Az ázsiai országok gazdasági megerősödése a fogyasztás ugrásszerű növekedéséhez vezetett az elmúlt évtizedben, amelynek legszembetűnőbb jelei a különböző metropoliszokban gombamód szaporodó gigantikus méretű bevásárlóközpontok. Míg az amerikai vagy európai hasonló intézményekben a domináns szerep a vásárlásé és csak kiegészítőként jelennek meg a szórakoztató szolgáltatások (mozik, játéktermek, akváriumok), addig Ázsiában egy-egy megapláza sokkal inkább tekinthető szórakoztató parknak, mint áruháznak.
Így hát nem meglepő, hogy a világ tíz legnagyobb bevásárlóközpontjából nyolc Ázsiában található, s ezek közül is hat 2004 után nyitotta meg kapuit. E hatalmas plázák megnyitó ünnepségei eseményszámba mennek, rendszerint több napig, vagy akár egy hétig is eltartanak, óriási koncertek, divatbemutatók kísérik, a rendezvényt hónapokig reklámozzák a nagyobb napilapokban, tévéállomásoknál, a vásárlók pedig értékes nyereményekkel lehetnek gazdagabbak. Nem ritka, hogy egy-egy ilyen áruház megnyitó ünnepségére a légitársaságok és a szállodák külön csomagokat állítanak össze, hogy minél több vendéget csábítsanak az eseményre.
A bevásárló turizmus Ázsiában nemzeti sportnak számít, s az erre specializálódott szolgáltatók évről évre jelentős mértékben növelik forgalmukat. A legtöbb újonnan épült plázának saját szállodája van, s a vendégek akár egy teljes hetet is eltölthetnek itt úgy, hogy ki sem teszik a lábukat az épületből.
Alig három évvel ezelőtt a legnagyobb bevásárlóközpontok listáján még négy amerikai egység is szerepelt, a legfrissebb listán azonban már csak a philadelphiai King of Prussia Mall áll szerényen a tizedik helyen. A listán ezen kívül egyetlen kanadai áruház áll, a többi helyen kínai, fülöp-szigeteki és malajziai plázák osztoznak. Szakértők szerint ez a felállás is hamarosan megváltozik, ugyanis Indiában is több hatalmas bevásárlóközpont épül jelenleg, amelyek vélhetően méretükben és forgalmukban felveszik a versenyt dél-kelet ázsiai vetélytársaikkal.
Az óriási plázák megjelenése teljesen átalakította és alakítja ma is a vásárlási szokásokat ezekben a városokban, s fokozatosan háttérbe szorulnak azok a tradicionális helyek, piacok, régi bevásárló-negyedek, amelyek meghatározóak voltak egy-egy város életében. A legújabb tervekben szereplő komplexumok pedig már a jelenlegi modern létesítményeken is túllépnek és a bevásárlási, szórakozási és sportolási lehetőségeken kívül lakóhelyeket is magukban foglalnak majd.
Kínai fölény
A világ tíz legnagyobb bevásárlóközpontjának listáját az Eastern Connecticut State University állította össze a plázákat irányító társaságok forgalmi adatai alapján.
A lista első helyén a kínai Dongguanban található South China Mall áll, amelynek üzletei nem kevesebb mint 1,6 millió négyzetméteren helyezkednek el. A világ legnagyobb plázája 2005-ben nyitotta meg kapuit, s a különböző témaparkok mellett szélmalmok és a párizsi Diadalív pontos mása is helyet kapott benne.
A második helyen a kínai főváros, Peking legnagyobb bevásárlóközpontja, a Golden Resources Shopping Mall kapott helyet. A 2004-ben épült áruház 557 ezer négyzetméteren helyezkedik el, s öt emeletén mintegy ezer üzlet található, amelyek az ismert világmárkákat kínálják a vásárlóknak. A komplexumhoz apartmanok és irodák is tartoznak. Egyetlen hátránya, hogy kissé távolabb helyezkedik el a város központjától ezért az ide látogató turisták rendszerint hatalmas közlekedési dugókba keverednek.
A bevásárló turizmus egyébként kiemelten fontos a kínai vezetés számára, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a jövő évi pekingi olimpiai játékokra minden korábbinál több külföldi vendéget várnak. Borítékolható, hogy a játékok kezdetéig további hatalmas plázákat adnak majd át a kínai fővárosban.
A dobogó harmadik helyén egy fülöp-szigeteki óriáspláza áll. A Pasay City-ben található SM Mall of Asia az előbbieknél jóval kisebb, de még így is 390 ezer négyzetméteren helyezkedik el. A tavaly átadott komplexum négy különálló épületből áll, amelyek között 20 üléses villamoson közlekedhetnek a vásárlók. A bevásárlóközpont attrakciói közé tartozik az első IMAX-mozi az országban, valamint egy olimpiai méretű úszómedence is lelátókkal. Érdekesség, hogy a fülöp-szigeteki SM Prime Holdings három egységes is helyet kapott a tízes listán.
A világ legnagyobb bevásárlóközpontjai
Név | Helyszín | Terület (nm) | Attrakciók | |
1. | South China Mall | Dongguan, Kína | 1,6 millió | Témaparkok, Diadalív, szélmalmok |
2. | Golden Resources Shopping Mall | Peking, Kína | 557 ezer | 1000 bolt, irodák, apartmanok |
3. | SM Mall of Asia | Patay City, Fülöp-szigetek | 390 ezer | Olimpiai uszoda, IMAX-mozi, saját villamosjárat |
4. | West Edmonton Mall | Edmonton, Kanada | 353 ezer | 800 üzlet, jégpálya, vízi vidámpark, kaszinó |
5. | SM Megamall | Mandaluyong, Fülöp-szigetek | 334 ezer | Kórház, bowling, 12 mozi filmszínház, jégpálya |
6. | Berjaya Times Square | Kuala Lumpur, Malajzia | 315 ezer | Hullámvasút, vidámpark, jégpálya |
7. | Beijing Mall | Peking, Kína | 310 ezer | 8 ezer autós parkoló, fedett homokos strand |
8. | Zhengija Plaza | Guangdzsou, Kína | 278 ezer | Napi félmillió vásárló, irodatorony, szálloda |
9. | SM City North Edsa | Quezon, Fülöp-szigetek | 270 ezer | Jégpálya, 12 mozi, 100 étterem |
10. | King of Prussia | Philadelphia, USA | 260 ezer | 400 üzlet, Radisson hotel |