkok, Diadalív, szélmalmok

2.

Golden Resources Shopping Mall

Peking, Kína

557 ezer

1000 bolt, irodák, apartmanok

3.

SM Mall of Asia

Patay City, Fülöp-szigetek

390 ezer

Olimpiai uszoda, IMAX-mozi, saját villamosjárat

4.

West Edmonton Mall

Edmonton, Kanada

353 ezer

800 üzlet, jégpálya, vízi vidámpark, kaszinó

5.

SM Megamall

Mandaluyong, Fülöp-szigetek

334 ezer

Kórház, bowling, 12 mozi filmszínház, jégpálya

6.

Berjaya Times Square

Kuala Lumpur, Malajzia

315 ezer

Hullámvasút, vidámpark, jégpálya

7.

Beijing Mall

Peking, Kína

310 ezer

8 ezer autós parkoló, fedett homokos strand

8.

Zhengija Plaza

Guangdzsou, Kína

278 ezer

Napi félmillió vásárló, irodatorony, szálloda

9.

SM City North Edsa

Quezon, Fülöp-szigetek

270 ezer

Jégpálya, 12 mozi, 100 étterem

10.

King of Prussia

Philadelphia, USA

260 ezer

400 üzlet, Radisson hotel



Forrás: Forbes