A meghökkentő és olykor felháborító extradíjairól is ismert Ryanair diszkont légitársaság most azt fontolgatja, hogy rövid távú járatain állóhelyeket alakít ki. Az elképzelés szerint a legfeljebb 10 euróba kerülő jegyekkel egyszerre 40-50 utas állhatna a gépeken.

Már korábban is felmerült hasonló ötlet, de vezető európai diszkont légitársaság, a Ryanair most úgy tűnik, tényleg komolyan foglalkozik az állóhelyek bevezetésének lehetőségével. Michael O'Leary, a légitársaság vezére bejelentette, hogy a tervek szerint teljesen felújítják a flottához tartozó 250 repülőgépet, mégpedig úgy, hogy a gépeken állóhelyeket is kialakítanak.

Az állóhelyeket nagyjából 10 széknyi helyen alakítanák ki és külön mosdóhelyiségek is tartoznának hozzájuk. A Ryanair becslései szerint ezzel a megoldással 40-50 fővel több utast szállíthatna egy repülőgép. Az állóhelyek legfeljebb 10 euróba kerülnének, míg jelenleg a Ryanair átlagos jegyára 35 euró körül van.

Stephen McNamara, a légitársaság szóvivője elmondta, hogy az állóhelyekkel stabilizálni lehetne a jegyárakat a hektikusan változó üzemanyagárak ellenére. A Ryanair által készített felmérésben a válaszadók kétharmada azt mondta, szívesen utazna állva a gépeken.

Forrás: [origo]

Az állóhelyek kialakítása jelenleg a design tervezésnél tart és ha jóváhagyják a tervet, akkor is legalább 18 hónap kell a bevezetésig. A Ryanair a Boeinggel is tárgyal, hogy az állóhelyeknél miként lehetne áthidalni a repülőgépgyártó biztonsági övekre vonatkozó szigorú előírásait. A jelenlegi előírások szerint a repülőgépen minden utasnak ülésen kell ülnie, kivéve természetesen a mozgássérülteket. Az előírások a biztonsági övek működését is eszerint határozzák meg. A tervek szerint az állóhelyeken is lennének biztonsági övek, amelyek hasonlóak lennének az utaskísérők ülésén lévő övekhez, amelyek a vállon haladnak át, nem a csípőnél.

Richard Taylor a nagy-britanniai polgári légihatóság szóvivője az ABC News-nak elmondta, hogy az ötlet nem kivitelezhetetlen, de kizárólag a Ryanairen múlik, hogy meg tudja-e győzni az Európai Légibiztonsági Ügynökséget (EASA) is. Az ügynökség szóvivője szerint a gépek átalakítása előtt a biztonsági előírások nagy részét is át kellene dolgozni, amire nincs precedens, épp ezért a közeljövőben aligha kerül sor erre. A Ryanair ugyanakkor egyértelművé tette, hogy csak akkor tesz javaslatot a gépek átalakítására, ha az EASA jóváhagyta az elképzelést. Az állóhelyeket egyébként a rövid távú, egy órás, vagy ennél is rövidebb menetidejű járatokon vezetné be a légitrsaság.