Megdőlt a Kékszalag 57 éves rekordja

Litkey Farkas, a 44. Kékszalag MVM Partner Nagydíj Balaton-kerülő vitorlásversenyen, Budapest Bank Katamarán
Vágólapra másolva!
A szerda estig  a 44. Kékszalag MVM Partner Nagydíjra nevezett 571 hajó ma reggel kilenckor hagyta el a Balatonfüred és Zamárdi közötti rajtvonalat. Csütörtök este 19 óra 34 perckor a Fifty-Fifty nevű magyar építésű kétárbocos katamarán megdöntötte a Kékszalag 1955-ös időrekordját.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
További képekért kattintson a fotóra!

19.40.: 57 éves rekord dőlt meg
19 óra 34 perckor megdőlt a Kékszalag időrekordja. A Fifty-Fifty nevű magyar építésű kétárbocos katamarán Józsa Márton kormányzásával 10 óra 34 perc 15 másodperc alatt teljesítette a távot, ezzel megjavította a Nemere II 75-ös cirkáló 1955-ben felállított 10 óra 40 perces rekordját.

19. 10: Megdőlhet a rekord
Ha 19.40-ig befut a Fifty-Fifty, megdőlhet a Kékszalag rekordja. A kétárbocos katamarán jó szelet kapott, a Tihanyi-szoroson áthaladtak, már csak egyenesen a füredi célba kell behajózniuk.

18. óra: Litkey lemaradt, ismét élen a Fifty-Fifty
Az állás az utolsó fél órában gyorsan változik. A Keszthelyi-öblöt elhagyva a kétárbocos Fifty-Fifty katamarán visszavette a vezetést és tisztességesen elszakadt a többiektől. Ezekben a percekben érte el Paulovits Dini építette és Józsa Márton kormányozta hajó Balatonboglárt egy kb. 3-4 Bft. erősségű délnyugati szélben. A többiek kilométerekkel elmaradtak mögötte.

17 óra: Litkey már az élen
Keszthely előtt Litkey Farkas katamaránja átvette a vezetést, és 16.40-kor fordult a keszthelyi bójánál. Második helyen a Fifty-Fifty nevű kétárbocos katamarán követi Józsa Márton kormányzásával, harmadik a német Helge Sach katamaránja. Litkey Farkas ezzel elindult a Balatonfüredi cél és esetleges újabb Kékszalag-győzelme felé.

14:40.: Szelet és zivatart jósolnak
Miközben a verseny kezd szétszakadni, a meteorológiai előrejelzés alapján a versenyvezetőség zivatarra figyelmeztette a résztvevőket több csatornán (sms, rádió) keresztül. Egyes helyeken a zivatarok környezetében akár 60-70 km/h-s szél is kialakulhat.

13:05.: Földvár előtt megálltak a hajók
A vezető hajók Balatonföldvár előtt belefutottak egy szélmentes övezetbe. Jelenleg innen próbálnak elszabadulni, a későbbi sorrend szempontjából sok múlhat azon, hogy hogyan helyezkednek.

12.30.: Litkey már a második
A mezőny elején lévő kétárbocos katamarán 12 óra előtt vette a siófoki bóját, és 12.20-kor érte el a Tihanyi-szorost. A korábban harmadik helyen lévő Litkey viszont megelőzte a német Helge Sach hajóját, így másfél kilométerre van az élen járó Fifty-Fifty mögött.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
További képekért kattintson a fotóra!

11. óra: Kenesénél a kétárbocos katamarán vezet
A kenesei bóját elsőként Paulivits Dénes építette kétárbocos érte el, amely sebességének köszönhetően a déli partról élesebben vitorlázva meg tudta előzni az északról, lasabban érkező hajókat. A kétárbocostól kb. egy kilométernyi, ám fokozatosan növekvő távolságra lévő második helyen a Helge Sach vezette német katamarán hajózik, mögötte Litkey Farkas Budapest Bank nevű hajójával.

10. óra: A korábban sétahajóként működő Lillafüred gyorsabb Siroccónál
A szél egyre inkább gyengül, a déli szektorból rajtoló hajók az északi part felé igyekeznek. A legjobban Litkey Farkas vezeti a hajóját, gyakorlatilag folyamatosan kint van a vízből a luv oldali teste, amíg a többiek gyakran mindkét testtel felülnek a hullámokra.
Jól kezdett még a Szentkirályi-Principessa is, ők haladnak Farkyék mögött. Mögöttük a Raffica és Váradi Szabó János katamaránja. Sokan elindultak lefelé a déli part irányába, így pl. a kétárbócos katamarán is innen akarja meglepni a mezőnyt. A három 75-ös cirkáló egymással vív párbajt az északi part alatt, egyelőre a Nemere lemaradt, a Lillafüred és a Sirocco küzdenek, de Alsóörsnél már az a Lillafüred vezet, amelynek keddi vízre tételéről egy videó is készült.

9. 20.: Jó esély van a rekord megdöntésére
A mostani csúcskategóriás hajók képesek lennének a rekord megdöntésére, erre a kezdeti közepes északkeleti irányú szél miatt talán lehet is esélyük. Az idei versenyen a Kékszalag történetében másodszor engedélyezik a többtestű hajók indulását is, ezek többnyire képzett legénységgel rendelkező, a legmodernebb hajóépítési elvek alapján készült, kifejezetten gyors hajók. A szervezők szerint könnyen elképzelhető, hogy idén is egy katamarán diadalmaskodik majd.

Az egytestű hajók között a legnagyobb esélyesek között talán a Szentkirályi Principessa szerepel, amely három éve gyakorlatilag azonos összeállításban készül a versenyekre. A legjobb eredményt tavaly érte el a hajó, az összetettben második helyen futott be. De szintén esélyesnek mondható az egytestűek kategóriájában a Raffica, a kormányánál Király Zsolttal. A katamaránok között Litkey Farkas számít elsőként esélyes befutónak, aki egyszer már indult többtestű hajóval, akkor negyedik lett. Litkey Farkas mostani hajója egy 40 lábas Amerika Kupás edzőhajó, amelyet az idei versenyre jelentős részben átalakítottak. A mezőnyben vannak ennél nagyobb katamaránok, sőt külföldről érkező hajók is.

9. óra: 571 hajó rajtolt el
A Kékszalag távja 155 kilométer légvonalban, de a versenyzők ennél jóval nagyobb útvonalat hajóznak be. A limitidő 48 óra, ennyi álll a versenyzők rendelkezésére, hogy a távot teljesíthessék. A leggyorsabbak akár 12 órán belül is képesek erre. A rekordot a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló tartja, amely 10 óra 40 perc alatt ért végig az útvonalon 1955-ben.

A 44. Kékszalaghoz a technikai hátteret a Magyar Telekom Nyrt. biztosította.