Kényszerből szívat a Ryanair

Vágólapra másolva!
Az utóbbi hetekben több újítással jelentkezett a piacon eddig is úttörőnek számító Ryanair. Ezek közül néhány valóban hasznos lehet az utazóknak is, de vannak bosszantó újdonságok is. Az intézkedések többségére kényszerből van szükség.
Vágólapra másolva!

A legnagyobb felháborodás azt a bejelentést kísérte, hogy a Ryanair azt tervezi, fizetősség teszi a fedélzeti mosdókat. A cég pénzbedobó automatákat szerelne fel a repülőgépekre, s minden egyes használatért 1 fontot kellene fizetniük az utasoknak. Michael O'Leary, a cég vezére korábban elmondta, hogy már régóta foglalkoznak a fizetős mosdók bevezetésével, s most a válság miatt újra elővették a régi elképzelést.

A társaság korábban is igen kreatívnak bizonyult a szolgáltatási díjtételek emelése terén. A fapadosok többségénél már működő extra díjakat: például a helyfoglalást, az elsőbbségi beszállást, az extra csomagokért, vagy sportfelszerelésekért, horgászbotért fizetendő díjat először a Ryanair vezette be, nem kis bosszúságot okozva ezzel az utasoknak.

Forrás: [origo]

A fizetős mosdókról szólva O'Leary a BBC-nek elmondta, hogy a társaság története során aligha fordult elő, hogy bárki is egy fontnál kevesebb készpénzzel lépett volna Ryanair-gép fedélzetére, így nem valószínű, hogy az utasok felháborodnának emiatt.

Szintén a bevételek növelést szolgálja egy valóban forradalmi újítás, bár az utasok körében ennek is vegyes a megítélése egyelőre. A Ryanair ugyanis - szintén elsőként a légitársaságok közül - bevezette a fedélzeti mobiltelefonálást. A szolgáltatás elsőként a társaság Dublinból induló járatain érhető el, de a következő hónapokban a cég összes repülőgépén mobilozhatnak majd az utasok. A telefonokat abban a pillanatban lehet majd bekapcsolni, ahogy a gép elérte a 3 ezer méteres magasságot.

O'Leary a rá jellemző stílusban elmondta, hogy minél több telefonhívás kezdeményezésére buzdítják az utasokat, mert "így csökkenthetjük a költségeinket és növelhetjük bevételeinket". Az első járat utasai viszont némileg szkeptikusak voltak az új szolgáltatással kapcsolatban, ráadásul a percdíjak sok esetben többe kerülnek mint maguk a repülőjegyek.

A bevételek növelése mellett a költségek csökkentése sem mellékes az ír cégnél, ezért a napokban ismét egy újdonsággal jelentkezett a Ryanair. A cég azt tervezi, hogy legkésőbb 2009 októberében valamennyi repülőtéren felszámolja jegykezelő pultjait, s az utazókat online-bejelentkezésre ösztönzi.

A bejelentkező pultok felszámolása révén 50 százalékkal csökkenthetők a költségek, és a tervek szerint a megtakarítást továbbadják az utasoknak, azaz elvileg olcsóbbak lehetnek a repülőjegyek. Az intézkedés miatt viszont legalább 80 százalékkal kevesebb jegy- és csomagkezelőre lesz szükség, ugyanakkor még több utasnak kell megtanulnia az online-bejelentkezést, ami azért nem is annyira magától értetődő elvárás. A társaság tájékoztatása szerint jelenleg az utazóknak 65 százaléka jelentkezik be a világhálón keresztül. A Ryanair reményei szerint az év végéig csomagátvevő helyeket fog kiépíteni a repülőtereken, ahol lesz kezelő személyzet.

Az intézkedéstől azt remélik, hogy az utasok kedvezően fogadják majd a sorállás megszűnését, ugyanakkor ez a szolgáltatás sem lesz mindenki számára ingyenes. Azoknak az utasok, akik csak kézi csomagot visznek fel a fedélzetre, nem kell felárat fizetniük, akik feladják csomagjukat, azoktól 5 eurót kérnek, akik pedig a repülőtéri terminálokon hajtják végre, 10 eurót kell fizetniük. Május elejétől minden új foglalásnál az online beszállítást alkalmazzák majd, de a repülőtéri pultok csak október 1-jével tűnnek el teljesen.

A légitársaság azt is kilátásba helyezte, hogy a londoni Stansted és a dublini repülőtéren csökkenti kapacitásait idén télen, ha a repülőtér használati díjak a jelenlegi szinten maradnak. Szintén a költségcsökkentés jegyében a Stansted repülőtéren 14, Dublinban pedig 5 gépet vonna ki a forgalomból a légitársaság vissza. A Ryanair tavaly júliusban már jelezte, hogy a következő téli időszakban mérsékli a Stansteden állomásozó gépeinek számát, 36-ról 28-ra az üzemanyagköltségek és a reptéri díjak növekedése miatt. Akkor a társaság közleményben tudatta, hogy november 4-től december 19-ig szünetelteti járatait Budapestről is, ugyancsak a magas költségekre hivatkozva.