Budapest bevételét növelheti az Alba Airport

Vágólapra másolva!
A börgöndi Alba Airport repülőtér tervezett 2010. évi nyitása után a ferihegyi költségek feléért tudja majd kiszolgálni az utasokat, és már napi egy járat működtetésével évi két milliárd forinttal növelheti a főváros idegenforgalmi bevételét - egyebek mellett ezt tartalmazza a Galla Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. korábbi vezérigazgatója, a Tourconsult turisztikai tanácsadó cég ügyvezető igazgatója által készített elemzés.
Vágólapra másolva!

Az MTI-hez is eljuttatott anyag a repülőtér megnyitásának az idegenforgalomra gyakorolt hatását elemzi, illetve azt vizsgálja, hogy miért lehet alternatívája a Budapesttől 55 kilométerre fekvő repülőtér Ferihegynek.

Azzal, hogy a például a Ryanair légitársaság két hónapra felfüggeszti budapesti járatait, összességében 1 milliárd forint turisztikai bevétel kiesést eredményez. Ha csak napi egy járat száll le Börgöndön, akkor a főváros évi 2 milliárd többlet turisztikai bevételhez jut, amiből az áfa-befizetés 346 milliót, az iparűzési adó 34 milliót, míg az idegenforgalmi adó 58 millió forintot tesz ki. A bevételek, illetve adóbefizetések a járatszám emelkedésével arányosak.

Induláskor közvetlenül közel 300, közvetve további 120 embernek ad majd munkát a börgöndi repülőtér. Nemzetközi tapasztalatok szerint minden egymillió légi utas közel ezer közvetlen munkahelyet teremt, így 2015-re az Alba Airport közel 2 ezer embert foglalkoztathat.

A IATA Airport and Air Navigation Charges Manual információi alapján Közép-Európában az egy utasra vetített repülőtéri költség 20-27 euró között változik. Ferihegyen 24,64 euró az egy utasra jutó költség, tehát a régió átlagának felel meg. A diszkont és a charter légitársaságok ezt túl magasnak tartják, így a felére kell és lehet csökkenteni ahhoz, hogy az új repülőtér vonzó legyen a számukra. Ez úgy érhető el, hogy a legmodernebb technológiát építik be a kiszolgáló rendszerekbe.

Az Alba Airportot egyórás vezetési idővel, autóval 1,8 millió ember érheti el. Másfél órás elérési időt tekintve már 3,6 millió ember lehet potenciális utas.

A Budapestig tartó 55 kilométeres útból 50 kilométer autópálya. Busszal sem több az út egy óránál, de előkészítés alatt áll a vonatkapcsolat. Börgöndöt vonzóvá teheti az olcsó őrzött parkoló is.

Az elemzés azt prognosztizálja, hogy az indulást követő ötödik évben - 2015-ben - az utaslétszám eléri az 1,5 milliót, ami a ferihegyi forgalom 20 százaléka.